rensning partering
Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 30-03-05 19:59

Hej

Findes der en god hjemmeside med skitser vedr. rensning/partering af diverse
fisk ?

Jan

Fra : Shsj

Dato : 30-03-05 20:25

"Jan & Lisbeth" <Jan.Nielsentagmigvaek@kfumscout.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Findes der en god hjemmeside med skitser vedr. rensning/partering af
> diverse fisk ?
>
> Jan

Hej hej
Jeg søgte på google/filetering og fandt blandt andet:
http://www.ulk1966.dk/Diverse/Filetering-af-fisk/filetering-af-fisk.htm

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 30-03-05 20:41

"Shsj" <Silver7913@abisted.dk> skrev i en meddelelse
news:424afcff$0$43988$14726298@news.sunsite.dk... søgte på google/filetering
og fandt blandt andet:
> http://www.ulk1966.dk/Diverse/Filetering-af-fisk/filetering-af-fisk.htm

Tak fin side
Havde googlet men åbenbart ikke med det rigtige ord !
Jan

Fra : Arne Jensen

Dato : 30-03-05 22:05

On Wed, 30 Mar 2005 21:24:51 +0200, "Shsj" <Silver7913@abisted.dk>
wrote:

>Hej hej
>Jeg søgte på google/filetering og fandt blandt andet:
>http://www.ulk1966.dk/Diverse/Filetering-af-fisk/filetering-af-fisk.htm

Amatør:)

Jeg kan se at manden har nogen erfaring omkring det at rense/filetere,
men det kan gøres væsentligt hurtigere og vel til nogen grad bedre..
Feks vil jeg gerne have mine fladfisk i 2 fileter frem for 4:) desuden
er det meget nemmere at flå en flafisk med hoved på.. Så er der nemlig
noget at holde i.. Dog bør de renses først... Læg et lille snit fra
gattet ned til ryggen, og træk indvoldene ud.. Mere behøves faktisk
ikke for at fisken er renset og klar til filetering.
Sild kan fileteres i en sammenhængende filet uden at man behøves at
rense den først.. Makrel har jeg aldrig renset før filetering.. Det er
i grunden meget nemmere inden!

Jeg har desværre ikke nogen billeder af processen, men hvis der er
nogle der er interesserede og iøvrigt gider komme forbi hvor jeg bor
med fisk og en kold pilsner skal jeg gerne vise hvordan man filetere
de fleste fisk....... :)

Jeg bor i Odense, så skulle der være nogen på de kanter der er
interesserede i en lektion er tilbuddet alvorligt ment!
Venlig hilsen
Arne

Fra : Martin [5220]

Dato : 31-03-05 18:35

"Arne Jensen" <Anden@dammen.dk> skrev i en meddelelse
> desuden er det meget nemmere at flå en flafisk med hoved på.. Så er der
> nemlig
> noget at holde i..

Helt enig. Hovedet er perfekt at holde i når skindet trækkes af.

> Dog bør de renses først.

Amatør
Det er ikke nødvendig at rense fladfisken først.

1: snit i den kødfulde side modsat indvoldene indtil du skærer igennen
rygbenet.
2: snit ned langs siden du startede fra i 1: og skær samtidig igennem
finnebenene (ellers så godt igennem det er muligt).
3: træk skindet af ved at holde igen i hovedet, tilbage har du den flåede
fisk med hoved og derpåhængene indvolde
4: nu trækkes hovedet at, hvorved indvoldene ryger med.

Har du en kold stående kommer jeg da gerne forbi og viser det Arne

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Arne Jensen

Dato : 31-03-05 20:50

On Thu, 31 Mar 2005 19:34:31 +0200, "Martin [5220]" <nospam@galnet.dk>
wrote:

>Amatør
>Det er ikke nødvendig at rense fladfisken først.

Rofl
Nu har jeg jo tidligere været fiskehandler, og derfor handlet langt
det meste af det fisk jeg har haft i hænderne på auktion, og derfor
har de også været renset (lovgivning).. Fjordfisk (Skrubber) må
afleveres levende.. Det må tunger også.. Men ve den der filettere en
søtunge:)

Men rent bortset fra det plejer jeg at skære skindet af efter
filetering af fladfisk:)

Nå men hvor om alting er, så kræver det følgende en god filet kniv:

1:stik kniven ned langs ryggen (Der hvor billederne på det tidligere
link mener i skal skære) og træk igennem.

2: cirka det samme i den anden side:)

3: Stik kniven igennem midten af de 2 "flapper" og skær mod halen

4: Skær fri mod hovedet.. Kniven bør løftes lidt de sidste 1-2 cm, da
i ellers har en smule ben i filetten.

5: Vend filletten med skindsiden ned og hold i halen.. Før kniven med
en trækkende/skærende bevægelse igennem.

6: 1 stk. afskindet filet:)

Ovenstående tager ca. 5-10 sek ved det rigtige bord og med det
rigtige værktøj:) Det tager en smule længere ved køkkenbordet, men de
fisk jeg har i hænderne idag skal jeg heller ikke leve af:)

7: Vend evt. i lidt mel.. Steg den... Æd den;)

Venlig hilsen
Arne

> [...]
>4: nu trækkes hovedet at, hvorved indvoldene ryger med.
>
>Har du en kold stående kommer jeg da gerne forbi og viser det Arne

Vi kan sikkert få en rigtig hyggelig eftermiddag ud af det her.. Og
skulle du komme forbi, bor jeg oven på Fraugde brugs, så der er ikke
så langt til en kold;)

Desuden ligger fyns fiskevand og Ibjergvejens (Gedder i størrelse xxl)
lige rundt om hjørnet:)

Venligst
Arne
Moeffe@fjern.galnet.dk

Fra : Martin [5220]

Dato : 31-03-05 21:23

> Men ve den der filettere en søtunge:)

Ja av for pokker, eller af og til har jeg oplevet det gjort med
pig/sletvarre, synden kender ingen grænser.

Men jeg kan se vi er helt enige i behandlingen af fisk, tiltrods for jeg
ikke er uddannet fagmand som dig

Men hører da meget gerne om nye trick, for stolt til at lytte til
fagkundskaben og/eller erfaringen skal man aldrig være

Fra : Christian jacobsen

Dato : 01-04-05 07:10

Så prøv den gammeldags sønderjyske model af skrubber..Skær hovedet af og pil
indmaden ud , taqg en gryde med kogende vand , dyb skrubben i vandet lige
til den lige skifter farve, tag en skarp kniv og skrab fedtlaget af på begge
sider , paner den og steg den på panden. Det findes ikke noget bedre som det
tynde sprøde skind , eller det gør det men så sidder det ikke på en fisk ,
og så lige reklamespottet , prøv det..

Fra : Mette P.

Dato : 02-04-05 18:02

> [...]
> Jeg bor i Odense, så skulle der være nogen på de kanter der er
> interesserede i en lektion er tilbuddet alvorligt ment!

ja, man ved aldrig...jo, jeg kommer nok med en pose hornfisk. Er du hjemme i
maj?

ses, din Mette P.;)

Fra : Arne Jensen

Dato : 05-04-05 20:56

>ja, man ved aldrig...jo, jeg kommer nok med en pose hornfisk. Er du hjemme i
>maj?

Ja!
Selv om jeg opfatter dig som en provokatør og (undskyld mit jyske)
Træls, skal det ikke forhindre mig i at lære dig hvordan du filetere
en hornfisk.. Jeg kan jo også tage fejl af mennesker.. Men det ved jeg
måske i maj!

Arne

Fra : Carsten Beck

Dato : 06-04-05 15:14

Arne:
Du er sikkert en rar mand. Hvorfor skal tråden nu til at starte med
personlige angreb - lad dog Mette være i fred. Tag hendes indlæg for
hvad det er - hvorfor sidekommentarer!

Fra : Arne Jensen

Dato : 06-04-05 19:32

On 6 Apr 2005 07:13:59 -0700, carsten.beck@post.dk (Carsten Beck)
wrote:

>Arne:
>Du er sikkert en rar mand. Hvorfor skal tråden nu til at starte med
>personlige angreb - lad dog Mette være i fred. Tag hendes indlæg for
>hvad det er - hvorfor sidekommentarer!

Jeg mener ikke jeg kommer med personlige angreb, men Mette har ikke
ligefrem for vane at bruge fløjlshandsker!
Jeg er langt fra enig i hendes måde at tiltale folk på.... Jeg mener i
grunden ikke jeg behøves at lægge skjul på den holdning jeg nu engang
har..

Det kan dog meget vel være at jeg tager helt og aldeles fejl og derfor
bør komme med en undskyldning.. Det skal jeg gladeligt gøre hvis Mette
kigger forbi i Maj, og det viser sig at jeg har været fordømmende!

Venlig hilsen
Arne