Hvor meget trækker en fisk?
Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 19-03-05 20:34

Hej så forleden en fiskefilm, hvor de fangede en rimelig stor fisk på
vel ca 20-25 kg. Under fighten på ca 45 min kunne den trække båden rundt
ikke hurtigt men alligevel godt klaret af fisken. Båden var vel ca 6 meter
og med 4 personer, så den har vel vejet lidt over 1 ton.
Fisken var en tun lignende type.

Hvad så med de så sejlene en persons gummibåd/runde dæk, hvor man står op i
den, nede i vandet, som man kan købe til at fiske fra. Hvis man så får en
stor laks på, på ca 10 kg, så kan den da godt trække afsted med en?

Kan man sige noget om hvor meget fisk trækker eller yder i HK afhængig af
vægt og hvilken art det er, fra nogle sløve fisk fx torsk til nogle rigtige
muskelbundter som fx tun og hajer?

MVH

Torben

Fra : Mette P.

Dato : 19-03-05 20:47

"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man sige noget om hvor meget fisk trækker eller yder i HK afhængig af
> vægt og hvilken art det er, fra nogle sløve fisk fx torsk til nogle
> [...]

Hej Torben. Spørg i dk.videnskab i stedet. Mener jeg så en formel for det du
snakker om der. Det var for torsk på omkring 5-6 kg., men så kan du bare
gange op,ikke?

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 20-03-05 11:13

"Mette P." <Mette.p@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
du
> snakker om der. Det var for torsk på omkring 5-6 kg., men så kan du bare

Hej Mette jeg har prøvet i videnskab, men det kunne de ikke svare på,
eller der er ihvertfald ingen der har gjort det.
Det lyder da godt at der er en formel, du kan vel ikke huske nogenlunden
hvor du har set den?

MVH

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-05 23:41

On Sun, 20 Mar 2005 11:13:04 +0100, "Torben V. Mogensen"
<vesettvm@get2net.dk> wrote:

> [...]
>eller der er ihvertfald ingen der har gjort det.
>Det lyder da godt at der er en formel, du kan vel ikke huske nogenlunden

Jeg så en gang i et svensk lystfiskermagasin at de diskuterede
brudstyrker på liner, og den ene fisker havde den tommelfingerregel at
man kunne gange linens brudstyrke med 8, for at regne ud hvor stor en
fisk han max. kunne håndtere i vandet.

/Alex

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 22-03-05 22:33

> [...]
> brudstyrker på liner, og den ene fisker havde den tommelfingerregel at
> man kunne gange linens brudstyrke med 8, for at regne ud hvor stor en

Det kan man nok lige akurat, men lyder temmelig meget. Hvis fx 0,30 mm linie
kan holde 8 kg, og så håndterer en 80 kg fisk i vandet?
Er det sådan det skal forstås? Men stangen bøjer nok meget og fordeler
kraften til bløde ryk.

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-05 22:56

On Tue, 22 Mar 2005 22:32:41 +0100, "Torben V. Mogensen"
<vesettvm@get2net.dk> wrote:

> [...]
>kan holde 8 kg, og så håndterer en 80 kg fisk i vandet?
>Er det sådan det skal forstås? Men stangen bøjer nok meget og fordeler

Jeg tror det skulle forstås sådan, at en X kilos fisk ikke trækker med
X kg når den er i vandet, først når man prøver at løfte den.
Men du har ret i at stangen + hvad der måtte være af elasticitet i
linen, afbøder spidsbelastningerne.

/Alex

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 22-03-05 23:34

Torben V. Mogensen wrote:

> [...]
> mm linie kan holde 8 kg, og så håndterer en 80 kg fisk i vandet?
> Er det sådan det skal forstås? Men stangen bøjer nok meget og

Hej Torben
Hvordan får du 80 kg? Her er 8 x 8 da kun 64, men du er måske lystfisker?

Ebbe

Fra : Mette P.

Dato : 21-03-05 22:22

> Det lyder da godt at der er en formel, du kan vel ikke huske nogenlunden
> hvor du har set den?
>
> MVH
>
> Torben

Hmmm...mener det var i et blad. Ville have klippet det ud, men prøver lige
at kigge efter det. Kraft * arm = moment. Så var det bare fisk i kg.*
stanglængde i fod * strømmen i knob= fightfaktor. Det var i et
"Flyfisherman" fra midt '90erne

Fra : Thomas H. Larsen

Dato : 19-03-05 22:01

"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej så forleden en fiskefilm, hvor de fangede en rimelig stor fisk på
> vel ca 20-25 kg. Under fighten på ca 45 min kunne
SNIP en hel masse

Hej Torben

Et præcist bud har jeg ikke, men normalt når man lægger pres på en fisk med
en fiskestang er det ikke den store vægt bag. Prøv at tage en fjedervægt og
spænd din stang op, så vil du sikkert blive overrasket. En let spindestang,
der belastes med 1-2 kg (10-20 N) bøjer rigtig meget. En trollingstang med
en stor laks (10-15 kg) belastes efter min erfaring med maks 4-5 kg (40-50
N) når det går hårdt til, linen skal jo også kunne holde. En båd bevæger sig
tilsvarende ret let på vandet, den kraft der skal overvindes er kun bådens
gnidningsmodstand, så det går egentligt meget let så længe bevægelsen er
vandret. Det er noget helt andet, hvis de forsøger at trække båden ned

Thomas

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 20-03-05 11:19

> [...]
> gnidningsmodstand, så det går egentligt meget let så længe bevægelsen er
> vandret. Det er noget helt andet, hvis de forsøger at trække båden ned

Hej jeg kan godt følge dig i hvor meget stangen bliver belastet, men det
er da med relativ løst friløb/bremse?
For hvis du binder linien fast for enden af stangen, og så med fisk på, vil
den da bøje noget mere?

Jeg er ikke nervøs for at fisken trækker båden ned Men har ofte
tænkt på de flydende lastbildæk man kan købe til lystfiskeri, dem man står i
og så kan padle hen til sin fiskeplads. Hvis man fanger en stor laks, så
vil man da blive trukket afsted?

Torben

Fra : Arne Jensen

Dato : 21-03-05 21:01

On Sun, 20 Mar 2005 11:19:08 +0100, "Torben V. Mogensen"
<vesettvm@get2net.dk> wrote:

> [...]
>og så kan padle hen til sin fiskeplads. Hvis man fanger en stor laks, så

Teoretisk set ja, men forhåbentligt er der ikke nogen lystfiskere med
bare et minimum af hjerne der sidder i sådan en baljebåd uden at
forankre den på den ene eller anden måde, eller i det mindste holder
sig så tæt på land at de kan vade ind.

Men fisk kan godt slæbe en med løs båd.. Selv de "sløve" torsk du
skrev om (De er slet ikke så sløve endda).

Desuden er det meget sjældent at jeg har oplevet fisk der kun løber i
en retning.. Oftest vil en fisk løbe væk til at starte med og herefter
forsøge en masse krumspring drejninger ovs for at slippe væk fr det
der har fanget den, og allerede her ryger ligningen med at en stor
laks skulle trække en ret langt væk.

Venligst
Arne

Fra : Søren Nielsen

Dato : 24-03-05 23:22

Thomas H. Larsen wrote:
> [...]
> gnidningsmodstand, så det går egentligt meget let så længe bevægelsen er
> vandret. Det er noget helt andet, hvis de forsøger at trække båden ned

Jeg tvivler lidt på at man faktisk når 4-5 kg ... der skal tages MEGET
fat i min 50 punds pilkestang (Shakespeare uglystick) hvis jeg spænder
et 5kg's lod i enden af linen ... hvis jeg skulle presse en fisk på den
måde ville armene da hurtigt stå af :)

Mvh
Søren

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 20-03-05 15:33

Torben V. Mogensen wrote:
> Hvis man så får en
> stor laks på, på ca 10 kg, så kan den da godt trække afsted med en?

Ja nemt! Næsten gang du kommer forbi en havn, hvor der ligger en stor
båd, kan du prøve at stille dig ned og skubbe til den. Efter nogen tid
vil båden lige så stille begynde at bevæge sig væk fra kanten. Det er
ment ganske seriøst.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se