Renlighed
Fra : Chili

Dato : 06-05-05 09:21

Hej gruppe.

I får nok en del spørgsmål vedr. dette emne, men jeg kan ikke rigtig finde
noget tidligere svar som dækker mit spørgsmål. Derfor håber jeg, I vil tage
jer tid til mig et øjeblik :)

Mit kat Oliver er en 1 årige Siameser, som blev kastreret for ca. 1,5 mdr.
siden eftersom han tissede overalt.
Selvom han er blevet kastreret, er dette er ikke stoppet, han direkte
gennemtisser vores senge og andre møbler. Det er ikke bare strint.

Her er ikke andre katte som han skal markere sig overfor, det er somom vores
møbler er hans kattebakke.
Vi er flyttet til nyt område for et par uger siden, men hans tisseri har
hverken til eller aftaget. Det er det samme. Puder, senge, sofaer alle
steder tisser han. Det er virkelig blevet EKSTREMT indenfor de sidste 3-4
måneder.

Hvad skal jeg gøre?? Er der virkelig intet andet at gøre end at vente og
håbe på det stopper? Alle mine møbler er snart ødelagt, så jeg er lidt
desperat.

God weekend til jer alle

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-05 12:09

"Chili" <a@b.cd> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.

*klip*

> Hvad skal jeg gøre?? Er der virkelig intet andet at gøre end at vente og
> håbe på det stopper? Alle mine møbler er snart ødelagt, så jeg er lidt
> desperat.

Er han tjekket for blærebetændelse og sten i urinvejene? Det er oftest
"noget i urinvejene" der er skyld i vedvarende urenlighed.

Tina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 06-05-05 13:55

In article <427b28f7$0$63591$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Chili
<a@b.cd> wrote:

> Selvom han er blevet kastreret, er dette er ikke stoppet, han direkte
> gennemtisser vores senge og andre møbler. Det er ikke bare strint.

Jeg hæfter mig ved at du skriver at det ikke er strint. Jeg læste for
nylig, at når katte tisser på den måde (og _ikke_ er syge) så er det
altid angst-betinget. Altså, noget har fået ham ud af balance, han er
ked af noget, frustreret over noget.
Jeg ville først få ham undersøgt m. henblik på evt urinvejsproblemer.
Og hvis der ikke er noget galt der, så prøve at tænke hans situation
igennem.
Du skriver I lige er flyttet, det kunne være det, men det lyder som om
han også gjorde det tidlgere?
Keder han sig? Siamesere er meeeget selskabssøgende og kan faktisk
blive deprimerede over at være for meget alene. Du skriver han er
alenekat, det duer siamkatte (og andre orientalske katte) ikke ret godt
til, de elsker at ha' artsfæller. Faktisk nægter mange siam-opdrættere
at sælge deres killinger som alene-katte. En alene-siam kræver _meget_
af sine mennesker. Er I meget væk hjemmefra?
Bruger du rengøringsmidler der indbyder til markering? (salmiak, klor,
af og til også eddike - lugter for katten som om en fremmed har været
inde og markere).
Der er flere muligheder endnu.. det kan være lidt af et
detektiv-arbejde.
Held og lykke.

--
Knus fra Ann R

Fra : Linde

Dato : 06-05-05 16:54

Hej

Nu er min viden om dette stærkt begrænset, men jeg synes at have hørt at
katte tisser og pøller direkte på jorden hvis de føler de har et territorie
at hævde, altså hvis de enten føler sig som ejere af et territorie eller de
føler sig i konkurrence om det. Katte dækker derimod varene til hvis de ikke
er førerdyr eller de føler sig sikre på deres område...kunne jeres kat være
i konkurrence med en i husstanden eller måske få "for lang snor" mht. hvad
den må og ikke må? Bare en tanke. Noget andet jeg mener at have læst er at
man kan lukke katten inde i rummet hvor kattebakken står et par dage, med
vand og mad naturligvis, for at genopfriske dens vane med at bruge
kattebakken.

Nå men held og lykke med det i hvert fald.

Mvh
Linde

Fra : Gainsbourg

Dato : 06-05-05 19:47

> [...]
> man kan lukke katten inde i rummet hvor kattebakken står et par dage, med
> vand og mad naturligvis, for at genopfriske dens vane med at bruge

Det mener jeg absolut ikke er en god ide.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Gainsbourg

Dato : 06-05-05 20:28

[snip] Er der virkelig intet andet at gøre end at vente og
> håbe på det stopper?[snip]

Jeg tror ikke, at det er et problem du kan vente væk. Der går selvfølgelig
nogle måneder fra kastraktionen før hormonerne helt er aftaget, men uden en
indlæring af en anden adfærd, vil han nok fortsætte.

1) Jeg går ud fra at du har været til dyrlægen for nylig og at han er blevet
undersøgt i alle ender og kanter (urinveje, blodsukker, nyrer, m.m.) og at
du evt. har været til en anden dyrlæge for at få en second oppinion. Jeg går
også ud fra, at kattebakken er nyskiftet og pinligt ren - hver dag. Ellers
skal du starte med disse 2 ting.

2) Hvis han helt sikkert er rask, har du med et adfærdsproblem at gøre.
Enten har du "indlært" adfærden hos ham eller han har fået adfærden som
resultat af en form for mistrivsel og du/I har forstærket den. Det du
beskriver er den ALLER MEST almindelige form for adfærdsproblem hos katte.
Og det skal nævnes at siamesere er meget krævende (og dejlige) katte, som
nemt får adfærdsforstyrrelser og derfor ikke er det nemmeste sted at starte.

Når en kat tisser (udenfor kattebakken), så er det fordi det er een af dens
naturlige måder at kommunikere på. Den prøver altså at fortælle dig (eller
andre katte, dyr, mennesker) noget. Nu er det sådan, at en gennemtisset
seng, er een af de ting man virkelig lægger mærke til - og din kat har
derfor sikkert konstateret, at det er en måde at "snakke" med dig på, som du
_virkelig_ forstår. Eftersom du ikke har løst dens problem bliver den ved
med at sige det til dig. Det kan også være, at det den søger, er din
opmærksomhed og det er dens måde at få den på.

Det er vigtigt at man forstår, at katten ikke gør det for at være uartig og
du vil ikke nå nogen vegne med at straffe den, skælde den ud, lukke den inde
med kattebakken, dyppe dens næse i det eller andet.

Det kræver 2 ting for at løse problemet og du skal indstille dig på, at
vænne en tissekat af med sin uvane er ligesom et stort vægttab. Det kræver
en masse arbejde og det kræver en permanent ændring i hverdagen for altid
fremover. Jo længere han har haft den uønskede adfærd, jo længere vil det
tage at indlære en ny - derfor er der god grund til at begynde med det
samme. Det er næsten umuligt at "slette" en adfærd, men man kan "overskrive"
en uheldig adfærd med at indlære en ny i stedet for.

Først og fremmest må du afklare hvad det er, der gør at din kat mistrives og
du må permanent ændre/fjerne disse ting fra dens hverdag. Når dette er
gjort, må du indlære en ny og positiv adfærd hvor katten tisser i sin bakke
for at opnå din ros.

Start med at analysere hvor i hverdagen der er noget galt. Er han alene i
mange timer når du er på arbejde? Har du for lidt tid til ham? Aktiverer du
ham hver dag? Hvis ikke, så skal du sætte ½ time af til koncentreret leg med
ham HVER dag (ikke mens du laver noget andet eller ser tv), helst på samme
tidspunkt og samme sted i huset. Siamesere er krævende og kan ikke klare sig
som alenekat uden at blive aktiverede.

Rigtig mange adfærdsforstyrrelser skyldes kedsomhed hvor katten ikke får
udløb for sin energi eller får dækket sine naturlige behov. Når du
(forhåbentlig) om nogen tid har fået afvænnet adfærden kan du overveje at få
en kat til som selskab (men absolut ikke før din kat har holdt sig til
kattebakken i minimum ½ år uden uheld - og selvfølgelig ikke hvis det er
angst der er grunden til adfærden).

Som udgangspunkt gætter jeg på en kombination af kedsomhed, hormoner og
overskydende energi. Det kan selvfølgelig lige så godt være utryghed over
skiftende arbejdstider, for mange der kommer og går i huset, en ny kæreste
der tager din opmærksomhed, nye eller skiftende arbejdstider, for lidt plads
at røre sig på, beskidt kattebakke eller en masse andre ting i forskellige
kombinationer. Det må du prøve at gætte dig frem til.

Køb Karen Pryors bog "Klikkertræning for Katte" og en klikker. Læs hele
bogen før du begynder at eksperimentere med træningen. Når du kender til
principperne bag klikkertræning og har reflekteret over problemets årsag og
står med en liste i hånden, har du alle nødvendige forudsætninger for at gå
i gang med at lære din kat at dens hverdag er ændret, at den får sine behov
opfyld OG at når den tisser i sin bakke, så får den ros/opmærksomhed/godbid.
Efter ret kort tid vil du opdage at din kat gerne holder sig en ekstra ½
time til du kommer hjem, så den får lejlighed til at "tisse i sin bakke for
at glæde dig og opnå ros". Det er vigtigt at du ALTID roser den, når den har
tisset.

Som sagt det er ikke helt ligetil og det lyder måske lidt overvældende lige
nu - men jeg har selv været igennem det og taler af erfaring - og
sammenlignet med hvor slemt det er at tørre tis op hver dag, så er det ikke
megen ulejlighed.

Held og lykke med det - skriv hvis du løber ind i problemer eller har
spørgsmål.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Du skal selvfølgelig også vaske alle de steder den har tisset med noget
duftløst, lugtfjernende middel, ligesom du må vaske dyner, puder m.m. Det er
også en god ide, at pakke de mest udsatte steder ind i plastic i den første
måned af træningen.

Fra : Chili

Dato : 06-05-05 20:47

Hej alle.

Af hjertet TAK for de virkelig gode og uddybende svar. Ja, min kat er alene
kat og selvom jeg går hjemme er her også 2 børn - som tidligere har været i
"kamp" med katten.
Jeg vil først få ham undersøgt, og er alt ok - går jeg i gang med
adfærdsterapi. Det må virke.

1000 1000 tak, I har virkelig taget en stor sten fra mit hjerte.

Bedste hilsner
C.

Fra : Gainsbourg

Dato : 07-05-05 00:42

> [...]
> adfærdsterapi. Det må virke.
>
> 1000 1000 tak, I har virkelig taget en stor sten fra mit hjerte.

Held og lykke! Du er velkommen til at maile mig privat, hvis du har brug for
uddybende oplysninger, er gået i stå med projektet og mangler input eller
andet.

Fjern "Torsten" fra min e-mail adresse.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : maz

Dato : 07-05-05 18:03

Chili wrote:
> [...]
> adfærdsterapi. Det må virke.
>
> 1000 1000 tak, I har virkelig taget en stor sten fra mit hjerte.
Som andre skriver: Siamesere er en race, der trives dårligt som enekatte. De
fleste altså - der er undtagelser. Derudover er mange siamesere *ikke* egnet
til børn. De kan godt være lidt sensitive, i den forstand at de ikke bryder
sig om uro, støj, larm, mange mennesker. Og de er jo meget
opmærksomhedskrævende. Får de ikke nok opmærksomhed eller føler de, at de
konkurrerer med børnene for eksempel, så kan det give sig udslag i ændret
adfærd, f.eks. urenlighed (her forudsætter jeg at katten intet fysisk fejler
og alt andet er udelukket)

/M