endnu ikke løbetid her i huset
Fra : T.K

Dato : 26-04-05 17:34

Hej. Så har vores lille hunmis, Pjevs, rundet de 8 måneder. Egentlig skulle
hun have steriliseret forlængst, men tiden er drevet for os. Nu har vi tænkt
lidt på at lade hende få et hold killinger inden hun skal sterilliseres. Hun
har dog endnu aldrig været i løbetid, er det ikke lidt usædvanligt når hun
er så gammel? Hvor gammel skal hun være for at det vil være passende for
hende at blive med killinger?

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-04-05 21:14

T.K wrote:
> [...]
> skal sterilliseres. Hun har dog endnu aldrig været i løbetid, er det
> ikke lidt usædvanligt når hun er så gammel?

er du sikker på at hun ikke har været i løbetid?? nogle hunkatte er meget
stile når det er.... for mig lyder det en anelse usædvaneligt at hun ikke
har været i løb endnu, i betragtning af alder og årstid.....

> Hvor gammel skal hun være
> for at det vil være passende for hende at blive med killinger?

det ville faktisk være bedst for hende at være over et år når hun får
kuldet, så i bør overveje hvordan i vil undgå utidig graviditet....
tænk på din 8 mdr gamle hunkat som et barn... ville du lade din 12 år gamle
datter få et barn ??
bliver hun 1 år, når hun en alder der for mennesker svarer til ca 18 år,
stadig tidligt, men ikke urealistisk....

personligt venter jeg til min hunmis er 1½-2 år inden hun parres første
gang.... det er sundere for katten, killingerne og det må i sidste ende være
det ultimative mål.....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : T.K

Dato : 27-04-05 06:06

Det er da svært at sige om hun har været i løbetid - der var da godt nok et
par aftener, hvor en anden kat larmede udenfor vores vinduer. Vi trak
gardinerne ned og så var den ikke længere. Pjevs virkede ikke synderlig
interesseret.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-04-05 06:36

T.K wrote:
> [...]
> nok et par aftener, hvor en anden kat larmede udenfor vores vinduer.
> Vi trak gardinerne ned og så var den ikke længere. Pjevs virkede ikke

hun behøver såmænd ikke vise interesse for en hankat for at være i
løbetid...

har der været nogen form for midlertidige ændringer i hendes adfærd?
har hun været mere opmærksomhedskrævende?
har hun været mere kælen?
har hun feks rullet rundt på gulvet foran jer (hvis hun ikke gør det
normalt)
har hun "krøbet" henover gulvet?
har hun småkurret?
har hun vippet halen til side hvis i har nusset hendes halerod?
har hun stambet med bagbenene når i har nusset hendes halerod?

som i sikert kan se er der mange andre tegn på løbetid, så det er de små
ting man skal være opmærksom på.....
interessen for hankatte er slet ikke givet....

Fra : T.K

Dato : 27-04-05 11:49

næ - jeg synes ikke jeg genkender nogen af de nævnte træk. Hun er en lidt
lille kat, så måske kan det gøre at løbetiden bkiver forsinket. Bare en
tanke...

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-04-05 12:00

T.K wrote:
> næ - jeg synes ikke jeg genkender nogen af de nævnte træk. Hun er en
> lidt lille kat, så måske kan det gøre at løbetiden bkiver forsinket.
> Bare en tanke...

umiddelbart burde det ikke have noget at sige... jeg har en hunkat på under
2 kg, der er i løbetid ofte (hun er 4 år)....
men det kan da også være at hun bare ikke har været i løbetid...

kommer hun udenfor?? eller er hun kun indekat?

det kan nemlig også skjule sig ved at hun ikke vise løbetidsadfærd hjemme,
men kun når hun er ude... og hvis det er tilfældet kan hun faktisk allerede
være parret :/

Fra : T.K

Dato : 27-04-05 17:13

Svar til Sabina
Nu bliver jeg da lidt bekymret. Jo hun er både inde og ude. Hun er de sidste
tre ugers tid begyndt at smide sig midt på gulvet lige så lang som hun er -
hun virker lidt doven. Bare hun dog ikke er træt pga.en begyndende
graviditet.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-04-05 22:38

T.K wrote:
> [...]
> sidste tre ugers tid begyndt at smide sig midt på gulvet lige så lang
> som hun er - hun virker lidt doven. Bare hun dog ikke er træt pga.en

lige for en god ordens skyld....
tag et kik på hendes brystvorter... og hold øje med dem de næste uger....
de skal helst være helt lyse (eller mørke afhængig af huden omkring dem) og
helt små...
er de lyserøde og større end normalt så bør i måske lige daffe en tur til
doktor dyr og få det tjekket...

normalt er det nemlig det første graviditetstegn, og det kommer ca 3 uger
efter parringen....

Fra : T.K

Dato : 27-04-05 23:37

Ok jeg holder øje - men jeg tror nu ike rigtig på hun har føjtet med drenge.
Jeg holder godt øje med hende.
Tak for hjælpen

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-04-05 12:44

In article <426f6e7d$0$73700$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, T.K
<t@fritid.tele.dk> wrote:

> næ - jeg synes ikke jeg genkender nogen af de nævnte træk. Hun er en lidt
> lille kat, så måske kan det gøre at løbetiden bkiver forsinket. Bare en
> tanke...

Løbetid kan komme ret sent. Mine to siamesere - og sådan nogen er jo
ellers kendt for at være tidligt ude - ja, den ene gik i løb som 10
mdr. gammel første gang. Den anden nåede det aldrig, for de blev
neutraliseret kort efter.
Det er nok ikke ret tit det forekommer, men det kan altså ske :)

--
Knus fra Ann R

Fra : Battlefield´s

Dato : 27-04-05 15:20

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjernsiamis.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> neutraliseret kort efter.
> Det er nok ikke ret tit det forekommer, men det kan altså ske :)

Hej
Næh.. det er nok ikke særligt almindeligt blandt siamesere, men min Tippe
(også siameser) var 10½ måned, da hun kom i sin første løbetid, så helt
sjældent er det nu heller ikke
Hilsen Vibeke

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-04-05 15:57

In article <426f9ff9$0$635$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Battlefield´s
<battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> wrote:

> Næh.. det er nok ikke særligt almindeligt blandt siamesere, men min Tippe
> (også siameser) var 10½ måned, da hun kom i sin første løbetid, så helt
> sjældent er det nu heller ikke

Tippe er vel ikke tilfældigvis i familie med Donna og Ditte - f.eks.
via Sark? Jeg tænkte om det kunne være en familie-ting?

--
Knus fra Ann R

Fra : Battlefield´s

Dato : 27-04-05 16:25

> Tippe er vel ikke tilfældigvis i familie med Donna og Ditte - f.eks.
> via Sark? Jeg tænkte om det kunne være en familie-ting?

> [...]

Nej, det er hun ikke. Hun er vores lille nye "svensker," og altså slet ikke
i familie med nogen af vores andre katte, selvom hun er bedsteven med
Chianti, der jo er Sarks allersidste barn.
Hilsen Vibeke
http://home1.stofanet.dk/battlefield

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-04-05 17:00

In article <426faf21$0$13769$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
> [...]

> i familie med nogen af vores andre katte, selvom hun er bedsteven med
> Chianti, der jo er Sarks allersidste barn.

Det kan jeg se (var lige et smut inde på din hjemmeside). Sikke et par
dejlige slyngveninder :) Og ham den lille brun-næsede (Nicolai) kan jeg
slet ikke tåle ;) Han er daajlig!

--
Knus fra Ann R

Fra : Battlefield´s

Dato : 27-04-05 17:45

> [...]
>>
> Det kan jeg se (var lige et smut inde på din hjemmeside). Sikke et par
> dejlige slyngveninder :) Og ham den lille brun-næsede (Nicolai) kan jeg

Ja, det er han nemlig
Samtidig er han sjov og fræk, og utrolig kælen.
Hilsen Vibeke