Hurtig hjælp til Kanin....
Fra : Lene Hansen

Dato : 26-04-05 11:21

Hej.

Jeg mener der er en herinde der hedder Kate, der har kaniner........ Håber
du læser dette og kan hjælpe. Jeg passer en kanin for min søn (den er deres
kælebarn på højde med at vi har hunde og katte). Desværre har kaninen lige
nået at spise et stykke at et blad fra en Hortensia. Jeg har ringet til
dyrlæger, hvor der ikke lige nu var en dyrlæge til stede, men blev henvist
til et nummer hvorfra der blev oplyst at Hortensiaen kan være lidt giftig -
indeholder "stoffer der kan fraspalte cyanid". Mennesker er den ikke giftig
for og rotter skal spise en stor del før den er giftig for den. Er der nogen
her der ved noget om dette så modtages hurtige råd meget gerne.

M.v h.

Lene Hansen

Fra : Denise

Dato : 26-04-05 11:30

"Lene Hansen" <le_ha@privat.tele.dk> wrote in message
> [...]
nogen
> her der ved noget om dette så modtages hurtige råd meget gerne.

Det er ikke sikkert Kate altid læser her, og nu er hun nok på arbejde. Men
du kan finde hende på www.dk-fritid-dyr-kat.dk under profil for Kate
Andersen og via hendes profil kan du emaile hende, så læser hun den nok i
aften. Men ellers prøv og ring til nogle flere dyrlæger, måske
Dyrehospitalet i Hvidovre.

--
Hilsen Denise

Fra : Lene Hansen

Dato : 26-04-05 11:39

Jeg arbejder på højtryk og har nu fundet frem til Vordingborg dyrlæger (jeg
selv bor på Møn). De har modgift og ved mere om det. Venter lige nu på en
opringning fra en dyrlæge der, der ved noget om det og kan råde mig.
Pyh....sikken en situation at stå i. Iøvrigt ville det vare en uge før mine
egne dyrlæger kunne skaffe modgiften, det er for dårligt syntes jeg.......

Fra : Denise

Dato : 26-04-05 12:03

> [...]
mine
> egne dyrlæger kunne skaffe modgiften, det er for dårligt syntes jeg.......

Puha, skal nok krydse fingre for den stakkels kanin.

--
Hilsen Denise

Fra : Hrönn Samsonardóttir~

Dato : 26-04-05 15:57

> [...]
nogen
> her der ved noget om dette så modtages hurtige råd meget gerne.

Hej Lene.

Jeg har kaniner som enten løber i løbegårde når vejret er til det ...
eller hvis de kan slippe af sted med det, så løber nogen af dem frit i
haven. Jeg har aldrig været ude for at de selv spiser noget som er
giftigt for dem......nogen planter spiser de......ikke andre. Jeg har så
aldrig set nogen af dem spise Hortensia selv om jeg har flere stående i
min have, så derfor ved jeg ikke om de bliver dårlige af det......ser
din søns kanin ud til at have det dårligt ? Jeg håber du har fået fat i
en dyrlæge der kunne fortælle dig om det er nødvendigt med behandling.

Knu

Med venlig hilsen
Hrönn Samsonardóttir Meyer
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lene Hansen

Dato : 26-04-05 18:36

Hej.

Jeg fik fat i en dyrlæge der kunne rådføre mig. Og som lå inde med modgift.
Hortensiaen er meget giftig - det ved jeg nu, men de skal spise store
mængder for at tage skade. Og min kanin er ikke blevet det mindste syg endnu
og da jeg talte med dyrlægen sidste gang klokken 16 (opdatering), så sagde
han at han næsten var 100% sikker på at den ikke ville blive syg når den
endnu ikke havde vist tegn på det. Så jeg slap med skrækken og blev det
klogere. Det var et uheld den fik fat i et blad. Jeg passer ellers meget på,
men det skete altså - og sikken en dag indtil jeg nu føler jeg kan slappe
lidt mere af og tør tro på den ikke bliver syg. Selvfølgelig er det synd for
alle dyr, men det er ikke spor sjovt at skal sige til ejeren at deres dyr er
blevet sygt eller har mulighed for at blive det. Man har jo frygtelig dårlig
samvittighed.

Hilsen

Fra : Denise

Dato : 26-04-05 18:46

Lene Hansen wrote:
> [...]
> alle dyr, men det er ikke spor sjovt at skal sige til ejeren at deres
> dyr er blevet sygt eller har mulighed for at blive det. Man har jo

Pyha, det var heldigt der ikke skete noget

--
Hilsen Denise

Fra : Hrönn Samsonardóttir~

Dato : 26-04-05 20:09

> [...]

er
> blevet sygt eller har mulighed for at blive det. Man har jo frygtelig

Det var rigtig dejligt at høre
Det havde ikke været til at bære hvis den var blevet syg.........jeg har
lige taget en snak med mine ninus'er og de har lovet mig at lade være
med at smage på mine Hortensia'er
Ha' en god aften !

Fra : Kate

Dato : 30-04-05 10:30

> [...]
> klokken 16 (opdatering), så sagde han at han næsten var 100%
> sikker på at den ikke ville blive syg når den endnu ikke havde

Hej Lene

Har først læst tråden nu. Har ikke været ret meget hjemme den forløbne
uge.
Jeg er glad for at din kanin ikke tog skade, sikke dog en
forskrækkelse. Dernæst må jeg sige at jeg ikke havde kunnet hjælpe
fordi jeg har opgivet at have planter. Den eneste som Johan og jeg ikke
har fået taget livet af, er min stuebirk. Alt andet bliver enten
fjernet af kattene, mest Johan, eller myrdet af mig. Jeg ejer ikke
grønne fingre.

Har kaninen det stadig godt uden tegn på forgiftning?

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Lene Hansen

Dato : 30-04-05 16:11

Ja, heldigvis har den overhovedet ikke været syg. Men i "Kampens hede" søgte
jeg under kaniner og giftige planter og frem kom en side, der vist hed noget
med "Lene og Kaniner" eller sådan noget. Og her var en lang række af hvilke
planter der var lidt skadelig og så videre. De planter, der var ekstrem
giftige var fremhævet med rødt - og det var Hortensiaen. Men som sagt,
giftig eller ej, kaninen tog ikke skade, formentlig fordi den ikke har nået
at spise særlig meget i forhold til sin vægt......

M.v.h.