min kat er trodsig!!
Fra : s jensen

Dato : 24-04-05 21:14

jeg har en rigtig sød og dejlig kat på 10 mnd. hun er lidt vild, men det
gør som sådan ikke noget det gir mest af alt lidt go underholdning når
hun tosser rundt i hele lejligheden men det der er problemet er at
hun er meget trodsig!! hun hopper på spise og køkkenbordet, hvilket hun
ikke må, og hun kradser i vores møbler. jeg syns etferhånden vi har
prøvet alt- vi har skældt ud, vi har sprøjtet med vand ( uheldigvis kan
hun godt li vand og syns kun det er sjovt) vi har prøvet ( efter
dyrlægens råd) at sætte hende uden for døren, men intet hjælper. hun har
et kradsetræ, som jeg jævnligt sprøjter med baldrian, og som vi for
nylig har flyttet fordi hun ikke ville være der hvor det hang før, det
har da også gjort at hun nu bruger det, men hun kradser stadig i
møblerne!!! det virker meget som trods, for jeg kan se på vores
spisebord (glas) at der ikke er poter på det når vi har været væk, men
så snart vi er hjemme hopper hun derop igen og igen og hvis vi ikke ser
det " kalder" hun på os så vi kan komme og se hun gør noget hun ikke må.
jeg troede det kunne være stres, så jeg har anskaffet mig en feliway til
stikkontakten, som skulle hjælpe på stres, men har endnu ikke set
resultater! jeg håber virkelig der er nogen der har et godt råd, for jeg
ved snart ikke hvad jeg skal gøre mere!

Med venlig hilsen
s jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-05 22:02

"s jensen" <signestarckeKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hun er meget trodsig!! hun hopper på spise og køkkenbordet, hvilket hun
> ikke må, og hun kradser i vores møbler. jeg syns etferhånden vi har

Har i prøvet at løfte hende ned fra bordene, når hun hopper derop ? Løfte
hende hen til kradsetræet, når hun kradser i møblerne ?

Tror ikke at en kat kan være trodsig. Så langt tænker de slet ikke. De
følger bare deres instinkter...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 24-04-05 22:17

S. Jensen skrev
[...]

*grin* på mig lyder det mere som om at I har en ganske almindelig sund
energisk ungkat.

Man kan godt "opdrage" katte men det kræver 5 engles
tålmodighed og konsekvens hver eneste gang den gør det den ikke må. Det er
nu engang en kats natur at være forfærdelig nysgerrig og glad for at
hoppe/kravle op.

Det lyder som om at jeres kradsetræ blot er et af de små
stykker, det giver efter min erfaring slet ikke katten nok
mulighed for at strække / kradse / klatre jeg kan anbefale at I køber et
stolpetræ, om ikke fra gulv til loft, så i hvert fald en meter højt, det vil
katten have meget mere fornøjelse af.

Hos dyrlægen kan man købe kunstige katte-feromoner,
Feliway, til at sprøjte på møbler osv. det får katten til at tro at den
allerede har mærket der, så den lade stedet være, det skal gøres et par
gange om ugen indtil "mønstret" er brudt. En kat kradser ikke i møblerne for
at være trodsig eller uartig, den kradser fordi den så afsætter duftspor der
fortæller at det her er altså dens territorie.

Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Gainsbourg

Dato : 24-04-05 23:43

Jeg tror ikke at katte evner at være trodsige. Det er kattes natur at være
nysgerrige og at mærke sit hjem ved at kradse forskellige steder. De gør det
højst for at få din opmærksomhed - ikke i trods...

Du siger at det virker, som om hun kun gør det, når I er hjemme. Det kunne
godt tyde på, at I (uden at ville det) har "opdraget" hende til den adfærd,
ved at give hende opmærksomhed når hun er uartig. Måske kan hun endda bruge
det at være uartig, til at få jer til at beskæftige jer med hende, når hun
keder sig.

Da vi fik vores gamle kat (som voksen kat) regnede den hurtigt ud, at den
let kunne få vores opmærksomhed LIGE NU, ved at kradse i bøgerne på reolen,
tisse i hjørnet eller hoppe op på køkkenbordet. Uden at ville det, havde
dens tidligere ejere lært den: "gør een af de ting og så rejser jeg mig med
det samme og giver dig opmærksomhed". I stedet er det smart at lære katten
positive måder den kan gøre opmærksom på, at den vil leges med/ud i
haven/have mad/have skiftet bakke.

Katteadfærd er forholdsvis komplekst at sætte sig ind i - men en super
indgangsvinkel til katteadfærd for almindelige katteejere er (efter min
mening) Karen Pryors "Klikkertræning for katte". Med hendes teknikker tror
jeg hurtigt, at I kan vænne hende af med unoderne. I skal selvfølgelig være
opmærksomme på, at hvis hun gør det fordi I giver hende for lidt
opmærksomhed eller aktiverer hende for lidt, så bliver I nødt til at sætte
noget tid af til hende hver dag ud over træningen.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Hrönn Samsonardóttir~

Dato : 25-04-05 08:18

> [...]

> stikkontakten, som skulle hjælpe på stres, men har endnu ikke set
> resultater! jeg håber virkelig der er nogen der har et godt råd, for jeg

Hvad med at du gik til din egen læge og fik noget mod stress

Jeg har osse en ung hunkat (og to andre katte) som bliver ved med at
hoppe op på borde, kravle ind i kaninburene, drille Tykkemissen o.s.v.,
ligemeget hvor ofte jeg ''be'r'' hende om at lade være.........jeg har
væbnet mig med tålmodighed og håber bare at hun snart bliver træt af
alle de unoder.......

Med venlig hilsen
Hrönn Samsonardóttir Meyer
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-04-05 09:48

s jensen wrote:
> [...]
> er problemet er at hun er meget trodsig!! hun hopper på spise og
> køkkenbordet, hvilket hun ikke må, og hun kradser i vores møbler.

hehe jeg kan fortælle at det er helt normal teen-katte adfærd*G*
hun har nået en alder nu hvor hun pludselig KAN nogle ting hun ikke kunne
som killing, og det skal sæfølig afprøves*G*

> jeg
> syns etferhånden vi har prøvet alt- vi har skældt ud, vi har sprøjtet
> med vand ( uheldigvis kan hun godt li vand og syns kun det er sjovt)

hvordan sprøjter i med vand??
i skal sørge for at det er en HÅRD stråle, direkte i ansigtet, uden at hun
ved den kommer... målet er nemlig ikke at gøre hende våd, men at forskrække
hende, og dermed lære hende at "når man gør X - så bliver man forskrækket og
det er ikke rart"....

> [...]
> være der hvor det hang før, det har da også gjort at hun nu bruger
> det, men hun kradser stadig i møblerne!!!

prøv evt med noget andet end baldrian... catnip feks... det kan være hun
bare ikke gider baldrian mere*G*

> [...]
> når vi har været væk, men så snart vi er hjemme hopper hun derop igen
> og igen og hvis vi ikke ser det " kalder" hun på os så vi kan komme

heheee.. opmærksomhedskrævende lille dame ;)
en rigtig teenager...

> [...]
> på stres, men har endnu ikke set resultater! jeg håber virkelig der
> er nogen der har et godt råd, for jeg ved snart ikke hvad jeg skal

tålmod er det eneste råd jeg kan give... giv hende lige 6 mdr til at blive
"rigtig voksen", og vurder så situationen igen.... bliv ved med at opdrage
på hende i den periode, og så skal i se, det skal nok komme.... efterhånden
som hun finder ud af at positiv opmærksomhed er rarere end negativ
opmærksomhed (forskrækkelse), så finder hun også ud af at lade være med at
gøre de ting hun ikke må...

tillykke med at i har en teenager i huset*G*

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-04-05 13:31

In article <426caeb8$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Sabina
Hertzum <sabina@mandezonen.dk> wrote:

> heheee.. opmærksomhedskrævende lille dame ;)
> en rigtig teenager..

Hihi - min kat Donna gør da stadig præcis det dér - hun er 8 år, godt
på vej til de 9 - og ret så intelligent! Jeg synes nemlig det er tegn
på intelligens at katten kan hitte ud af, at hvis man ikke får
opmærksomhed, så kan man sørge for at få den - og hvordan ;)
Men faktisk, med årene kommer man (i hvertfald vi her i huset) til at
se det som en charme og et udtryk for kattens personlighed.
Jeg griner snarere af hende idag end bliver sur eller frustreret. Det
sidste hjælper heller ikke meget, andet end på at spolere ens eget
humør
Mht at kradse i møblerne har vi haft held med feliway spray (ikke
stikkontakt) - sprayet på de steder hun gerne kradsede. Og så som
Marianne skriver et kradsetræ helt op til loftet med hylder og
hængekøjer. Mine katte eeelsker det!

--
Knus fra Ann R

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-04-05 14:49

Ann Rudbeck wrote:

> [...]
> på intelligens at katten kan hitte ud af, at hvis man ikke får
> opmærksomhed, så kan man sørge for at få den - og hvordan ;)

Altså Ann...... dine piger er jo siam*G* så de har et helt specielt
"teen-gen" der aldrig helt kommer med op i voksenrækken*GGG*

> [...]
> stikkontakt) - sprayet på de steder hun gerne kradsede. Og så som
> Marianne skriver et kradsetræ helt op til loftet med hylder og

jeg vil også snart have min mand til at konstruere et*G*

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 25-04-05 13:43

"s jensen" <signestarckeKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote in message

> [...]
> stikkontakten, som skulle hjælpe på stres, men har endnu ikke set
> resultater! jeg håber virkelig der er nogen der har et godt råd, for jeg

At katten ikke gør det når i ikke er hjemme, betyder blot at den lige som
alle andre katte snorker og samler energi til i kommer hjem
Min erfaring er at den eneste måde man kan lære dem sådanne ting på, er at
lade være med at gøre et stort nummer ud af det. Går den op på bordet, så
sæt den ned. Hverken skæld ud eller ros. Blot ingen opmærksomhed. Efter at
have gjort det et sted mellem 2 og 200 gange, holder den op. Pointen er at
den ikke skal have en oplevelse ud af det, hverken god eller dårlig.
Som i selv har erfaret med vandplaskeriet, så gik det jo ikke den rette vej.
Missen søger jeres opmærksomhed, som alle andre. Den har ski glææææææææædet
sig til at i kom hjem. Eeeeeeendelig er der nogle, op ned op ned, se hvad
jeg kan
Når den kradser i sofaen, så flyt den osv. Det er så vigtigt at i giver den
opmærksomhed, når den laver "ingenting". At i tager fjerkosten, et stykke
snor eller hvad i nu har, så den kan få afløb og opmærksomhed. Blot det ikke
er i forbindelse med de ting den ikke må.

Hilsen Nina

Fra : s jensen

Dato : 25-04-05 16:21

> tak for de gode råd
i har nok ret. vi leger meget med hende, for vi har desværre ikke
mulighed for at lukke hende ud før vi er flyttet et andet sted hen, og
har desværre heller ikke plads til en kradsesøjle, (men har konstrueret
et halvstort kradsetræ som så hænger på væggen), så vi gør meget ud af
at hun ikke skal kede sig når vi er hjemme, men vi har nok været lidt
slemme til at belønne hendes unoder ved at lege med hende for at få
hendes opmærksomhed væk fra møblerne.