Kan en kat have allergi?
Fra : Tina & Lasse

Dato : 15-04-05 10:32

Hej.

Vi har muligvis et problem... Vi har lige fået en ny kat for en uge siden,
han er meget smuk og sød... Men han bliver mere og mere rød omkring hans
øjne og inde i øjet.. Kan han have allergi? Min mand er ryger og kan det
være årsagen? Vi har altid vinduerne på klem så der bliver luftet ud, men
kan det påvirke katten?

Mvh
Tina.

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Denise

Dato : 15-04-05 10:52

"Tina & Lasse" <Tina.j@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> være årsagen? Vi har altid vinduerne på klem så der bliver luftet ud, men

Jeg ved ikke rigtigt om en kat kan have allergi på den måde, men det kan jo
sagtens være noget øjenbetændelse der skal behandles med creme. Det er ikke
unormalt hos katte, især når de skifter hjem og måske er lidt stressede kan
der bryde noget ud. Og hvis den sidder i vinduet der er på klem, kan den
have fået træk i øjnene.
Du bliver nok nødt til at køre forbi en dyrlæge med missen, så det ikke
udvikler sig til noget værre og længerevarende, hvis det måske nu kan klares
hurtigt.

--
Hilsen Denise

Fra : Gainsbourg

Dato : 15-04-05 14:08

Det kan være alt fra øjenbetændelse til chlamydia til en herpes infektion
der er brudt ud, som følge af stress over flytningen. Der er ikke andet at
gøre, end at smutte en tur forbi en dygtig dyrlæge med den.

Og ja, katte kan have både astma og allergi mod forskellige ting (men om det
lige kan manifestere sig som øjenrødmen ved jeg ikke), men det lyder nu ikke
som om dét er problemet her.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-04-05 19:37

In article <425f8a23$0$311$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Tina & Lasse
<Tina.j@esenet.dk> wrote:

> [...]
> være årsagen? Vi har altid vinduerne på klem så der bliver luftet ud, men

Ja, en kat kan godt have allergi - både med øjen-, næse-, hud- og
åndedrætsproblemer. De kan blive allergiske på samme måde som os, altså
af mad, pollen, støvmider, røg osv osv.
En god beskrivelse af pollenallergi hos en kat er her:
http://home1.stofanet.dk/celeste/Dk/allergi.htm

Men som de andre siger - tag til dyrlægen, for det kan også være så
meget andet. Øjenbetændelse, katteinfluenza, en skade på øjet, træk fra
vinduet osv osv
Jeg krydser fingre for at det er nemt at klare :)

--
Knus fra Ann R

Fra : Tina & Lasse

Dato : 16-04-05 13:21

Hej NG.

Jeg snakkede med dyrlægen i går eftermiddags, men desværre stod jeg og
skulle på arbejde så jeg kunne ikke tage der ud med katten. Men dyrlægen
syntes det lød som om han muligvis kunne have en øvre luftvejsinfektion,
men
vi skulle lige holde øje med ham og hvis han blev mere syg skulle vi komme
ud med ham mandag. Han har ikke virket slap eller noget, han er faktisk
mere
aktiv og legesyg end den kat vi har i forvejen og hun er kun 6 mdr. og han
er 16 mdr...

Mvh Tina

Fra : Carina Kristensen

Dato : 16-04-05 18:22

det er ikke mere end 3 uger siden min ene kat også havde sådan en
luftvejsinfektion... Det forårsager ofte en øjenbetændelse også....