Filt-duller
Fra : dpl

Dato : 13-04-05 17:03

Hejsa, har brug for et godt råd.
Vores sibirer Viktor fælder en del for tiden, og desværre er hans pels
lidt bøvlet. Den "duller" nemlig ret meget efterhånden, og jeg kan ikke
følge med, blot med den almindelige børste.

Især på maven og halsen har han ret faste knuder nu. De generer ham vist
ikke, men kommer jo til det på et tidspunkt, hvis de ikke bliver
fjernet. Så hvordan kommer jeg godt til bunds i dem? Synes det er lidt
drastisk at gå igang med saksen, da der er mange, og nogle af dem sidder
for tæt på huden, til at jeg tør. Heldigvis lader han sig gerne
"behandle" i timevis så tiden er ikke et problem... det skulle da lige
være min selvfølgelig.

Hilse Dorthe, og en fordullet Viktor

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 13-04-05 17:25

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> for tæt på huden, til at jeg tør. Heldigvis lader han sig gerne
> "behandle" i timevis så tiden er ikke et problem... det skulle da lige

Hej Dorthe.

Min mor fik købt en speciel "kniv" på en katteudstilling hun var på for
nylig.
Jeg har desværre ikke kunnet finde et billede af den på nettet, men jeg kan
prøve at beskrive den.
Den er udformet som et børsteskaft, og så er der 4-5 små segl-agtige knive
på række med sløv rund spids, så man ikke skader katten ved brug.
Man lirker så forsigtigt de sløve spidser ned under dullerne og så skærer de
små seglagtige knive dullerne op, så de kan fjernes forsigtigt.
Det har den fordel at man ikke behøver at være nervøs for at komme til at
klippe katten i skindet, og jeg tror heller ikke at det gør avs på
mislingen.
Det kan være at nogle af langhårsopdrætterne herinde kender kniv/kam-typen,
og kan være behjælpelige med billede og/eller forhandlernavn.
Dimsen er ihvertfald mægtigt praktisk, da mine forældre har en
langhårs-tortietøs, der lider af pelsduller i perioder.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 13-04-05 17:41

hej!

du kan se billeder af sådan en udredningskniv her..
http://www.kw.dk/coatking.htm

eller hvad med en af disse rullekamme, hvor tænderne roterer, den er
suveræn, synes jeg. men nu har mine raggier heller ikke de store
dulleproblemer. jeg bruger den også til den ene hund som har lidt
børstningsallegi (-: og det går så nemt med den, ingen ubehag og toppen.

mvh. marie

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 13-04-05 17:52

"fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> dulleproblemer. jeg bruger den også til den ene hund som har lidt
> børstningsallegi (-: og det går så nemt med den, ingen ubehag og toppen.

Hej Marie.

Godt link, men det er ikke sådan en dutnas, min mor fik fat i.
Det er sådan en her:
http://www.kw.dk/mattmaster.jpg
Den er efter sigende smaddergod til pelsduller.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 13-04-05 18:12

"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er sådan en her:
> http://www.kw.dk/mattmaster.jpg
> Den er efter sigende smaddergod til pelsduller.

den har jeg ikke set før, men det må være samme princip!? den ser noget mere
handy ud!
mon ikke at enten kw eller perler fra morten, fører sådan en?

mvh. marie

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-04-05 18:56

dpl wrote:
> [...]
> sidder for tæt på huden, til at jeg tør. Heldigvis lader han sig gerne
> "behandle" i timevis så tiden er ikke et problem... det skulle da lige

det er godt at han er så tålmodig....
en "dullekniv" som aragorn har nævnt er ok, men min erfaring er at med bløde
pelstyper er den ret uanvendelig....
en rulle kam derimod er genial..... men den kræver stadig ofte pelspleje....

mit bedste pelsplejeråd til duller er simpelt..... en god kattevask!!
start med at børste katten igennem.....
derefter skyller du den OVERFLADISK så døkhårene lige er våde, og så skummer
du pelsen godt op i en omgang opvaskemiddel.... og skyller så GRUNDIGT....
det gentager du hvis hans pels er en anelse fedtet i det.... husk endeligt
at skylle GRUNDIGT....

hvis du har det så kan du derefter vaske i en god katteshampoo, men ellers
kan en babyshampoo eller en mild menneskeshampoo også bruges.... igen er det
vigtigt at skylle grundigt...
pelsen skal helst knirke når du "gnider" vandet ud af den bagefter... gør
den ikke det, så skyl og skyl og skyl igen.....

når du har vasket katten, ruller du den ind i to lag håndklæder, og holder
den som en "byltet baby" i 5-10 minutter..... herefter kan du så vælge at
føntørre ham, eller evt sætte ham i transportkassen med en varmeblæser
foran, eller bare lade ham lufttørre..... det vigtigste at huske her er at
kæmme ham indimellem så han ikke danner duller igen.... og han må endelig
ikke få det for varmt hvis du bruger blæser eller føn.....

de næste par dage skal du så igen børste ham grundigt, men herefter skulle
det værste dulleproblem altså være overstået.... ;)

denne behandling kan du så gentage til efteråret, når han igen er i en
fældeperiode, og så skulle jeg mene at du kan holde ham til miniduller, frem
for store "behandlingskrævende" duller....
--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 14-04-05 12:31

> [...]
> --
> Knus, Sabina
> Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Hejsa

Hvis du ikke orker den store vask eller ikke lige synes du vil bruge
mange (?) penge på en kam, så er der også et meget nemt, enkelt og
billigt råd... nemlig babypudder :)

Man masserer maaaasser af babypudder ind i dullerne og de er lige til at
børste ud med en kam ...

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : dpl

Dato : 15-04-05 13:11

Hejsa, tak for de gode råd.
Jeg har anskaffet mig sådan en filte-dulle-børste med små knive, og det
virker super godt! Tror at han efter et par omgange mere atter er
dulle-fri *smil*.

Hilsen Dorthe ( - og Viktor, den stolte nybagte far til 4! )

Fra : Jytte

Dato : 15-04-05 18:51

dpl wrote:
> [...]
> dulle-fri *smil*.
>
> Hilsen Dorthe ( - og Viktor, den stolte nybagte far til 4! )

Tillykke med de små siblinger, de er ikke til at stå for. Der er desværre
fyldt op her.

Hvor fik du den filte-dulle-børste fra? Jeg kunne også bruge sådan en.

Hilsen
Jytte

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 15-04-05 19:17

> Jytte skrev:
> Hvor fik du den filte-dulle-børste fra? Jeg kunne også bruge sådan en.

Den jeg har, har jeg købt i PetWorld. Man kan oven i købet få dem i
flere størrelser. Til de helt små knuder, som sidder tæt ind til huden,
har jeg dog haft mere glæde af Tangle Fix (jeg har endnu ikke oplevet
særligt store knuder). Tangle Fix sprøjter man bare på knuden, så er den
nem at nulre ud med fingrene eller redde ud med en almindelig stålkam.

Når vi en sjælden gang har haft en LIDT større knude har jeg dog været
glad for udredderkniven. Missen lader heller ikke til at have noget imod
det, når jeg bruger den. Tværtimod. Hun kan nok fornemme, at jeg prøver
at hjælpe hende

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jytte

Dato : 16-04-05 12:03

Betina Rasmussen wrote:

> [...]
> glad for udredderkniven. Missen lader heller ikke til at have noget
> imod det, når jeg bruger den. Tværtimod. Hun kan nok fornemme, at jeg

Det er de små duller tæt ved huden, jeg har problemer med. Jeg bruger nu en
lille spids saks, men den skal jeg bruge begge hænder til og er derfor nødt
til at have en til at holde katten.
Jeg kender ikke Tangle Fix, men jeg har noget udredningsvædske som jeg
bruger til mine collier. Jeg kan bare ikke lide at bruge det på kattene, da
de jo vil slikke det i sig.
Har du et link hvor man kan købe filt-dulle-kammen og Tangle Fix?

Hilsen
Jytte

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 16-04-05 14:38

> [...]
> de jo vil slikke det i sig.
> Har du et link hvor man kan købe filt-dulle-kammen og Tangle Fix?

Jeg tror, at begge dele kan købes mange steder. KW Tangle Fix kan du
også få i en almindelig dyrehandel (det står samme sted som shampoo
osv.) Du kan bestille det online her:
http://loppetjansen.dk/product_info.php?products_id=234. Der findes
flere produkter af samme art. PitStop forhandler f.eks. også PetSilk
Detangling Mist: http://www.petsilk.dk/shop/default.asp (scroll lidt ned
på siden for at finde det). Men Tangle-Fix er nok billigere og fungerer
udmærket.

En filterkam kan du f.eks. købe her:
http://www.avifauna.dk/product_info.php?cPath=357_364&products_id=1206
Men ellers prøv en velassorteret dyrehandel. Der kan du garanteret også
få den. Jeg har dog lige en enkelt kommentar til filterkammen: Den er
ikke så god til venstrehåndede Hvis man er det, så vender skærene
forkert. Så når nu jeg er så "handicappet", så har jeg ind imellem brug
for min mands hjælp til at bruge den. Men det er sikkert et spørgsmål om
øvelse

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 16-04-05 14:45

> [...]
> Detangling Mist: http://www.petsilk.dk/shop/default.asp (scroll lidt ned
> på siden for at finde det). Men Tangle-Fix er nok billigere og fungerer

Nå, jeg kan set at linket til PitStop ikke hopper det helt rigtige sted
hen. Men prøv at indtaste produktnavnet i søgefeltet i stedet for. Så
kan du finde det.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jytte

Dato : 16-04-05 15:06

Hej Betina.

Tak for linkene. Jeg har bestilt en filterkam, så må vi se at få fjernet
dullerne fra missemaven.

Hilsen
Jytte