Løs tand
Fra : Linde

Dato : 12-04-05 17:41

Hej

Min kat er nu ved at nærme sig 7 måneder, jeg har haft ham siden han var
omkring tre. Jeg har endnu ikke observeret han har mistet tænder før, men i
dag så jeg hans ene hjørnetand var løs. Den ser ikke ud som om den er
knækket, nærmere som om der ikke er en rod under den...men den virker til at
være øm. Er det bare fordi han er sent på den han ikke har skiftet endnu
eller kan han have stødt tanden mod noget? Hvor længe skal jeg vente og se
om den falder ud før jeg gør noget ved det?

Mvh
Linde

Fra : Denise

Dato : 12-04-05 18:57

Linde wrote:
> [...]
> den han ikke har skiftet endnu eller kan han have stødt tanden mod
> noget? Hvor længe skal jeg vente og se om den falder ud før jeg gør

Som regel opdager man ikke de skifter tænder, med mindre man specifikt
holder øje med det. Og som regel, det har det i hvert fald været på alle
mine katte, kommer de nyt hjørnetænder ud mens de gamle endnu sidder der. Så
hvis den har en løs hjørnetand og der ikke er en ved siden af, kan den måske
have stødt tanden, men igen, ingen regel uden undtagelse, det kan jo godt
være dens killingetand. De plejer at være meget tynde og fine. Du kan nok
ikke gøre andett andet end at holde øje, og måske give den vådmad i en
periode. Er det en blivende tand der falder ud sker der ikke noget ved det,
andet end for syns skyld, og det tror jeg katten er ligeglad med

--
Hilsen Denise

Fra : Linde

Dato : 13-04-05 19:51

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det,
> andet end for syns skyld, og det tror jeg katten er ligeglad med

Hej Denise

Tak for svaret, det beroligede mig noget...troede den var helt gal når
pløkkerne begynder at rasle af. Har ledt lidt omkring tandskift, og det
ser ud til det er normalt de skifter mellem 4 og 7 mdr(han må være lidt sent
udviklet)...og at den kan begynde at savle og lugte dårligt mens den gør
det. Alt dette gør min lille stinkemis også, plus jeg så i dag der rent
faktisk kommer en ny hjørnetand ud foran den gamle(det går hurtigt!!).
Altimens er der også begyndt at løsne nogle kindtænder så jeg i dag. Men han
gider kun æde det våde, det gør vist lidt av.

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 13-04-05 19:53

"Linde" <delinde@gmailFJERN.com> skrev i en meddelelse
> [...]
sent
> udviklet)...og at den kan begynde at savle og lugte dårligt mens den gør

Hm det var da vist endda dig der skrev det også...ære den der æres bør

Mvh
Linde