Avl for dummies
Fra : Piea

Dato : 28-03-05 09:06

Hej

Jeg overvejer at købe endnu en kat (ragdoll), primært til selskab for min
nuværende, men ønsker at holde muligheden åben for avl.

Er der nogen som kan anbefale en bog/site, som fortæller hvordan man kan
komme igang.

Håber I kan hjælpe

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-03-05 10:46

Piea wrote:
> [...]
> min nuværende, men ønsker at holde muligheden åben for avl.
>
> Er der nogen som kan anbefale en bog/site, som fortæller hvordan man

det allerbedste råd du kan få, er at finde en opdrætter der for det første
er villig til at sælge dig en avlskat, men som også vil hjælpe dig med at
komme i gang med at opdrætte...

derudover kan det kun hjælpe at læse alt det litteratur du kan komme i
nærheden af..
jeg har selv nærstuderet politikkens kattebog, men også undersøgt en masse
på nettet, samt støttet mig op af mine opdrættere (der hvor hunkatten kom
fra, samt det opdræt hvor jeg fandt hankatten) og sidst men ikke mindst,
støttet mig op af dette forum, samt de venner jeg har fået denne vej
igennem....

af ting du SKAL være opmærksom på er feks
arvelige sygdomme (jeg ved ikke lige hvad der er for ragdoll)
medfødte fejl i katten (både hun og hankatten),
hvilke linier du blander sammen (for at undgå indavl),
hvad dit mål er med opdrættet (vil du lave en bestemt type kat, ud fra
farvekombi, temprament eller størrelse og evt udstilling/opdræt, eller vil
du bare lave sunde dejlige killinger til kælekatte?)

dernæst bør du være medlem af en af de fire hovedklubber, så du kan få
stamtavle på killingerne, og bør have en klar plan med hvilke kriterier du
sætte op for eventuelle killingekøbere, vaccinationsplan og om du vil sælge
dine killinger neutraliserede eller ej....

i alt skal du forvente en opstarts udgift som ser ud som følger:
medlemsskab af klub - 250 kr årligt (ca)
stamnavn 500 kr - engangsudgift
indkøb af kat - (jeg ved ikke helt hvad en ragdoll står i men jeg vil ikke
forvente under 3000 for en avlskat)
opretholdelse af vacciner, diverse sundhedstjek og eventuelle undersøgelser
for arveligt betingede sygdomme, kan lande på alt mellem 500 og 5000
afhængig af hvad der ligger i linierne og katten...
dernæst kommer parringen som kan koste alt mellem 1000 - 4000 kr, afhængig
af hankatten, nogle opdrættere er villige til at lave byttehandler, så de
evt i stedet for parringsgebyr får en killing...
så er der sundhedstjek under graviditeten og under fødslen - det kan være
mellem 0 og 3000 kr igen afhængig af katten og killingerne...
så er der udgifter til foder, fødekasse, kattegrus, og alt det andet som man
har brug for når man har killinger i huset..... der tør jeg slet ikke
begynde at regne sammen*G*
så er der vacciner af killingerne, der er prisen afhængig af antal
killinger, og dyrlægens pris men næppe under 500 kr.
og så er der stamtavler, som lander på 150 kr pr killing.....

til sammenligning kan jeg fortælle at det har kostet mig 3500 kr at lave en
killing, første gang, og deri er ikke medregnet stamnavn (fik jeg som gave),
udgift til indkøb af hunkatten (fik vi som gave) og parringsgebyret var
ekstremt billigt, eller mad, grus og lignende eller for den sags skyld
medlemsskabet af klubben.... så i realiteten var udgifterne begrænset til
vacciner og helbredsundersøgelser/dyrlægebesøg og stamtavle.... og
naturligvis parringsgebyret....

der kom to killinger i kuldet, men den ene døde efter et døgnstid..... og
den killing vi så fik har vi selv beholdt...
som du nok kan se er det næppe en lukrativ branche*G* men det havde du vel
heller ikke forventet ;)

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : fam. Ager

Dato : 28-03-05 12:56

hej!

jeg kan sige, at jeg gav 3500,- for min første raggie, købt som kælekat. og
jeg mener at den ville koste 6000,- til avl. men det er nok individuelt fra
opdrætter til opdrætter... nr. 2 kom fra et såkaldt allergihjem... begge
kastrater.
jeg er syg for at få en hunkat til drengene, selvfølgelig en raggie... det
er en fantastisk race på alle områder!! (-:

held og lykke med projektet!

mvh. marie