Katten nyser...?
Fra : Melanie

Dato : 24-03-05 09:13

Hej Ng

Vores nye kat Mitzi nyser. Skal vi gøre noget ved det? Hvad? Vi hentede
hende på internatet i går og hun er 3 år og steraliseret.

Mvh Melanie

Fra : Carina Kristensen

Dato : 24-03-05 10:48

jeg tror ikke at det er noget du skal være så bekymret over... min den ene
nyser også jævnligt... men det er jo ligesom s mnnesker... fårman
lgegravesig ind i noget med noget støv og ting og sager så nyser man jo..

Fra : Kate

Dato : 24-03-05 16:05

"Carina Kristensen" <carina_kristensen@yahoo.dk> wrote in

> min den ene
> nyser også jævnligt.

Både Johan og Lante nyser med mellemrum. Hittet hos begge er at sætte
sig helt hen til mig i nussestilling og så nyse så snottet står mig om
ørerne. Det bliver jeg noget træt af

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 24-03-05 11:37

> [...]
>
> Vores nye kat Mitzi nyser. Skal vi gøre noget ved det? Hvad? Vi hentede
> hende på internatet i går og hun er 3 år og steraliseret.

Hvis det er meget, ville jeg bestemt tage hende med en tur til dyrlægen.
Kommer der også gult udflåd fra næsen. Og hvad med hendes øjne, har det
også sat sig der? Hvis der er udflåd, eller hvis øjnene også er ramt, så
kan der være tale om en infektion, som hun har svært ved selv at slippe
af med, og så skal hun behandles med antibiotika.

Hun kommer jo fra et sted, hvor smittefaren er stor, fordi der er mange
katte samlet på ét sted. Så hun kan jo ha' samlet noget op der.

Fik I at vide, om hun før var blevet behandlet for noget? Selvom de på
internatet har fået has på en infektion, inden de sender katten afsted,
kan sådan noget godt blusse op igen, når katten skifter miljø.

Men i første omgang, så hold øje med, at der ikke gult udflåd også, og
at hun ellers virker frisk og spiser godt. Hvis hendes næse tilstopper,
så er der fare for, at hun ikke vil spise, da katte spiser meget "med
næsen". Kan de ikke lugte deres mad, så vil de ofte ikke spise det.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Melanie

Dato : 24-03-05 12:17

"Betina Rasmussen" <rasmussenKATTE@BAKKEc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan der være tale om en infektion, som hun har svært ved selv at slippe
> af med, og så skal hun behandles med antibiotika.

Der er intet synligt overhovedet.

> Hun kommer jo fra et sted, hvor smittefaren er stor, fordi der er mange
> katte samlet på ét sted. Så hun kan jo ha' samlet noget op der.

Ja det er rigtigt, men ser lige tiden an så, når der ikke er noget synligt.

> Fik I at vide, om hun før var blevet behandlet for noget?

Ikke så vidt jeg husker. Der er ingen bemærkninger om det i dyrlægebogen der
følger med katten.

> [...]
> så er der fare for, at hun ikke vil spise, da katte spiser meget "med
> næsen". Kan de ikke lugte deres mad, så vil de ofte ikke spise det.

Tak skal du have. Nu vil jeg da være mere obs på hende.

> Med venlig hilsen
> Betina Rasmussen

Mvh Melanie

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 24-03-05 12:44

> Melanie skrev:
>
> Der er intet synligt overhovedet.

Sålænge der ikke er noget synlig, og hun virker frisk, så tror jeg ikke,
at det er så alvorligt. Det kan måske også bare være miljøskiftet i det
hele taget, der får hende til at nyse, eller hun kan ha' fået lidt træk.

Så som du selv skrev, hold lidt øje med, at det ikke udvikler sig.

God Påske. Hyg jer nu rigtig godt med både nye og "gamle" misser og
hunde

Fra : Melanie

Dato : 24-03-05 13:16

> [...]
>
> Så som du selv skrev, hold lidt øje med, at det ikke udvikler sig.
>
> God Påske. Hyg jer nu rigtig godt med både nye og "gamle" misser og

Hej Betina

God påske til dig også. Har helt glemt at det er derfor vi har fri *S* Har
travlt med at lave have og hygge med dyrene. Tak for hjælpen.

Mvh Melanie

Fra : Mia Warming

Dato : 24-03-05 14:05

Hvilket internat har du hentet din lille nye kat på?? Tillykke med hende
forresten..

Mia

Fra : Melanie

Dato : 24-03-05 14:17

"Mia Warming" <mtune79@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvilket internat har du hentet din lille nye kat på?? Tillykke med hende
> forresten..
>
> Mia

Hej Mia

Tak, Mitzi er ret sød og kællen. Jeg er bosat på Bornholm og her er kun 1
internat. Det ligger omkring 1-2 km herfra. Lidt uden for Hasle.

Mvh Melanie

Fra : Carina Kristensen

Dato : 24-03-05 15:29

der var en der spurgte om øjnene var ramt....
Hvad menes der med det?

Mvh Carina

Fra : karsten & Pia

Dato : 24-03-05 15:36

"Carina Kristensen" <carina_kristensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> der var en der spurgte om øjnene var ramt....
> Hvad menes der med det?
>
> Mvh Carina

............"om der er betændelse i dem", da det så kan tyde på en infektion.

mvh Pia

Fra : karsten & Pia

Dato : 24-03-05 15:34

> Vores nye kat Mitzi nyser. Skal vi gøre noget ved det? Hvad? Vi hentede
> hende på internatet i går og hun er 3 år og steraliseret.
>
> Mvh Melanie

Har hun fået ormekur, det kan være tegn på orm.

mvh Pia

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 24-03-05 15:47

> karsten & Pia skrev:
> Har hun fået ormekur, det kan være tegn på orm.

Det er vist hoste, ikke nysen, ikke?

Fra : Melanie

Dato : 24-03-05 16:38

"karsten & Pia" <xx@£.de> skrev i en meddelelse

> Har hun fået ormekur, det kan være tegn på orm.
>
> mvh Pia
Hej Pia

Vi fik hende med hjem i går. Hun ville ikke have pillen mod orm inden vi tog
fra internatet, så vi fik en sprøjte med noget klamt klistret noget hun
skulle have i munden. Det fik hun i går lige ved sengetid, så vi kunne
rigtig nusse hende bagefter. Så ja hun har fået ormekur igen i går, men det
skal vel lige have lov at virke hvis det er det.

Mvh Melanie

Fra : Mia Warming

Dato : 25-03-05 08:24

Hvis det der pasta er det samme som vi fik fra det internat vi fik vores
mislinger fra så skal det altså lige siges at det er en 3-dages kur... Det
fik vi af vide af vores dyrelæge efterfølgende så hvis du kun fik en og der
ikke er nok til 3 dage så hjælper det ikke en hujende hatfis.

Mia

Fra : Gainsbourg

Dato : 24-03-05 15:50

Hvis den bare har nyst en enkelt gang eller to, så er der nok ikke noget at
bekymre sig over. Men hvis den nyser gentagent, skal du være opmærksom på de
store internatplager Herpes og Chlamydia (går også under betegnelsen
"katteinfluenza"), der smitter som bare pokker og er svær at undgå netop
sådanne steder.

Herpes kan påvises ved en ret simpel test og er en livslang, smitsom sygdom
der netop bryder ud ved stress og miljøskift og et af symptomerne kan være
pludselige nyseanfald.
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_herpesinfektion.html

Chlamydia kan påvises ved flere forskellige metoder, den er meget smitsom
men kan behandles forholdsvis effektivt med antibiotika og er i øvrigt
zoonos (kan smitte fra kat til menneske og omvendt).
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_klamydia.html

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Melanie

Dato : 25-03-05 15:48

> [...]
>
> Vores nye kat Mitzi nyser. Skal vi gøre noget ved det? Hvad? Vi hentede
> hende på internatet i går og hun er 3 år og steraliseret.

Har nu lagt mærke til hende og hun nyser ikke mere. Hun spiser normalt, men
jeg har ikke været klar over hvem der har været på bakken hvornår, men alt
ser normalt ud. *G* I skrivende stund nøs hun lige 2 gange, men der er intet
andet unaturligt. Mitzi og Misse enes fantastisk godt taget i betragtning af
hvor kort tid de har set hinanden.De lå begge i sengen og blev nusset i går
aftes og i morges. Jeg har holdt dem begge på en gang uden at de vrissede af
hinanden. Jeg må sige at det er en succes med Mitzi.

Mvh Melanie

Fra : Basse

Dato : 25-03-05 15:55

For ca. to uger siden hentede vi vores kat hjem fra en kattepension, hvor
den havde været i seks dage, mens vi var på ferie. Da vi fik den hjem, gik
den også rundt og nøs. Efter nogle dage uden bedring, tog vi den til
dyrlægen, som konstaterede, at den også havde en smule feber. Der er ikke
nogen egentlig behandling, da der er tale om en virus, men katten blev sat i
behandling med antibiotika for at forebygge eventuelle komplikationer til
influenzaen som f.eks. lungebetændelse. En influenza varer typisk 8-14 dage,
hvis ikke der tilstøder komplikationer.Vores kat har det fint igen nu.

Mvh. Basse

Fra : Linde

Dato : 27-03-05 01:43

Tror ikke det er noget du børtage for alvorligt. Har lige fået kastreret min
hankat og dyrlægen mente han var i fin form, selvom han nyser afog
til..."bare støv"(forstår det godt, gik jeg ved gulvet herhjemme hele tiden
nøs jeg nok også mere end jeg gør.
Held & lykke med dyret!

Mvh
Linde

Fra : Melanie

Dato : 27-03-05 09:41

"Linde" <delinde@gmailFJERN.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hankat og dyrlægen mente han var i fin form, selvom han nyser afog
> til..."bare støv"(forstår det godt, gik jeg ved gulvet herhjemme hele

Hej Linda og alle jer ander

Tak for alle jeres gode svar. I går lørdag ringede jeg og snakkede med
dyrlæge om det. Hun sagde at det nok bare var miljø-skifte-nys for det har
jo skiftet meget på det sidste (inde og ud af internatet). Nå men så længe
det ikke er meget ofte og der ikke er noget snot, skulle jeg bare tage det
roligt. Er dog meget obs på begge katte nu. Tak for jeres hjælp.

Mvh Melanie