Giardia - amøbe i tarmen
Fra : Lotte M

Dato : 24-03-05 01:17

Min Dizzy har fået konstateret giardia (amøbe i tarmen).

Samtidig med en afføringsprøven sendt til undersøgelse på lab, blev hun
sat på RC Intestinal. Da lab-resultatet kom i går, blev hun er sat i
behandling med Panacur, men dyrlægen er ikke helt sikker på om det
virker. Der er så vidt jeg forstår dokumentation for virkningen på hund,
hvor hun ikke umiddelbart kunne finde noget på kat.

Det har udartet sig lidt sært, for Dizzy spiste fint, uden at overspise
i løbet af dagen, men kastede op om natten, ligesom hendes afføring var
rigelig løs.

Først troede jeg, at opkastningerne skyldtes overspisning, pga hendes 14
dages "vildmarkatur", at hun kunne tåle mindre mad end normalt, men da
hendes afføring _stank_ på en ny og meget ubehagelig måde, kontaktede
jeg dyrlægen. Dyrlægens ordinerede så Intestinal og en prøve af
afføringen.

Intestinalen har i sig selv hjulpet på symptomerne, efter 1½ døgn
kastede hun ikke længere op og afføringen lugter atter normalt, så det
vil være svært at tolke på Panacur-behandlingen.

Mon nogen af jer har erfaring med kat og behandling af giardia?

(Inden en eller anden skælder ud over min dyrlæge, så må jeg hellere
tilføje, at vi har aftalt en opfølgning efter påske. Der er et
alternativ til Panacur-behandlingen, hvor dyrlægen ved, at virkningen på
kat er dokumenteret, men det er åbenbart en temmelig ubehagelig omgang
for katten, hvorfor hun helst ville udskyde den mulighed indtil hun
havde læst lidt mere på lektien og med stor sikkerhed kunne udelukke
andre muligheder.)

--
^~^ , Mange hilsner
('Y') ) Lotte M http://www.lotte-m.dk

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 24-03-05 03:20

> [...]
> for katten, hvorfor hun helst ville udskyde den mulighed indtil hun
> havde læst lidt mere på lektien og med stor sikkerhed kunne udelukke

Hej Lotte

Pyha - håber at missen kommer "nemt" over det - her i huset havde vi
vores hyr med giardia for en rum tid siden!

Mine og andres erfaringer kan læses i tråden "blod i afføring eller?" på
FelisForum eller du kan kigge på min hjemmeside -
www.norskeskovkatte.info for mine erfaringer! (meget hurtigt griflet
ned, så bær over med at det nok er lidt rodet) ;)

Jeg tror den behandling din dyrlæge helst vil undgå er behandling med
Flagyl, da det kan give mange og meget ubehagelige bivirkninger! Vi
startede med Flagyl, men da det ikke hjalp skiftede vi til Panacur og
kunne se bedring efter få dage - men mere herom på FF eller min
hjemmeside :)

Held og lykke med det

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lotte M

Dato : 24-03-05 15:04

Annemette Engell Hansen skrev:

> [...]
>
> Mine og andres erfaringer kan læses i tråden "blod i afføring eller?" på
> FelisForum eller du kan kigge på min hjemmeside -

Tak! I går googlede jeg ellers en del, uden at få relevante danske hits,
udover feks en artikel på netdyredoktor. Så vidt jeg kan se, så
indekserer google ikke dine sider.

> Jeg tror den behandling din dyrlæge helst vil undgå er behandling med
> Flagyl, da det kan give mange og meget ubehagelige bivirkninger!

Det er behandling med metronidazol og jo, det er vist det virksomme stof
i Flagyl.

> Vi startede med Flagyl, men da det ikke hjalp skiftede vi til Panacur
> og kunne se bedring efter få dage

Det er Panacur oral pasta, som Dizzy får. 3 dages behandling med 50
mg/kg. Min huskat er ikke sat i behandling, heller ikke os tobenede.

> - men mere herom på FF eller min hjemmeside :)

Det vil ellers være fint, hvis du skriver lidt om forløbet her,
usenetartikler bliver nemlig arkiveret, så andre ved søgning i google
vil kunne finde dine artikler. Usenet er en mere "langtidsholdbar" ramme
om erfaringsudveksling end diverse webfora

> Held og lykke med det

Jo tak!

Vi har haft et sejt forløb med ringorm, giardia ser ud til at kunne
blive næsten ligeså problematisk.... uha!
--
^~^ , Mange hilsner
('Y') ) Lotte M http://www.lotte-m.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 24-03-05 15:35

> [...]
> usenetartikler bliver nemlig arkiveret, så andre ved søgning i google vil
> kunne finde dine artikler. Usenet er en mere "langtidsholdbar" ramme om

Giardia har vi snakket her i NG før. Jeg googlede under grupper og
dk.fritid.dyr.kat og fandt blandt andet den her tråd.
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&threadm=41ea8271%240%2448329%2414726298%40news.sunsite.dk&rnum=2&prev=/groups%3Fq%3Dgiardia%26hl%3Dda%26lr%3D%26group%3Ddk.fritid.dyr.kat%26selm%3D41ea8271%25240%252448329%252414726298%2540news.sunsite.dk%26rnum%3D2
Giardia er ikke verdens undergang, men alle dine dyr bør behandles, da de er
raske smittebærere. Min erfaring siger at 3 på Panacur dage er for lidt.
Mange giardia-stammer er immune overfor Metrozidanol, og mange katte bliver
sløje af det. Derfor vil jeg vil til enhver tid anbefale Panacur. Mine råd
dengang kom fra KVL og Rauki
Bare spørg hvis der er noget jeg måske kan hjælpe med.
Hilsen Nina

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 24-03-05 16:05

> [...]
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&threadm=41ea8271%240%2448329%2414726298%40news.sunsite.dk&rnum=2&prev=/groups%3Fq%3Dgiardia%26hl%3Dda%26lr%3D%26group%3Ddk.fritid.dyr.kat%26selm%3D41ea8271%25240%252448329%252414726298%2540news.sunsite.dk%26rnum%3D2

Ja Nina, og jeg kan de lige give endnu en update. Kira har stadig ikke
haft tynd mave én eneste gang siden hun blev behandlet med Panacur

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 25-03-05 10:11

> [...]
>
> Ja Nina, og jeg kan de lige give endnu en update. Kira har stadig ikke
> haft tynd mave én eneste gang siden hun blev behandlet med Panacur

Hej Betina
Det var da dejligt at høre. Så ramte vi nok plet med giardia-fætteren
Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Lotte M

Dato : 24-03-05 20:50

Nina, Tender Tribes skrev:

> [...]
> http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&threadm=41ea8271%240%2448329%2414726298%40news.sunsite.dk&rnum=2&prev=/groups%3Fq%3Dgiardia%26hl%3Dda%26lr%3D%26group%3Ddk.fritid.dyr.kat%26selm%3D41ea8271%25240%252448329%252414726298%2540news.sunsite.dk%26rnum%3D2

Der kan man se Jeg husker godt tråden, men jeg har klart ikke læst
den grundigt nok :-/

> Giardia er ikke verdens undergang, men alle dine dyr bør behandles, da de er
> raske smittebærere.

Det er ringorm heller ikke, men det er dæleme et stort arbejde og
hundedyrt at komme til livs!

> Min erfaring siger at 3 på Panacur dage er for lidt.

Mon pasta'en er ligeså effektiv som piller? Og, blev i tobenede også
behandlet?

> Mange giardia-stammer er immune overfor Metrozidanol, og mange katte bliver
> sløje af det. Derfor vil jeg vil til enhver tid anbefale Panacur. Mine råd
> dengang kom fra KVL og Rauki

Ok - det vil jeg gøre min dr. dyr opmærksom på. Det er så rart når der
er en klide på sådanne oplysninger, det hæver troværdigheden.

> Bare spørg hvis der er noget jeg måske kan hjælpe med.

Tak!
--
^~^ , Mange hilsner
('Y') ) Lotte M http://www.lotte-m.dk

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 25-03-05 02:37

> [...]
>
> Ok - det vil jeg gøre min dr. dyr opmærksom på. Det er så rart når der
> er en klide på sådanne oplysninger, det hæver troværdigheden.

Min hjemmeside er desværre ikke "god nok" til at den kan findes på
google endnu ;) så derfor kommer den ikke frem når du "googler" efter
giardia!

Vores erfaring er, at dyrlægerne ikke ved ret meget/nok om giardia og
har derfor, ligesom Nina fundet råd hos KVL osv. (efter råd fra Nina -
tak igen Nina :) ).
Vi blev anbefalet at behandle alle dyr i husstanden - også selvom
prøverne ikke var positive på alle katte! Vi blev også anbefalet at
behandle os selv, men da behandlingen med Metronidazol absolut ikke er
uden bivirkninger - og fordi vi ingen symptomer havde, valgte vi at lade
være!

Som Nina skrev, spørg endelig eller skriv privat hvis du har spørgsmål
eller der er noget jeg kan "hjælpe med"

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 25-03-05 08:51

Annemette Engell Hansen wrote:

> Min hjemmeside er desværre ikke "god nok" til at den kan findes på
> google endnu ;) så derfor kommer den ikke frem når du "googler" efter
> giardia!

Angående hjemmesiden. Den er "god nok", men problematisk i forhold til
Google.
Har du tilmeldt siden til Google?

Jeg har tidligere oplevet,at hjemmesider opbygget med menuer lavet i
javascript aldrig nogensinde blev indexeret i Google og jeg kender et
eksempel på en, som blev indexeret ret hurtigt efter at den blev ændret
til en almindelig menustruktur med rigtige links.
Google er kanongod til at traversere rundt efter <a href... etc., men
ikke til at bruge menuer i javascript.
Googl har det også svært med rammer.

Forøvrigt mangler siden en titel, så den vil i givet fald hedde 'index'
som overskrift i Google.

vh
Bjarne

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 25-03-05 10:14

> Der kan man se Jeg husker godt tråden, men jeg har klart ikke læst den
> grundigt nok :-/

Det gør man jo ikke når det ikke er aktuelt

> Det er ringorm heller ikke, men det er dæleme et stort arbejde og
> hundedyrt at komme til livs!

Ja tak for kaffe det var noget af en omgang. Sikke et arbejde. Ønsker det
ikke for min værste fjende.

> Mon pasta'en er ligeså effektiv som piller? Og, blev i tobenede også
> behandlet?

Hvis dosis og indholdsstof er det samme, kan jeg ikke forestille mig at det
gør en forskel. Begge går jo i tarmene.

> Ok - det vil jeg gøre min dr. dyr opmærksom på. Det er så rart når der er
> en klide på sådanne oplysninger, det hæver troværdigheden.

Ja, det betyder meget med svar fra gode kilder. Min dyrlæge var også med på
de 3 ugers panacur med det samme efter råd fra Rauki. Mine katte blev
simpelthen ved med at smitte hinanden. Men sådan er det jo når man har
mange.
Jeg har en del dokumentation og mailskrivelser med Raiku. Hvis du har brug
for det til at overbevise din dyrlæge, så sig bare til, så finder jeg det
frem.

Hilsen Nina