har alle fået allergi?????
Fra : Karin Offenbach Rasm~

Dato : 20-03-05 18:02

Når jeg sidder og læser på vildkat synes jeg at alle efterhånden der
afhænder deres katte som nogle har haft i 10-11 år og undskylder sig med at
deres barn har allergi
eller de lige har fået barn og ikke har tid til katten .Er det bare ´mig der
pludselig bliver irriteret eller er der andre der har det lige sådan???

MVH Karin

Fra : karsten & Pia

Dato : 20-03-05 18:13

"Karin Offenbach Rasmussen" <karino@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller de lige har fået barn og ikke har tid til katten .Er det bare ´mig
> der pludselig bliver irriteret eller er der andre der har det lige

Jeg tror de fleste bliver rimelig irriteret over det, men hvad kan man
stille op , andet end at tænke, at "det er sjællent katten man bliver
allergisk overfor", men tror desværre mange sundhedspl. og læger m.m rundt
om i det ganske land stadigvæk har den holdning at er der allergi i familien
er det husdyrerne der må væk som det første.

MVH Pia

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 20-03-05 18:14

Hej Karin

Næh det er ikke bare dig, velkommen i klubben. Allergi
er en brandgod undskyldning, det lyder meget pænere end at sig nu gider vi
f***** ikke det kræ mere, måske på grund af adfærdsproblemer, måske på grund
af urenlighed eller måske synes de bare at det er en irriterende kat

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Karin Offenbach Rasm~

Dato : 20-03-05 18:26

"Marianne Hellemose" <dsl189745@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mahatma Ghandi
>
>Ja det er lidt sjovt. Nu har jeg haft kat i hundrede år og har 3 børn og
>jeg har aldrig tænkt i ordet allergi. Jeg tror faktisk de er trætte at de
>"krævende" kræ når de får børn. Måske sådan en som mig tog det hele med.
>Jeg har aldrig tænkt over at katten pludselig var en belastnig fordi jeg
>fik et barn.Og ja jeg tror også et sundhedsplejersken fokuserer på katten
>ved det mindste og det er jo faktisk ikke sikkert det er der hunden ligger
>begravet. Beton og væg til væg tæpper er måske det alvorligste problem.

MVH karin
MVH
Karin

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-05 18:47

> [...]

der
> pludselig bliver irriteret eller er der andre der har det lige sådan???

Ja, det ville jo være nemmere for alle parter, hvis folk var mere ærlige,
når de skulle af med et kæledyr. Det vil også give den evt. kommende ejer en
bedre chance for, at beslutte om de vil tage et dyr ind, med evt. problemer.
Har selv en dårlig oplevelse, med en hund på den bekostning...

En anden ting er den nye trussel, der åbenbart også benyttes mere og mere i
annoncer: Red kattens / hundens liv ! Køb den i dag eller den bliver aflivet
i morgen !
Måske lidt groft sat op, men det irriterer mig grænseløst. Har lige set
sådan en type annonce på dba i dag.

Desuden tror jeg at sundhedsplejesker, har en stor del af skylden for at
folk, der venter barn, føler sig presset til at skille sig af med deres
kæledyr.
Det gør folk så og når så barnet er vokset lidt op og de gerne vil have dyr
i huset igen, så er det imo vældig sandsynligt, at barnet har udviklet
allergi.

Så nej, du er skam ikke den eneste, der bliver irriteret....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Gainsbourg

Dato : 20-03-05 21:41

Nej du er absolut ikke den eneste der bliver irriteret!

Jeg har tit hørt det "pæne" argument for at afhænde katten eller for ikke at
tillade børnene at få kæledyr.

Når man så spørger ind til detaljerne - fik du konstateret allergien ved
priktest eller blodprøve? Hvilken behandling har din læge så iværksat,
hvilket laboratorium er du blevet testet hos?, Hvilke krydsallergier har du
så fået konstateret? etc Så viser det sig jo ofte, at folk ikke har fået
konstateret nogen allergi overhovedet, men enten lyver een lige op i
ansigtet, eller at de havde lidt kløe i øjet engang som de selv måske troede
kunne være allergi, men som ikke er blevet diagnostiseret eller undersøgt
hos en læge.

Det er simpelthen så useriøst og ansvarsløst at afhænde et dyr uden videre -
og så ikke engang gide, at være ærlig med hvorfor - og så er det med til at
underminere diagnosen, så folk med alvorlige, livstruende allergier
overhovedet ikke bliver taget alvorligt.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 21-03-05 05:53

Gainsbourg wrote:
> [...]
> underminere diagnosen, så folk med alvorlige, livstruende allergier
> overhovedet ikke bliver taget alvorligt.

Der er faktisk også en del mennesker, som tror på de tåbeligste ting,
når det gælder allergi, og man kunne godt frygte, at det somme tider er
folk inden for sundhedssektoren, som er med til at give dem ideer.

Lille Anna på 5 år udviser allergi-symptomer. Det er der mange børn nu
til dags, som gør. Lilla Anna har typisk en kanin eller en kat.
Det må vi gøre noget ved. Af med kæledyret.

Skal man det til livs, så burde der måske køres en mere massiv kampagne
om allergi og husdyr, hvor både befolkningen og læger, sygeplejersker
m.v. fik reel oplysning om, hvor ofte husdyr i virkeligheden er skyld i
seriøs allergi og hvor ofte det har andre årsager, hvad man evt. kan
gøre for at mildne allergien og hvad man bør gøre for barnets skyld for
at få afklaret præcis, hvad han/hun er allergisk over for.

Bjarne

Fra : Gainsbourg

Dato : 21-03-05 06:24

> [...]
> mildne allergien og hvad man bør gøre for barnets skyld for at få afklaret
> præcis, hvad han/hun er allergisk over for.

En simpel priktest kan afgøre om patienten er allergisk overfor de 10 mest
almindelige årsager (forskellige typer husstøvmider, forskellige typer
skimmelsvamp, og forskellige typer husdyrhår - hund, kanin, kat, hest). En
priktest foretages på et laboratorium efter henvisning fra lægen, den tager
10 minutter og gør ikke ondt - og jeg tror ikke at der er nogen læger eller
sygeplejersker der overhovedet udtaler sig om eventuelle forholdsregler
omkring hjemmet, før årsagen til allergien er afklaret. Har patienten en
allergisk reaktion og er priktesten negativ, forestår så et større arbejde
med kvalificerede gæt og en masse blodprøver - men så er det ikke kat,
patienten er overfølsom overfor, men noget andet.

Men _er_ der tale om allergi overfor kat eller husstøvmider, så er det
selvfølgelig helt uforsvarligt at beholde dyret i samme hjem som
allergikeren, ligesom jeg nok ville være forsigtig med at blande dyrehår og
astmabørn.

Og selvom man har et ikke-allergiker-barn så bør man selvfølgelig være
opmærksom på de almindelige forholdsregler omkring børn og allergi - ikke
lade husdyr sove i børnenes senge, ikke have marsvin/kaniner/fugle i det
værelse børnene sover i, lufte ud dagligt, støvsuge ofte og vaske sengetøj
ved 60+ grader ugentligt.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 21-03-05 07:59

Bjarne skrev
[...]

Ja det ville ikke være dårligt og hvis man så includerede toxoplasmose i
kampagnen også, kunne vi måske ende op med nogle der vidste hvad de talte om
)

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 20-03-05 21:59

> [...]
der
> pludselig bliver irriteret eller er der andre der har det lige sådan???

Jeg har det nøjagtigt som dig!!
Hvis bare folk ville tænke sige lidt bedre om før de anskaffer sig kæledyr
og/eller læse
http://katteansvar.dk
--
Hilsen Heidi, Miver og Mulle's mor
http://chocolade.dk

Fra : Leyna

Dato : 21-03-05 14:31

On Sun, 20 Mar 2005 18:01:43 +0100, "Karin Offenbach Rasmussen"
<karino@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>pludselig bliver irriteret eller er der andre der har det lige sådan???

Jeg bliver ikke irriteret, men jeg bliver ked af det på dyrenes vegne,
og skamme mig godt og grundigt over menneskeracen. At tage et ansvar
og så bare smide det fra sig igen, når det bliver lidt for tungt er
bare forkasteligt.

At have kat er jo ikke kun at have en storspindende, blød, varm og
lækker misser liggende på skødet en kold vinteraften. Det er osse at
skulle skifte kattebakke, flåede gardin eller tapet, skrammer og
rifter på arme og ben efter bid og krads (forhåbentlig under leg),
døde mus/fugle på hovedpuden (nogle godt gennemganskede med blod og
indvolde spredt omkring sig), dyrlægeregninger, og øvrige udgifter.
Men det er sg* det hele værd når katten kommer og smyger sig om benene
om en og kræver at få opmærksomhed.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 21-03-05 18:06

> [...]
der
> pludselig bliver irriteret eller er der andre der har det lige sådan???

Jeg bliver også temmeligt gnaven over, at den undskyldning bruges så
tit. Hvis det er reelt, ja så kan jeg respektere det, ellers ikke.

Min nu afdøde kat fik jeg netop fra en familie som påstod, at sønnen
havde fået allergi, hvorfor de ikke kunne have katten længere. Da jeg
kom for at hente hende, legede sønnen lystigt med katten. Moderen
spurgte, om jeg ikke kunne se de røde knopper han fik? Og det kunne jeg
ærlig talt ikke Men jeg tog missen med mig hjem. Så opdagede jeg jo,
at hun havde tynd mave, og det stank naturligvis forfærdeligt. Jeg er
ret sikker på, at det var dét, familien var blevet trætte af. Vor herre
bevares, så var det måske en idé at ha' rettet op på dét problem i
stedet for. Hrmmmf ...

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : dpl

Dato : 21-03-05 19:04

Hej Karin

Jeg deler din forundring over, hvor mange der ikke kan forene børn og
katte. Jeg har været katteejer i 13 år, men kun forældre i ca. 3 uger,
så skal ikke sige jeg er ekspert, men altså...

Synes man bliver pålagt et vist tryk fra mange sider for, at skille sig
af med katten(e), når 1. barn er i vente, det er i hvert fald min
oplevelse. Mange har åbentbart en gammeldags indstilling til tingene, og
mener bare ikke at de to ting kan forenes... uden at give en fornuftig
forklaring.

Desværre virker det som om, at både læger, sundhedsplejersker osv. ofte
mener, at kattene må ud, gerne endnu før børnene er ankommet. Med hele 9
katte i husholdningen har vi selv netop været hele møllen igennem, men
der er nu ingen der skal overtale os til at gå af med mislingerne! Og
heldigvis har vi fået en sundhedsplejerske der holder af katte, så det
er jo meget godt...

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Karin Offenbach Rasm~

Dato : 22-03-05 11:32

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> der er nu ingen der skal overtale os til at gå af med mislingerne! Og
> heldigvis har vi fået en sundhedsplejerske der holder af katte, så det

Tillykke med babyen. Og hatten af for vildkatsiden.Jeg synes bare det er
utroligt mange katte der bliver omplaceret - når man så tænker på at det jo
ikke kun er dem der ender på vildkatsiden.Formentligt kun en dråbe i havet +
alle dem der formentligt bliver aflivet.Måske det er fordi det efterhånden
er blevet en hel "videnskab" at få børn og måske fordi de unge idag ikke kan
overskue flere ting på en gang og lader andre tage beslutningerne netop
f.eks sundhedsplejerskerne. Det er da dejligt at du er heldig med din.Man
kan selvfølgelig ikke dømme alle - der jo vitterligt nogle der ikke kan tåle
pelsdyr - men jeg håber så at de har undersøgt alt og ikke bare giver dyrene
skylden - men det er jo nok desværre det mest nærliggende.

MVH Karin

Fra : Hrönn Samsonardóttir~

Dato : 22-03-05 12:07

> [...]

> der er nu ingen der skal overtale os til at gå af med mislingerne! Og
> heldigvis har vi fået en sundhedsplejerske der holder af katte, så det

Dengang jeg var gravid første gang blev jeg også tit spurgt om ''hvad så
med katten når barnet kommer'' ?
Og jeg gav altid det samme svar '' hvis det ene udelukker det
andet.....ja så bliver jeg nok nødt til at skille mig af med barnet
).......det endte da osse med at folk holdt op med at spørge og jeg
beholdt min kat. At jeg så var nødt til at finde et nyt hjem til den
(hos min kattetossede veninde) 4 mdr. senere var udelukkende fordi at
jeg skulle flytte fra Island til DK og man måtte ikke have husdyr i den
lejlighed vi skulle flytte ind i og jeg ville ikke risikere at katten
blev opdaget.

Med venlig hilsen
Hrönn Samsonardóttir Meyer
- Tøm kattebakken ved privat svar