Hjælp min hunkat er blevet kønsmoden :0)
Fra : Jakob

Dato : 17-03-05 11:27

Min hunkat (den første kat jeg har haft) er nu 11 måneder og jeg går ud
fra at hun netop er blevet ramt af østrogen for fuld hammer. Hun har
miavet hele natten, og gør det stadig her hele dagen. Det er til at
blive SINDSYG af :0)

Hun smider sig på ryggen og er superkælen, modsat sit normale noget
reserverede og sky temperament. Det har fået mig til at tænke på at det
nok er ved at være tid til p-piller eller sterilisation, men kan sgu
næsten ikke nænne det sidste selvom jeg godt ved at det i virkeligheden
måske er bedre end pillerne.

Vi har overvejet om hun skal have killinger på et tidspunkt, men hun er
meget lille af bygning og jeg vil derfor lige høre om det potentielt er
et problem mht killinger ?
--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jane :o)

Dato : 17-03-05 12:02

On 17/03/05 11:26, in article MPG.1ca379d58146b3d6989919@sunsite.auc.dk,
"Jakob" <no@mail.com> wrote:

> [...]
>
> Vi har overvejet om hun skal have killinger på et tidspunkt, men hun er
> meget lille af bygning og jeg vil derfor lige høre om det potentielt er

Det med størrelsen af "mor-kat" har vi ikke oplevet som noget problem.

Vores hunkat Nancy er utrolig lille og spinkel af bygning, trods fri adgang
til uudtømmelige mængder af godt IAMS foder.

Hun har været mor 2 gange nu og er en SUPER god mor og er helt sund og rask.

Hun er dog stadig lille og tynd - men det var hendes moder også...

Vi har forgæves forsøgt at fede hende op med killingefoder - ekstra
næringsfoder m.m.... Men hun ER bare en lille kat...

Nu har vi ligesom fundet ud af, at det ikke hænger sammen med hendes
helbred.

Så jeg tror bare det er som med mennesker - at man grundet forskellige
bygninger kan de være lige så gode "forældre" uden problemer.

Mvh Jane

Fra : Ragna

Dato : 17-03-05 15:45

Jakob skrev:
> Det har fået mig til at tænke på at det nok er ved at være
> tid til p-piller eller sterilisation, men kan sgu næsten ikke
> nænne det sidste selvom jeg godt ved at det i virkeligheden
>måske er bedre end pillerne.

Hej Jakob!
Der er ikke det mindste tvivl om, at det er meget bedre for din hunkat at
blive steriliseret i stedet for at få p-piller.
Hun er meget hurtigt i orden igen efter operationen.
P-piller kan være meget skadelige for katte. Man risikerer både kræft og
betændelse i livmoderen, og desuden kan det ske,at katten kaster pillen op,
så den alligevel kan blive gravid.
Mange tror, at katten helst skal have haft et kuld killinger før den bliver
neutraliseret, men det er en gammel skrøne.
Hvis man har en "almindelig" huskat, er det ikke altid let at afsætte alle
killingerne, så i det tilfælde er det bedst for katten at få den
neutraliseret snart.
Du kan læse lidt om emnet her:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/category_index.php?cat=8

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Jakob

Dato : 17-03-05 16:20

In article <423997f9$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk says...

> Hvis man har en "almindelig" huskat, er det ikke altid let at afsætte alle
> killingerne, så i det tilfælde er det bedst for katten at få den
> neutraliseret snart.

Nej det er jeg klar over og det er jo med i overvejelserne. Vi vil helt
sikkert ikke få killinger bare for at få dem aflivet så det skal vi lige
finde ud af.

Tak for dine inputs.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Gainsbourg

Dato : 17-03-05 15:40

Hvis valget står mellem p-piller og sterilisation, kan jeg kun anbefale
sterilisation.

P-piller giver celleforandringer i livmoderen og brystvævet og er
kræftfremkaldende - også efter ret korte perioder. Samtidig er det umuligt
at dosere helt korrekt. Man giver 1 pille ugenligt, men afhængig af den
enkelte kats hormonspejl kunne en halv pille være nok (og en hel er altså
overdosering), ligesom det også kan være tilfældet, at den egentlig har
behov for 1? eller 2 og derfor bare lige bliver holdt på kanten af en
løbetid og stadig kan parres og blive drægtig.

Mht. killinger er det et stort ansvar og jeg kan ikke anbefale, at man lader
sin kat få dem, bare for at aflive dem bagefter. I gamle dage sagde man, at
det var "synd" for en hunkat, hvis den ikke fik lov at opleve "moderskabets
glæde" mindst een gang, men en moderne videnskabelig tilgang til kattens
adfærd, i stedet for en hjemmestrikket kønsrolle-filosofisk, har
selvfølgelig for længst manet den fordom i jorden.

Hvis man alligevel beslutter at lade den få killinger, bør man have fundet
potentielle hjem til killingerne før man parrer - og være forberedt på, at
nogle købere alligevel springer fra etc. Generelt er det forholdsvis svært,
at finde gode, blivende hjem til huskattekillinger - især her op til
sommerferien.

Så med mindre du har katteelskende venner der, gang på gang, har udtrykt
oprigtigt ønske om, snarest muligt, at få en killing efter din kat - eller
hvis du har andre sikre aftagere, så er det nok en god ide at lade katten
sterilisere inden I bliver vanvittige af al den miauven eller jeres kat
begynder at strinte, af bar desperation over manglen på hankatte.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Jakob

Dato : 17-03-05 16:19

In article <XEg_d.119$uR3.55@news.get2net.dk>, isl41688@TORSTENimage.dk
says...

> sterilisere inden I bliver vanvittige af al den miauven eller jeres kat
> begynder at strinte, af bar desperation over manglen på hankatte.

Ja der er lige en beslutning der skal træffes, tak for dit input.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : maz

Dato : 17-03-05 16:36

Jakob wrote:
> [...]
> sgu næsten ikke nænne det sidste selvom jeg godt ved at det i
> virkeligheden måske er bedre end pillerne.
P-piller er kendt for at øge risikoen for kræft ganske betydeligt. Jeg vil
anbefale dig at få hende steriliseret hurtigst muligt.
Det er ikke synd for en hunkat ikke at få killinger. Hun ved ikke hvad hun
"går glip af". Faktisk får du en roligere og måske mere kælen hunkat, når
hun først er steriliseret.

Selvfølgelig er det sjovt og en vidunderlig oplevelse med killinger, men du
bør nøje overveje det ansvar det medfører. Nemlig at du skal skaffe gode
blivende hjem til samtlige killinger og der kan snildt være 3-6 killinger i
første kuld.
Derudover er det ikke billigt at opfostre killinger med foder, dyrlægetilsyn
og vaccinationer (og evt. sygdom og komplikationer) og det er tidskrævende.
Men er du indstillet på det, så skal du da overveje det.
/M