MC -kan den selv ordne sin pels
Fra : Jeppe

Dato : 16-03-05 19:04

Jeg er den lykkelige ejer af af Main coon . - amerikansk skovkat som elsker
at være ude i det værste vejr. Problemet er er dens pels på undersiden af
kroppen filtrer forfærdeligt.
Ville en sådan kat kunne klare tilværelsen uden et menneskes hjælp -og
hvordan kan jeg evt. styre/hjælpe den med pelspleje?

--
Venlig hilsen

Jeppe

Fra : Pernille og Jesper

Dato : 16-03-05 19:31

Hej Jeppe,

i princippet er Maine Coon en naturkat, der burde kunne pleje sin pels
selv, men der findes altså eksemplarer, der har så meget pels, at det er
svært. Jeg har f.eks. en hankastrat, der består af 50% pels og 50% kat,
så han skal hjælpes. Specielt forår og efterår, hvor han fælder sin
underuld, som ikke kan "komme igennem" den tætte pels, men sidder fast
og bliver til grimme filtknuder, hvis ikke jeg er over det.

Jeg kan anbefale dig at købe en stålkam med fine og grove tænder, og en
rullekam (en kam, hvor tænderne kan rulle - suveræn til at ordne filtret
pels uden gener for katten). Spørg i nærmeste dyrehandel. Og så skal du
bare til at lære katten at pelspleje er hyggeligt! Dvs. små korte
seancer med masser af ros, så det ikke opfattes som ubehageligt. Det er
meget individuelt, hvad katte synes om pelspleje - nogle nyder det,
andre hader det, og nogle finder sig bare i det for husfredens skyld.

Det er vigtigt at få redt pelsen helt i bund, specielt i "armhuler" og
lyske, hvor den gerne (i hvert fald efter min erfaring) krøller og
filtrer. Hvis der er store knuder, skal de måske fjernes FORSIGTIGT med
en saks - pas på, katteskind sidder løst, og klipper du i katten, bliver
I nok uvenner i laaaang tid. Er man først kommet helt i bund kan man som
regel holde pelsen i orden ved 3 børsteture pr. uge - men det er
individuelt fra kat til kat.

Jeg har også erfaring for at et bad hjælper med at affedte pelsen, så
den bliver nemmere at holde, men så skal katten også holdes inde, indtil
den er helt tør, og det kan være svært.

Håber mine råd kan bruges - ellers skriv igen!

/Pernille
www.garion.dk

Fra : Allan

Dato : 16-03-05 20:00

"Jeppe" <jepski@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ville en sådan kat kunne klare tilværelsen uden et menneskes hjælp -og
> hvordan kan jeg evt. styre/hjælpe den med pelspleje?

Hej Jeppe
Klog af skade, Ja så prøvede jeg at opdrage min sidste kat med en kæmmekam.
Og det virker endnu
Jeg har som dig MCO og er de udenfor, Ja så samler de en del op i pelsen.
Men som sagt, Ja så den liille ny Kosmos , Han lægger sig ned når han
kæmmebørsten, Og det selvom han ved det kan gøre lidt ondt..
Jeg tror at han forbinder kæmmebørsten med lidt Kattemoderslikning
Ja hvad ved jeg, Men det er nu nemt.

Så her er et råd du ikke kan bruge Kæm dem fra killing.
Nej kun for sjov
Prøv at kæmme katten
Prøv at se hvor grænserne er for din og kattens kæmning. og se hvordan
miver svarer dig.
Og gå lidt lidt videre. Ja på et tidtpunkt er i begge klar over at det er nu
rart så kæmmer du lidt mere. og til slut er i stadigvæk gode venner.
Ellers er der gode råd i gruppen med tape på poterne:-.)

Mvh Allan

Fra : Kari Eiffert

Dato : 16-03-05 21:29

> [...]
> Ville en sådan kat kunne klare tilværelsen uden et menneskes hjælp -og
> hvordan kan jeg evt. styre/hjælpe den med pelspleje?

Hej!

Vores maine coon har en enorm besværlig pels. Før i tiden skulle vi børste
ham flere gange om det og så var det ikke engang nok. Men nu er vi begyndt
at spraye ham med noget der hedder crystal oil fra jean peau (tror nok det
staves sådan) Og nu skal vi ikke engang børste ham en gang i ugen
Man kan vist købe det hos de fleste dyrehandlere.

MVH Kari

Fra : Lady

Dato : 16-03-05 22:13

> [...]
> Ville en sådan kat kunne klare tilværelsen uden et menneskes hjælp -og
> hvordan kan jeg evt. styre/hjælpe den med pelspleje?

Hej Jeppe.

En god kam/børste, så er du langt. De andre har foreslået forskellige, og
jeg kan kun tilslutte mig specielt den lille firkantede børste med de små
tynde ståltænder.

Det kan være, at det allerede er "for sent" at lære din kat at blive redt.
De skal ofte lære det fra små af for at komme til at "nyde" det.

Jeg har fra mine var små forsøgt at vænne dem til det, men vi er stadig ikke
helt enige. Det er jeg dog ligeglad med. Jeg bestemmer!

Dvs. Jeg sætter katten på gulvet. Lægger min venstre arm rundt om maven på
ham - lige bag forbenene.
Løfter så forbenene, og nu er det lige til at tage armhuler og mave, og
katten kan ikke gøre det store ved det:)

Mine katte har specielt problemer bag bagbenene, og det tager jeg ved at
vende bagenden til og så redde bagfra. Som regel forsøger de at sætte halen
mellem benene, men er man fiks med fingrene kan man holde den med venstre
hånd. MCO har jo heldigvis en dejlig lang hale.

Det er fint nok at være blid under børstningen, men kan man ikke komme
ordentligt til, gør man faktisk katten en bjørnetjeneste ved ikke at gå i
bund. Knuder ved armehuler kan mindske deres bevægelsesfrihed kraftigt og er
meget ubehageligt for katten.
Jeg vil heller være lidt hård i få minutter og bagefter se min kat springe
frisk og fredigt rundt.

T. Jakobsen

Fra : Allan

Dato : 16-03-05 22:25

"Lady" <ladycatwoman@fjernhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er meget ubehageligt for katten.
> Jeg vil heller være lidt hård i få minutter og bagefter se min kat springe

Og jeg kan kun give dig ret.Godt skrevet.
Det er det bedste at rykke knuderne af hurtigt. Alle er glade.
Mvh Allan