Sammenlign forskellige datatyper
Fra : Allan Jensen

Dato : 30-05-01 11:35

Hvordan finder man nemmest ud af at to tal er ens selvom datatypen er
forskellig (fx. den ene som tekst og den anden som et tal)?

Regards,
Allan Jensen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 30-05-01 11:44

"Allan Jensen" <public@hverdag.dk> wrote in message
> Hvordan finder man nemmest ud af at to tal er ens selvom datatypen er
> forskellig (fx. den ene som tekst og den anden som et tal)?

Nu skriver du sikkert i VBScript men i Javascript er det dejligt nemt så
derfor et lille eksempel:

tal1 = "1";
tal2 = 1;
if(tal1 == tal2){
Response.Write("ja");
} else{
Response.Write("nej");
}

I VBScript er det nok mere kryptisk, der skal du ud i noget med at ændre
Vartype eller bruge
Eval(<http://msdn.microsoft.com/scripting/vbscript/doc/vsfcteval.htm>)
funtionen.

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-05-01 13:32

"Jakob Andersen" <jakob@andersen.as> wrote in message
> "Allan Jensen" <public@hverdag.dk> wrote in message
>
> I VBScript er det nok mere kryptisk, der skal du ud i noget med at ændre
> [...]
Hvad er der galt med CDbl?

intTal1 = 1
strTal2 = "2"

If Cdbl(intTal1) = Cdbl(strTal2) Then
' Ikke tilfældet
Else
' 1 <> 2
End If

Man skal lige huske at checke om strTal2 faktisk indeholder en talværdi
fx

If IsNumeric(strTal2) Then

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Allan Jensen

Dato : 30-05-01 14:36

> [...]
> ' 1 <> 2
>End If
>
>Man skal lige huske at checke om strTal2 faktisk indeholder en talværdi

Ja, hvis det nu er en tekst man skal sammenligne - hvorfor så ikke
bare bruge CStr - den kan man vel bruge med både tal og tekst...

Regards,
Allan Jensen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 30-05-01 16:31

"Peter Lykkegaard" <polonline@hot.mail.com> wrote in message
> Hvad er der galt med CDbl?

Den var for langt væk, da jeg netop sad og skrev Jscript