tilstoppede analkirtler
Fra : JytteJ

Dato : 08-03-05 00:02

Hej
Er der nogle som har oplevet det hos kattene, og hvorfor stopper de til ??

VH.
JytteJ

Fra : Gainsbourg

Dato : 08-03-05 00:52

> Er der nogle som har oplevet det hos kattene, og hvorfor stopper de til ??

Infektion i analkirtlerne hos hankatte forekommer relativt sjældent. Der er
ingen kendt årsag til tilstanden, men den kan behandles forholdsvis enkelt,
enten med antibiotikabehandling kombineret med rensning og desinfektion
eller hvis tilstanden bliver kronisk, kan man fjerne kirtlen operativt.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 08-03-05 05:54

Gainsbourg wrote:

> [...]
> enten med antibiotikabehandling kombineret med rensning og desinfektion
> eller hvis tilstanden bliver kronisk, kan man fjerne kirtlen operativt.

Hvad er symptomerne?

Bjarne

Fra : JytteJ

Dato : 08-03-05 07:28

"Bjarne Nielsen (Mozilla)" <bjarne@fjerndettehovedlandet.dk> skrev i en
meddelelse news:422d2f25$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hvad er symptomerne?

Hun må presse sin afføring ud, (manglende plads) så meget at slimhinderne
krænges ud, kan ses ved at hun bliver rød i halen et stykke tid efter
afføringen.
Når det så er svært at presse afføringen ud, får hun forstoppelse.
Men hvad får kanalerne til at blive tilstoppede??

VH.
JytteJ

Fra : Gainsbourg

Dato : 08-03-05 15:17

> Hvad er symptomerne?

Det kan være flere ting. Katten kurer måske henad gulvet på halen eller der
kommer en stor byld eller det væsker betændt fra analsækkene eller området
bliver rødt og hævet eller katten får feber, mister appetitten og virker
syg - eller en kombination af førnævnte.

> Men hvad får kanalerne til at blive tilstoppede??

Som sagt, der er ingen kendt årsag til tilstanden. Nogle gætter på en
sammenhæng mellem fodertype og dårlig tømning af analsækkene, men som sagt,
er det rent gætteri.

Hvis din kat har svært ved at komme af med afføringen, så lyder det som om,
det kunne være en god ide, at overveje en operation. Under alle
omstændigheder skal du tage din kat til dyrlæge nu for at afhjælpe problemet
her og nu og sammen lægge en behandlingsplan for katten. For eksempel kunne
regelmæssige dyrlægebsøg, hvor dyrlægen presser indholdet af analkirtlerne
ud, være en løsning der var værd at prøve, før en operation.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Denise

Dato : 08-03-05 18:18

Hej Gainsbourg

Jeg synes du ved ret meget om katte, sådan mere end gennemsnittet. Må man
spørge hvorfra du har din viden
Jeg er lidt nysgerrig, men gætter på du er af hankøn ?

--
Hilsen Denise

Fra : JytteJ

Dato : 08-03-05 07:23

"Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> Infektion i analkirtlerne hos hankatte forekommer relativt sjældent.

Det er en hunkat jeg har.

vh.¨
JytteJ