Ormepiller via internet
Fra : Mikkel

Dato : 04-03-05 20:27

Hej.

Jeg er efterhånden godt træt af at skulle slippe 50-60 kroner for en
Drontal-pille hos min dyrlæge, så jeg har søgt lidt på nettet og fundet
ud af, at man kan spare cirka halvdelen ved at købe dem over nettet
(primært i England).

Problemet er bare, at det vist ikke er lovligt, men er der nogen der har
(og vil dele) erfaringer med at gøre det alligevel? Er tolderne strikse
med den slags?

Mvh.

Mikkel

Fra : Gainsbourg

Dato : 05-03-05 03:44

> Problemet er bare, at det vist ikke er lovligt, men er der nogen der har
> (og vil dele) erfaringer med at gøre det alligevel? Er tolderne strikse
> med den slags?

Nej da, tolderne er da helt ligeglade med at du bryder loven. De er bare så
glade for, at de kan få lov at gå i de fine uniformer, så om landets
lovgivning bliver overholdt ved indførsel af varer over grænsen, er
forholdsvis sekundært for dem.

- Og hvis du bliver taget alligevel, skal du bare forklare det som det er,
at du synes at loven gælder for alle andre end dig - og at du faktisk har
brugt ret lang tid, på at regne ud, hvordan du kan snyde samfundet, så du
kan spare 60 kr.

Mit råd til dig er: hvis du ikke er tilfreds med lovgivningen, så foreslår
jeg at du stifter et parti, samler 50.000 underskrifter så du kan stille op
til næste folketingsvalg, fører valgkamp, får 90 mandater så du kan danne
regering, sætter dig ind i veterinærmedicin og farmakologi, laver et
lovforslag om at ændre reglerne for receptpligtig medicin i Danmark, samler
flertal for lovforslaget og får det gennemført. Og indtil da, foreslår jeg,
at du følger reglerne, som os andre.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 05-03-05 06:41

Gainsbourg wrote:

> [...]
> flertal for lovforslaget og får det gennemført. Og indtil da, foreslår jeg,

Ih altså, hvis du oplever det som et stort problem, vil du så ikke lige
forklare det samfundsskadelige i, at nogle få af os importerer Drontal
fra England?

Jeg ville ikke selv have problmer med det, men måske du har nogle gode
argumenter imod det, bortset fra at det formelt ikke er tilladt?

Og jeg vil selvfølgelig ikke her opfordre til ulovligheder, jeg prøver
bare at forstå synspunktet, da det virker overdrevet.

vh
Bjarne

Fra : Linde

Dato : 05-03-05 10:46

"Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

Så vi glemmer alt om fornuft for at følge tumpedum og ulogisk lovgivning
eller hvad? Tror du virkelig dansk farmakologi er så meget længere fremme
end den engelske at vi ved at pillerne er farlige fordi de ikke er købt til
dobbelt pris hos en dansk dyrlæge?
Jaja, de siger hop du siger hvor højt

Mvh
Linde

Fra : Mikkel

Dato : 05-03-05 16:23

On 05-03-2005 03:44 Gainsbourg wrote:
> [snip en længere smøre om ulovlig vareindførsel]
> [snip noget om at snyde samfundet ]
> [snip noget om at opstille til Folketinget]

Wow! Lad mig gætte: Du kører aldrig mere end 80 på landevej, du venter
troligt ved et rødt lys klokken 3 om natten ved fodgængerovergangen i
Brovst og du rækker altid armen ud når du svinger på cykel?

Det er imponerende, at du kan forfatte så langt et indlæg uden at svare
på det jeg spurgte om!

Hvis jeg ville have en diskussion om det moralske aspekt ved at købe
ormepiller til privat brug over internettet, så havde jeg nok sendt
indlægget til dk.politik eller måske endda dk.videnskab.jura, hvis jeg
var i tvivl om lovligheden, men nu efterlyste jeg altså konkrete
erfaringer fra andre vedrørende ovenstående, og det kunne du så ikke
bidrage med - ærgerligt.

Mvh.

Mikkel

Fra : Gainsbourg

Dato : 06-03-05 17:07

> Wow! Lad mig gætte: Du kører aldrig mere end 80 på landevej,

Nej aldrig. Jeg sætter mit eget og andres liv for højt.

> du venter troligt ved et rødt lys klokken 3 om natten ved
> fodgængerovergangen i Brovst

Jeg kunne aldrig drømme om at tage til Brovst, jeg har allerede set hvordan
en grill og en knallert ser ud på tv - men ja, jeg går altid kun over
for grønt uanset tidspunkt - både I NY, London, Kbh eller hvor jeg nu
befinder mig.

> og du rækker altid armen ud når du svinger på cykel?

Ja, det gør jeg - jeg er glad for livet og vil gerne beholde det.

> Det er imponerende, at du kan forfatte så langt et indlæg uden at svare
> på det jeg spurgte om!

Det er muligt du ikke forstod mit svar - det var: "jeg fraråder at du gør
det!"

> var i tvivl om lovligheden, men nu efterlyste jeg altså konkrete
> erfaringer fra andre vedrørende ovenstående, og det kunne du så ikke
> bidrage med - ærgerligt.

Nej, jeg kunne aldrig drømme om at medvirke til at begå en ulovlighed - det
er nemlig _også_ ulovligt.

I øvrigt skaber orme og parasit midler resistens over tid, derfor er det
vigtigt at de udleveres under kontrol og med mulighed for registrering af
forbruget forskellige steder i landet. Ligesom der kan være store forskelle
i midler fra samme producent, alt efter hvor i verden de skal sælges.
Desuden kan de i sjældne tilfælde skabe en dødelig reaktion hos dyret og
derfor er det en god ide, at de kun udleveres af en dyrlæge.

I nogle lande har de mere lempelige regler for udlevering af alle slags
medicin - både antibiotika og andet. Og ofte omgåes de regler der ér,
oftere. Det er den direkte årsag at mange millioner mennesker hver år dør, i
Danmark og resten af verden, af banale infektionssygdomme, der nu ikke kan
behandles pga resistens. - Typisk fordi folk fx. snupper en pennecillinkur
når de er forkølede eller har influenza eller andre virale sygdomme, hvor
antibiotika ingen effekt har.

Bare fordi _du_ ikke forstår loven, betyder det ikke, at den ikke giver god
mening, for mennesker der er bedre begavede og har en større viden på netop
det område, end dig. Du kører sikkert også over Storebæltsbroen, selvom du
ikke er ingeniør og ikke selv kunne konstruere den og du vil sikkert også
gerne opereres på sygehuset hvis du bliver syg, selvom du ikke er kirurg med
den fornødne ekspertise selv, ligesom du sikkert gladeligt bruger Windows
eller Linux uden at være i stand til at programmere dit eget styresystem fra
bunden selv.

Hele vores samfund er bygget på at de bedst egnede opstiller nogle regler
med basis i den enkeltes ekspertise med alles bedste som formål. Hvis du
ikke er tilfreds med reglerne kan du forsøge at ændre dem ad demokratisk vej
eller flytte et andet sted hen i verden, hvor reglerne passer dig bedre.
Ukendskab til loven disculperer ikke.

Med venlig hilsen - og opfordring til at bidrage postitivt til "Kollektivet
Danmark" ved at følge reglerne og betale din skat.

Gainsbourg

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 06-03-05 22:02

Gainsbourg wrote:

> Jeg kunne aldrig drømme om at tage til Brovst, jeg har allerede set hvordan
> en grill og en knallert ser ud på tv

Så går du glip af de fantastisk gode pizzaer man kan få i Brovst.

> Nej, jeg kunne aldrig drømme om at medvirke til at begå en ulovlighed - det
> er nemlig _også_ ulovligt.

Man medvirker ikke nødvendigvis til ulovligheder ved at give et par
fornuftige råd.
Vi er nok mange, som tænker os om, inden vi overtræder regler For os er
det afgørende, om vi kan skade os selv eller andre ved at overtræde
reglerne, eller vi krænker nogle principper, som ikke bør krænkes.

Man kan f.eks godt komme til at skade andre uden at gøre noget ulovligt.

I det konkrete tilfælde handler det om medicin til katte. Hvad med at
komme med nogle reelle argumenter om, at det f.eks kunne skade kattene
at bryde loven? Eller omvendt erkende, at det eneste man krænkede ved
det var loven?

> [...]
> Desuden kan de i sjældne tilfælde skabe en dødelig reaktion hos dyret og
> derfor er det en god ide, at de kun udleveres af en dyrlæge.

Jomen siden du ved så meget om det, så ved du vel også, at dyrlægerne
udleverer det helt rutinemæssigt uden at se dyrene?

> [...]
> når de er forkølede eller har influenza eller andre virale sygdomme, hvor

Se, det er argumenter, man kan forholde sig til.
> [...]
> eller Linux uden at være i stand til at programmere dit eget styresystem fra

Jo, men du ved vel også, at ikke alle love og regler udspringer af
grænseløs begavelse hos lovgiverne.
Oplyste mennesker forholder sig kritisk til regler og vedtagne normer og
prøver frem for alt at forstå baggrunden for dem. F.eks ved at stille
spørgsmål, som det skete her, i håb om at blive klogere.

> [...]
> eller flytte et andet sted hen i verden, hvor reglerne passer dig bedre.

Nu handler det her vist mere om moral end om jura.

> Med venlig hilsen - og opfordring til at bidrage postitivt til "Kollektivet
> Danmark" ved at følge reglerne og betale din skat.

Det er nok tvivlsomt, hvor meget folkefællesskabet får ud af, at man
køber ormepiller dyrt hos den dyre læge.
Skal vi så også have dårlig samvittighed over at købe kattemad i Tyskland?
Det er fuldt lovligt, men snyder folkefællesskabet her hjemme for langt
større beløb

Bjarne

Fra : Jakob

Dato : 06-03-05 23:31

In article <KUFWd.383$kw.133@news.get2net.dk>, isl41688@TORSTENimage.dk
says...

> I øvrigt skaber orme og parasit midler resistens over tid, derfor er det
> vigtigt at de udleveres under kontrol og med mulighed for registrering af
> forbruget forskellige steder i landet.

Er det ikke at overdrive temmelig voldsomt. Tror der findes rigtigt
mange dyrlæger der er fuldstændigt villige til at udlevere så mange
ormekure som du gider købe, bare de får lov at lægge de par hundrede
procent oven i prisen de kan fordi de har monopol.

Ormekure er nok ikke ligefrem det der er strengest reguleret.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mia Warming

Dato : 07-03-05 06:18

Her forleden ringede jeg til en dyrelæge her i området for vi har ikke nogen
endnu til vores mislinger og fortalte om et problem vi havde med en af
misserne og uden hun overhoved kender katten eller har set hende mente hun
at jeg bare skulle komme og hente en ormekur.. Og så ved jeg ikke hvad det
nytter med en recept.. Jeg mener, din egen læge udskriver vel heller ikke
medicin uden at ha tjekket du har brug for det med mindre han kender dig
meget godt eller det er for kroniske smerter.

Mia

Fra : Jakob

Dato : 07-03-05 09:43

In article <QtRWd.5$EX1.0@news.get2net.dk>, mtune79@hotmail.com says...
> [...]
> misserne og uden hun overhoved kender katten eller har set hende mente hun
> at jeg bare skulle komme og hente en ormekur..

Præcis det jeg mener. Lige når det drejer sig om ormekur kan jeg ikke se
andet formål med recepten end at dyrlægen skal score nogle MEGET nemme
penge.

Ville ingen skrubler have overhovedet ved at købe det på nettet så hvis
nogen har et link er jeg også meget interesseret.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Gainsbourg

Dato : 07-03-05 14:21

>Jeg mener, din egen læge udskriver vel heller ikke medicin uden at ha
>tjekket du har brug for det med mindre han kender dig meget godt eller det
>er for kroniske smerter.

Jo det er der desværre nogle læger der gør. Ligesom der er læger der
udleverer p-piller uden underlivsundersøgelse, antibiotika uden podning,
ikke overholder hygiejneregler ved operationer etc. Det gør det ikke til en
god ide - det gør lægen til en dårlig læge, der ikke overholder reglerne.

Hvis man har en dyrlæge der udleverer ormekure uden overhovedet at
interessere sig for katten, så er det da mere nærliggende at skifte dyrlæge,
end at købe medicin over nettet.

Desuden forstår jeg ikke rigtig argumentet med at dyrlægerne "scorer
kassen". Jeg har aldrig oplevet at en dyrlæge har taget penge udelukkende
for at skrive en recept. - Og jeg tvivler ikke på, at apoteket meget hellere
ville have lov at sælge al medicin som håndkøbsmedicin. Så jeg kan ikke se,
at reglerne gavner andre end: dig, når du ormebehandler din kat - og alle os
andre, som i højere grad bliver beskyttet mod restistente parasitter.

Jeg forstår stadig ikke, hvorfor det er sådan et stort problem at følge
reglerne. For mig at se, hvirker det som en næsten principiel modvilje mod
at være underlagt de samme regler som resten af samfundet, og en uvilje mod
at følge enhver lovgivning man ikke selv forstår, uden dog at have forsæt
til at forsøge, at sætte sig fagligt ind i den. - Det er vel det, man kalder
den anti-autoriative tendens i samfundet...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-05 15:16

"Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har aldrig oplevet at en dyrlæge har taget penge udelukkende
> for at skrive en recept. -

Det gør vores dyrlæge nu, hver gang jeg har fået en ormekur til kattene.

Har ingen af gangene haft kattene med til dyrlæge, men blot fortalt
dyrlægen, at jeg har observeret orm i deres opkast, hvorefter jeg har fået 4
Dronctal med hjem til kattene.

Jeg ser ikke noget galt i, at købe Dronctal via internettet.
Vores katte får ormekur ca. hver tredie måned, da de går både ude og inde og
æder en masse mus.
Om dyrlægen giver en pillerne eller om man bestiller det over nettet, giver
vel det samme, bortset fra at man åbenbart kan få 20 piller via nettet, til
ca. den samme pris som jeg betaler nu for 4 piller.

Tror ikke at folk giver mindre ormekur i dag, end før de var receptpligtige.
Måske tværtimod....

Dyrlægerne har en fortjeneste på det nu, så problemet er nu, at der er folk
der bruger ormekur til heste på deres hund osv. Så er det imo bedre, at
bestille de rigtige piller billigt over nettet, selvom jeg selvfølgelig ikke
ved om det er det samme, man bruger til f.eks. hund og hest, mink og kat
osv. Anyway, så kan man jo ikke være sikker på, at dyrene får den mængde de
skal have.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 07-03-05 15:22

Gainsbourg wrote:
> [...]
>
> Hvis man har en dyrlæge der udleverer ormekure uden overhovedet at
> interessere sig for katten, så er det da mere nærliggende at skifte dyrlæge,

Man løser ikke problemerne ved at skifte dyrlæge.

> [...]
> andre, som i højere grad bliver beskyttet mod restistente parasitter.

Jeg tror heller ikke at dyrlægerne har nogen kæmpefortjeneste; men
omvendt kan de næppe heller mærke, at nogle af os køber piller i England.

Men måske kan konkurrencen være med til at sænke prisen hos dyrlægen.

> [...]
> til at forsøge, at sætte sig fagligt ind i den. - Det er vel det, man kalder
> den anti-autoriative tendens i samfundet...

Der er ingen her, som ønsker at skade andre og slet ikke skade kattene.

Du har et rent moralsk problem med selve det at bryde regler, og så vil
jeg anbefale, at du overholder alle regler, for at have samvittigheden i
orden.

Jeg tror at det er et meget beskedent problem, og tvivler på at nogle af
os vil overdrive med ormekure, bl.a. af den grund at det er et farligt
mas at få kattene til at sluge det uden at blive flået.

Og vi forsøger jo netop at holde os til de samme midler, som dyrlægerne
ville give os uden videre.

Selvfølgelig skal vi ikke individuelt importere penicilin og andre ting,
vi ikke ved noget om.

Dette er ingen opfordring til at bryde regler; blot en konstatering af,
at det lige i dette tilfælde er en rent formel lovovertrædelse uden
skadevirkning på andre.

vh
Bjarne

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 07-03-05 16:29

Gainsbourg skrev
<Jeg har aldrig oplevet at en dyrlæge har taget penge udelukkende for at
skrive en recept >

Så har du nok været heldig, det er ikke unormalt at dyrlægerne tager omkring
100 kr for at udskrive en recept.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 05-03-05 13:24

Mikkel wrote:
> [...]
>
> Problemet er bare, at det vist ikke er lovligt, men er der nogen der har
> (og vil dele) erfaringer med at gøre det alligevel? Er tolderne strikse

20 stk Drontal Kat for ca. 350 Kroner, fås det billigere?
http://www.petvetcare.co.uk/cgi-bin/sh001963.pl?REFPAGE=http%3a%2f%2fwww%2epetvetcare%2eco%2euk%2facatalog%2fshop%2ehtml&WD=drontal&SHOP=%20&PN=Drontal_Cat_Wormers%2ehtml%23a19#a19

vh
Bjarne