Gode råd søges-vedr. sammenførting af
Fra : Charlotte Jensen

Dato : 03-03-05 02:09

Kære alle.

Jeg har

1) den mest elskelige huskat i verden! Den er 3 1/2 år og af hankøn.
Han er altid sød, uanset hvad man gør ved ham! Han boede tidligere hos en
7-årig pige som (imod hans vilje) tog ham med i bad og en dag var ved at
kvæle ham, fordi hun "legede dyrlæge"! Katten gjorde hende aldrig noget, han
er simpelthen for sød! Derfor "kidnappede" jeg ham

2) en 5-årig søn der er glad for katten, men i over et år har plaget om at
få "sin egen" kattekilling (som skal hedde Bitten!). Da en ny kat
selvfølgelig bliver mit ansvar, har jeg overvejet sagen længe.
Jeg er ikke færdig med at overveje, men jeg vil egentlig så gerne give min
søde kat en legekammerat, så idéen er måske meget god.

Overvejelserne skal jeg nok selv blive færdig med, men vil gerne have hjælp
til følgende spørgsmål:

Skal jeg overveje en han-eller hunkat ? ( De er foreløbig indekatte og
steriliserede)
Jeg tænker, at en killing er bedst - eller ? (Min søn kan godt håndtere en
killing, betragter dem som babyer)

Jeg vil sikre mig, at dem jeg køber katten af, vil tage den tilbage, hvis
arrangementet ikke virker-kattene imellem.

Har I en masse gode råd ?

Mange hilsner

Charlotte, Patrick og Den lille prins.

--
Kattepasning: http://miver-service.siamis.com
Bøger: www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 03-03-05 07:09

Charlotte Jensen wrote:
> [...]
>
> Jeg vil sikre mig, at dem jeg køber katten af, vil tage den tilbage, hvis
> arrangementet ikke virker-kattene imellem.

Vi har totalt prøvet at have 16 forskellige katte spændende fra at have
0 til 10 på samme tid og har nu 9.

At din kat er sød over for mennesker siger ikke noget om, hvordan han
vil trives sammen med andre katte, og du ved det først, når de er sammen
et stykke tid, for i starten vil de selvfølgelig blive sure på hinanden.

Nu er min viden om racekatte beskeden, det kan andre fortælle meget mere
om, men jeg tror nok, at jeg ville vælge f.eks. en Maine Coon, hvis det
skulle være en killing, alene af den grund, at det er helt
uforudsigeligt, hvordan det bliver ellers, mens man ved lidt mere, hvad
man får, når baggrunden ikke er fuldstændig ukendt.

Omvendt fik vi sidste sommer den lille Ambi, da vores kære Bridgit døde,
og hun er en lille uendeligt fredsommelig sort/hvid kat, der kan sammen
med alle andre katte og aldrig hverken har snerret eller er blevet
snerret ad.

Med andre ord - at tage en stor killing eller en voksen huskat er som et
lotteri - det kan blive fantastisk godt eller et mareridt.

Det sjove ved at få en lillebitte killing er, at de er vidunderlige.
Ulempen er, at i skal have ret lang tids "returret" for at få prøvet det
af, om de to katte kan sammen.

vh
Bjarne

Fra : Kate

Dato : 06-03-05 11:36

Charlotte Jensen <tullepost@paradis.dk> wrote in

> Har I en masse gode råd ?

Måske ikke en masse, men jeg vil da gerne give min mening til kende

Jeg synes først du skal gøre dig klart hvilken type kat Prinsen er. Er
han en livlig og legesyg kat eller en rolig og sat type. Ud fra dine
obsrvatione om jam skal du vælge den nye kats type.
Da jeg skulle have Lante havde jeg ingen idé om udseendet for det
vigtige var at finde en glad kat med selvtilliden iorden, han skulle
også være lidt legesyg. Det skulle være en kombination af en kat som
ville fjolle med Johan, men samtidig kunne klare Sofie.

Det er for mig at se vigtigt specielt hvis man sætter to voksne katte
sammen, at man ser meget på deres personligheder.

Dog ville jeg foreslå en killing, for de er som regel nemme at sætte
ind til en voksen kat. Mowgli, f.eks. var jo en lille frækkert med
masser af selvtillid og selvom de andre hvæsede af ham så slog det ham
slet ikke ud. Det tror jeg gjorde meget at de voksne nemmere
accepterede ham.

Nu er jeg jo mest til hankatte, derfor vil jeg sige du skal få en
hankilling til Prinsen, for da er chance for at de leger ens størst.
Jeg ved godt andre her på gruppen også har gode erfaringer med
hunkatte, jeg har bare kun haft 2 hunkatte og de var slet ikke så lette
at få kontakt til som hankattene

Held og lykke med at finde en sød lille legekammerat til Prinsen og
Patrick

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : David Friderichsen

Dato : 31-03-05 14:53

> [...]

> Jeg vil sikre mig, at dem jeg køber katten af, vil tage den tilbage,
> hvis arrangementet ikke virker-kattene imellem.

Hej

her er så mit første indlæg på denne newsgruppe

jeg har prøvet her for snart 6 måneder siden at sammenføre en Ældere han
kat "Anton" på 7 år sammen med en lille killing "freya" på 8 uger

Ja jeg ved godt alle foreskriver at man skal vente til de er 12 uger men
mormis ville ikke lade hende amme mere og var faktisk ligeglad med hende

Vi havede i lang tid overvjet om vi skulle have nummer 2 mis og efter
en flytning var Anton begyndt at tisse på vores sko og på vores tøj hvis
vi ikke lige gav ham opmærksomhed (uden tvivl tegn på en ensom kat)
udover at han tissede på vores sko og tøj så var han en meget meget
kælen kat og man kunne ikke sidde 2 min i sofaen før han lå på dit skød
og ville nusses og det galt alle selv totalt fremmede.

Men vi besluttede at anskaffe os en lille mis og vi hentede hende og var
meget urolig for hvad der skulle ske når vi satte dem sammen men da vi
kom hjem og lukkede den lille mis ud af transportkassen var Anton godt
nok sur for nu var han ikke den eneste mere men der gik ca 3-4 timer
hvor de gik og så hinanden an og så var de ellers venner. Antone r ikke
lige så kælen mere men til gængæld har vi 2 meget kælende katte og selv
Freya er blevet en meget kærlig og tryg kat og hun er heller ikke bange
for fremmede

Selv i dag 6-7 måneder efter kan de da godt være uvenner og slås men i
det store hele fungere det nu meget godt og 2 baladamagere er bedere en
1der tisser på dine sko

Freya kan ses på

www.mrdavid.dk/Freya1.jpg
www.mrdavid.dk/Freya2.jpg

og Anton kan ses på
www.mrdavid.dk/Anton1.jpg
www.mrdavid.dk/Anton2.jpg

og så kan de ses sammen på

www.mrdavid.dk/Anton-Freya.jpg

Venlig hilsen
David

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 31-03-05 15:24

Hej David

Det er da et par utrolig smukke katte du har, lille Freya
ligner en rigtig ballademager )

<Ja jeg ved godt alle foreskriver at man skal vente til de er 12 uger men
mormis ville ikke lade hende amme mere og var faktisk ligeglad med hende >

Det at mormis afviser killingerne og afvænner dem fra at die er faktisk en
vigtig del af killingens opdragelse, og det er meget trist at mennesker der
har fertile hunkatte ikke
engang har så meget viden om katte og deres udvikling
at de er klar over det. Jeg ved godt at der er killinger der vokser op uden
problemer senere hen, men dyrlæger der senere må aflive problemkattene ved
at langt de fleste af dem er kommet for tidligt fra deres mor.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : David Friderichsen

Dato : 31-03-05 15:30

"Marianne Hellemose" <dsl189745@vip.cybercity.dk> wrote in

> [...]
> ***Ailurophil***
>
> "the greatness of a nation and it's moral progress,
> can be judged by how its animals are treated"

Hej Marianne

Jeg tror nu ikke lille Freya få nogle problemer senere i livet hun
havede en meget god "reservemor" i Anton og i dag er hun en lille
frækkert og meget selvstændig

/David

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 31-03-05 16:06

Ja Freya er heldig at have en reservemor, det betyder meget, men der er dem
der får en alt for ung killing som ikke har en voksen kat der kan lære den
"kattesprog".

*ggg* ja man kan næsten se frækheden lyser ud af hende.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi