Den første hund
Fra : Michael Bek Hansen

Dato : 09-05-05 15:57

Hej NG

Mig og min kæreste skal til at have en hund. Vi har begge haft hund hele
vores liv i den tid hvor vi boede hjemme, men det er den første hund vi skal
have sammen så nu skal vi selv stå for opdragelsen.

Jeg vil gerne have noget hjælp da jeg kun kender nogle få hunde racer.
Hvilken hund vil passe til os??

Den skal nemlig helst ikke kræve for meget. Den skal kun bruges til
kælehund, men det skal være en stor hund som kan passe på en.

Håber der er nogen der kan hjælpe

Mvh Michael

Fra : Buhl

Dato : 09-05-05 18:46

"Michael Bek Hansen" <sparco@hansen.mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Den skal nemlig helst ikke kræve for meget. Den skal kun bruges til
> kælehund, men det skal være en stor hund som kan passe på en.

Uden at være den store hundeekspert, vil jeg sige at I er lidt ude på et
skråplan. I vil have en hund som i ikke vil bruge meget tid på, er det
korrekt - "den må ikke kræve for meget" ?? Samtidigt vil I have en hund der
kan passe på jer, dvs. den skal have en vis vagtsomhed, og være reserveret
overfor fremmede, samt være beskyttende overfor jer ??

Dette mener jeg er en farlig kombination - HVIS I vil have en hund der
bevidst skal besidde en vis form for aggresivitet, SKAL i gud dødemig også
lære at kontrollere den 110% - og det kræver ret så meget tid i form af
træning, træning og atter træning. Samtidigt er det ekstra vigtigt at I
holder hunden mentalt "sund" - en frustreret rottveiler er noget andet end
en frustreret yorkshire terrier......

Daglig motion burde dog ikke være et problem, hvis i vælger eks. en
Rottveiler - de er mig bekendt (someone correct me if I am wrong) ikke
specielt motionskrævende, men til gengæld kræver de en konsekvent opdragelse
helt fra hvalpestadiet, og er nok ikke en førstegangshund.

Hyrdehundene har generelt vagtsomhed, men kræver også meget motion, og
motivation. Hvad med at gå på bioblioteket og læse i nogle bøger om hunde -
I kender ikke så mange racer siger i. Omvendt er det svært at rådgive om,
når I ikke fortæller mere om jer selv - gå på bib. og læs om de forskellige
racer, deres behov og væremåde - indkreds emnet til nogle få racer, og besøg
derefter nogle (gode) opdrættere, og "oplev" hunden.

Skriv ellers endelig igen, der er andre herinde der ved meget mere end
mig.....

Mvh.
Hans

Fra : Søren LH

Dato : 09-05-05 19:49

"Buhl" <buhlspostkasseREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> få racer, og besøg derefter nogle (gode) opdrættere, og "oplev" hunden.
>
> Skriv ellers endelig igen, der er andre herinde der ved meget mere end

Enig.

Vedr. vagtsom hund vil jeg også sige at ingen kan kontrollere en hund 100 %
i alle situationer, og slet ikke når den er i forsvar. Så både manden og
konen skal kunne holde hunden. En rotweiler har altså enorme kræfter.

De fleste hunde laver en forfærdelig ballade når der kommer fremmede, hvis
man ikke lærer den noget andet. Kun eksperter kan se om det er vrede eller
glæde. Så tag en hund af passende størrelse der ikke er motionskrævende, I
behøver ikke skele til om den er vagtsom.

Et bud på en race der ikke kræver megen motion er chow-chow.

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-05 20:00

--KLIP---

----SNIP ----
---KLIP---
> Vedr. vagtsom hund vil jeg også sige at ingen kan kontrollere en hund 100
> % i alle situationer, og slet ikke når den er i forsvar. Så både manden og
> konen skal kunne holde hunden. En rotweiler har altså enorme kræfter.
---SNIP---
> Et bud på en race der ikke kræver megen motion er chow-chow.
>
> Mvh
> Søren

Hejsa!
Jeg kan ikke forstå hvordan diskussionen blev drejet over på rotten (som jeg
kun kender som en dejlig glad hund!) Men hvis jeg skal foreslå en hund,
ville jeg nævne bl.a. Golden Retriever og Labrador Retrieverne - de kan være
vagtsomme - give hals når der kommer nogen (og de kan også som min være helt
stum af glæde!). De kan sagtens være familie hunde (ikke bruges til
decideret jagt) og vil meget gerne agere skødehunde. De vil gerne leges
med - hvad enten det er med bolde eller let agility (eller svær ;) ) så på
den måde kan de også være 'lette'. Vores (lab tæve - 2 år) går et par ture
om dagen ned på en nærliggende eng og får lov at lege (evt med andre hunde i
kvarteret), hun går til lydighed en gang ugentligt og vi prøver så vidt
muligt at komme i hundeskov med hende når vejret arter sig (og min chauffør
vil).
Hilsen Pernille (det er også vores første hund 'sammen' -har hver for sig
netop haft lab og golden)

Fra : Michael Bek Hansen

Dato : 09-05-05 20:55

Hej

Jeg har selv kigget på Labrador Retrieveren før jeg spurgte herinde, så at
andre synes det skal være den hund tager jeg som en positiv ting.

Jeg kan forstå at du selv har sådan en. Har det været svært at opdrage den
eller er det ikke så slemt. Når jeg spørger om dette er det fordi at min far
lige fra jeg var helt lille har opdraget jagthunde så jeg har lidt kenskab
til den slags opdragelse, men ved ikke om en Labrador retriever er nemmere
at opdrage som kæle-hund end som jagt-hund.

Mvh Michael

Fra : Buhl

Dato : 09-05-05 21:47

> [...]
> kenskab til den slags opdragelse, men ved ikke om en Labrador retriever er
> nemmere at opdrage som kæle-hund end som jagt-hund.

Hej Michael
Jeg forstod det med at den "ikke måtte kræve for meget" som tidsforbrug,
ikke fysisk råstyrke - som jeg mener ikke er påkrævet, eller nødvendig ved
hundedressur, uanset om det drejer sig om jagt eller kælehunde. Man skal mig
bekendt ikke være mere hård ved en Rotweiler (som jeg nævnte fordi den var
beskyttende, vagtsom og ikke specielt motionskrævende), end ved en labrador,
men man skal nok være mere konsekvent i opdragelsen - konsekvent betyder
ikke hård eller brutal, men at der ikke er så meget "slinger i valsen" mht
opdragelsen. "Nej" til at være i sofaen gælder altså fra uge 8, og til
hunden ånder ud - nej gælder også lørdag aften, når der er gæster osv. -
hvis man lærer hunde det fra de er små slipper man for at skulle rykke i en
40 kilos utilfreds voksen hanhund - dette er for nogle hunde mere vigtigt
end for andre - hvis hunden lægger mærke til at man "nogle" gange giver den
lov til noget den andre gange ikke må, bliver den forvirret, og/ eller
tolker jer som dårlige flokledere - alt efter hvor energisk hunden er efter
at søge op i flokheirakiet, vil den begynde at prøve jer af, lave ballade,
og se om i er værdige til at være flokledere.

Nu har jeg rodet mig ud i en masse om hundens natur og opdragelse, som igen
er meget bedre uddybet i bibliotekets mange værker om hunde og
hundeopdragelse.

Hvis du vil opdrage en Lab som kælehund, bør/skal du også være konsekvent på
samme måde som med en jagthund. Men, du kan slippe afsted med mere "slinger
i valsen" end en jæger, der skal have hunden til at komme med den nedlagte
and, og ikke løbe gennem kirkesognet med den. Men, at du kan slippe af sted
med det, betyder ikke at det ikke er tilrådeligt - jeg vil til enhver tid
anbefale dressur (lydighed) og anden form for motivation for hunden -
sporsøg osv. Det giver efter min erfaring en roligere og mere omgængelig
hund der er nemmere at have med at gøre - uanset om du er jæger eller ej.

Endelig vil jeg sige at jagt og kælehund ikke behøves at være to adskildte
veje for en hund. Jeg vil sidestille jagt og jagttræning med alt muligt
andet motivation for hunden - hundene elsker at jage, og det er "guf for
deres gener". Jeg har selv en FT springerspaniel, som er en 100% rendyrket
jagthund - i modsætning til udstillingstypen, hvor man avler på udseende.
Det er en "krudthund" der er ualmindelig energisk og ivrig - når den er på
jagt. Men, den har så at sige en kontakt i nakken, og når den kommer ind i
lejligheden, kobler den helt ned i 1 gear, ligger sig på tæppet eller i sin
kurv og slapper af. Men mage til kælepotte skal man samtidigt lede længe
efter - den er så tæt på os som muligt, helst på skødet, selv om den er for
stor, ellers i sofaen, eller nede ved ens fødder. Den elsker kontakt, med os
og med fremmede - og har aldrig udvist det mindste aggresivitet.
Så, hvis i kan motivere hunden ordentligt, er der for mig at se intet til
hinder for at vælge en race der også anvendes som jagthund - disse kan dog
lettere blive problematiske hvis de ikke motiveres, da deres jagtgen og
instinkt er så veludviklet.

Andre hunderacer kan dog også have instinkter der, hvis de ikke
tilfredsstillles, kan gøre hunden svær at have med at gøre. En af mine
bekendte, der er tidl. træner i DCH fortalte mig engang en "vandrehistorie"
om en dame der havde købt to Border Collier, og de var komplet umulige at
have med at gøre - indtil de flyttede på landet og fik et par får, som
hundene øjeblikkeligt begyndte at drive med, og vupti - de ændrede totalt
opførsel....... Dette er dog en stærk forsimpling, men generelt er det min
opfattelse at typiske brugshunde som hyrde- og jagthunde SKAL have
motivation, ellers er der stor chance for at de kan blive til gene for deres
ejere.

Labrador syntes som en god mulighed, dog vil jeg igen sige at I skal sørge
for at besøge nogle opdrættere, specielt når I skal have en hvalp - der kan
være stor forskel inden for den enkelte race mht. energi og personlighed -
det er umuligt at forudsige vhordan hvalpen bliver som voksen, men det
bedste er at se begge forældre, og "opleve" dem. Vær desuden opmærksom på at
labrador har døjet, og gør det for så vidt stadig, med HD - Hofteledsdyslesi
(ved ikke om det er korrekt stavet) - men det er en knoglesvaghed der gør at
mange unge hunde hvert år må aflives, eller får livsvarige gener og skal
have medicin resten af livet. Her gælder det at begge forældre helst skal
være fri for HD, men det er stadig ingen garanti for at en af deres hvalpe
får det.

Held og lykke i den videre søgen !

Mvh.
Hans

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 09-05-05 22:43

> 40 kilos utilfreds voksen hanhund

Du mener vel en tæve?!? eller en halvstor hvalp?

/Kim, som i øvrigt giver dig helt ret.

Fra : Buhl

Dato : 09-05-05 22:48

"Hornbech - Nuuk" <Hornbech1@greennet.gl> wrote in message

> Du mener vel en tæve?!? eller en halvstor hvalp?
>
> /Kim, som i øvrigt giver dig helt ret.

Sorry - jeg er bare vant til at en fuldvoksen hanhund - "med krop som et
scudmissil" - vejer lige over 20 kilo....jeg ved godt det er hvad nogle
hunde æder på en uge (eller mindre

Mvh.
Hans

Fra : Bjarne K.

Dato : 10-05-05 02:33

> [...]
>
> Sorry - jeg er bare vant til at en fuldvoksen hanhund - "med krop som et
> scudmissil" - vejer lige over 20 kilo....jeg ved godt det er hvad nogle

Hedder din hund Helmuth Lotti ?

MVH

BJK

Fra : Buhl

Dato : 10-05-05 07:54

"Bjarne K." <ej@neit.nej> wrote in message

> "Buhl" <buhlspostkasseREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hedder din hund Helmuth Lotti ?
>
> MVH
>
> BJK
Nej, han hedder Chuck....Chuck "Walker Texas Ranger" Norris for at få hele
stambogen med....

Mvh.
Hans

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 13-05-05 00:17

> Nej, han hedder Chuck....Chuck "Walker Texas Ranger" Norris for at få hele
> stambogen med....

Så kan han måske danne par med hende her?

http://community.webshots.com/photo/336179474/344018115XGoKxh

/Kim

Fra : Søren LH

Dato : 09-05-05 21:09

> Jeg kan ikke forstå hvordan diskussionen blev drejet over på rotten (som
> jeg kun kender som en dejlig glad hund!)

Så må jeg da lige sige, at det gør jeg også kun - og svær at styre, som det
nævnes.
(har ikke selv erfaring med rotweiler)

Mvh
Søren

Fra : Michael Bek Hansen

Dato : 09-05-05 20:48

Jeg har åbentbart ikke formuleret mig korrekt i mit første indlæg og det er
selvfølgelig min fejl. Jeg mener ikke at jeg ikke vil bruge tid på den. Jeg
vil skam bruge al den tid jeg kan tillade mig på den, men den skal bare ikke
kræve en sindsyg hård opdragelse. Det er ikke en aggresiv vagthund jeg
søger. Den skal bare kunne fortælle folk foran min dør at der altså bor en
hund på den anden side af døren. En rottveiler er udelukket. Ikke fordi jeg
ikke synes om hunden, men min søster har sådan en og den er næsten umulig at
styre og jeg vil ikke rissikere at anskaffe mig en hund jeg ikke kan
kontrollere.

Jeg håber at det blev formuleret bedre denne gang.

Fra : Henrik

Dato : 10-05-05 17:52

On Mon, 9 May 2005 21:48:11 +0200, "Michael Bek Hansen"
<sparco@hansen.mail.dk> wrote:

>En rottveiler er udelukket. Ikke fordi jeg
>ikke synes om hunden, men min søster har sådan en og den er næsten umulig at
>styre

Det kunne jo også være din søster der var problemet?

Mvh
Henrik

Fra : jopa

Dato : 10-05-05 18:08

Henrik skriblede bla:

> Det kunne jo også være din søster der var problemet?

Det er det stort set altid.
Problemet med hunde og nogen kvinder (ikke alle) heldigvis det er at de
ikke
evner at være myndig og ledende for hunden,
samt sætte grænser og tror fejlagtigt at en hund er deres lille barn de
kan
pussenusse med.

Det skal der også være plads til men myndig bestemt adfærd skaber en rolig
og mere omgængelig hund.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 10-05-05 19:46

> [...]
> pussenusse med.
>
> Det skal der også være plads til men myndig bestemt adfærd skaber en rolig

Nu har de fleste mænd også den fordel, at de har en større kropsmasse og en
dybere stemme, hvilket giver 'gaderespekt' i hundeverdenen.

/Kim

Fra : jopa

Dato : 10-05-05 19:58

Hornbech - Nuuk skriblede bla:

> Nu har de fleste mænd også den fordel, at de har en større kropsmasse

Nix

> og en dybere stemme, hvilket giver 'gaderespekt' i hundeverdenen.

korrekt

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 09-05-05 22:45

> [...]
> specielt motionskrævende, men til gengæld kræver de en konsekvent
> opdragelse helt fra hvalpestadiet, og er nok ikke en førstegangshund.

Vores første hund var en Rottweiler, og det går meget godt på femte år! Dog
er det fuldstændig rigtigt, at det ikke går uden indsats, og vi har da også
begge investeret meget tid i projektet.

/Kim

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-05 21:00

"Michael Bek Hansen" <sparco@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den skal nemlig helst ikke kræve for meget. Den skal kun bruges til
> kælehund, men det skal være en stor hund som kan passe på en.

Jeg er stor tilhænger af Labradoren. Den er en rigtig dejlig race, godmodig,
nem og træne, og let at have med alle steder.
Den kræver dog sin daglige motion, som de fleste hunde jo gør. Det behøves
dog ikke at være gåture det hele.Labradoren vil gerne apportere og bruge sin
næse, og i det hele taget lege, så man kan fint beskæftige den på den måde
også.
Når det er den første hund i skal træne alene, vil jeg anbefale at låne
nogle bøger om hundeopdragelse, eller tilmelde jer til hvalpetræning.

Du kan forøvrigt kigge på vores hjemmeside, hvor flere folk har været os
behjælpelige med, at beskrive lige netop deres hund, både racehunde og
blandningshunde.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Lars

Dato : 10-05-05 05:58

Hejsa

Et lille forslag:
Dansk Kennel Klub arrangerer "Før du køber hund" aftener
På en sådan aften snakker man om de forskellige hundetyper, deres
basisadfærd, deres forskellige behov osv. osv.

Prøv at kigge på www.dansk-kennel-klub.dk og find kontaktpersonen i din
lokale kreds.
De vil kunne hjælpe med dato og sted for næste aften.
Kurset er for alle - uanset medlemskab af klubben eller ej

Hilsen Lars

Fra : jopa

Dato : 10-05-05 10:01

Michael Bek Hansen skriblede bla:

> Den skal nemlig helst ikke kræve for meget. Den skal kun bruges til
> kælehund, men det skal være en stor hund som kan passe på en.

I får ikke en hund hvor det ikke kræver et minimum af ydelse fra jer selv.
Med fare for at få på puklen så køb en raceren hund ikke blanding, og sørg
for at checke op på avlsdyrene.
Køb i en anderkendt kennel med godt kendt afkom.
Gode forældre avler som regel gode hvalpe med samme gode egenskaber.

Schæfer kan anbefales.
Dog kræver det en fast hånd og lidt træning og i har alle tiders
børnevenlige og samtidig meeeget vagtsomme ven.
Lad være med at forestille jer at i skal have et ekstra barn i familien.
En hund er ikke et barn som mange herinde fejlagtigt tror.

En fast hånd kræves og hunden skal kende sin plads i hierakiet. Det er jer
der bestemmer.

Har selv lige købt alle tiders lækre hvalp (8000,-) kr som jo er en
voldsom
investering men pengene er godt givet ud.
Han er nu 5 mdr gl og passer på os kan du være sikker på.
Leger med vores børnebørn under opsyn og er ikke voldsom med dem.

Han var renlig efter 14 dage, og har masser af legetøj så intet af vore
ting
er bidt i stykker.
Sover fra 3 dag alene i vores fyrrum uden problemer, vil selv derud om
aftenen når han syntes dagen er forbi.
Elsker at sove længe i sin kurv så vi kan også sove længe

Det var lidt om vores oplevelser med nr 5 schæfer.

Kennel Lijmi i Århus kan anbefales .

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-05 10:26

"jopa" <john@zora.invalid> skrev i en meddelelse news:4280785f$0$79459

> Schæfer kan anbefales.
> Dog kræver det en fast hånd og lidt træning og i har alle tiders
> børnevenlige og samtidig meeeget vagtsomme ven.

Schæferen er en dejlig hund, men den vil som regel knytte sig mest til et
bestemt medlem i familien, så hvis de vil dele hunden kan det måske blive et
problem. Hvis den ene person kan tåle, og blive lidt overset af hunden
senere hen, er det selvfølelig ikke et problem.
Man kan selvfølgelig også købe to schæfere.

Vil dog stadig mene, at en Labrador er nemmere at gå til som
førstegangshund, og den er en god delehund, som gerne vil hele familien.

Det er selvfølgelig en lidt general betragtning af Schæferen, men vil da
gætte på at jeres hund hænger mere hos dig ( hvis det er dig der træner og
fodre den ), end resten af familien ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : jopa

Dato : 10-05-05 10:49

Buffy skriblede bla:

> Vil dog stadig mene, at en Labrador er nemmere at gå til som
> førstegangshund, og den er en god delehund, som gerne vil hele
> familien.

Jo men skal du have en hund der ubetinget passer på familien så er det ikke
en lab men schæfer

> Det er selvfølgelig en lidt general betragtning af Schæferen, men vil
> da gætte på at jeres hund hænger mere hos dig ( hvis det er dig der
> træner og fodre den ), end resten af familien ?

Og nej der tager du fejl den er stort set lige så glad for konen som mig.

Selv om det er mig der tager sig mest af den så er det konen der får den
helt store hyletur når hun kommer hjem fra arbejde.
Skal dog siges at det er mig den ubetinget lystrer ved afdækning osv.
Skal lige se om hun egentlig mener det
Som sagt kun 5 mdr endnu.

ps jeg træner ham selv og har nået længere på kortere tid end de gange jeg
har gået til hvalpetræning.
Er klar over at noget af det sociale samvær med andre hunde ikke er til
stede når jeg selv træner ham, men han leger da lystigt med Datterens hund
så lidt hundesocialt får han da.

Er klar over at mit første indlæg lyder som en solstrålehistorie, men thats
a fackt

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-05 17:26

> Buffy skriblede bla:

> Jo men skal du have en hund der ubetinget passer på familien så er det
ikke
> en lab men schæfer

Selvom vores lab lignede den mest nuttede gule bamse, så havde folk respekt
for hende. Hun var godt nok en meget glad og kærlig hund, så jeg ved ikke om
hun ville have hjulpet os, hvis der virkelig var fare på færde.
Tit er det jo også nok bare det, at man har en hund i huset / eller med på
tur, der får evt. ubudne gæster eller konfliktsøgende personer til at holde
sig væk.
Folk har f.eks. meget respekt for vores snart 1 årige GD. Hun er nok ikke
jordens bedste vagthund, men hun gør da, når der kommer fremmede folk på
grunden... hvis hun da lige er vågen.

> Og nej der tager du fejl den er stort set lige så glad for konen som mig.

Ok, jeg har bare observeret mange schæfere, der har knyttet sig mest til en
person i husstanden. Nu er jeres jo også kun 5 mdr., så det kan måske nå at
ændre sig endnu.

> Selv om det er mig der tager sig mest af den så er det konen der får den
> helt store hyletur når hun kommer hjem fra arbejde.

Selvfølgelig. Ellers ville det jo ikke være en schæfer.

> Skal dog siges at det er mig den ubetinget lystrer ved afdækning osv.
> Skal lige se om hun egentlig mener det

Så gælder det bare om, at være stædig, hvis man først har
givet en kommando.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 10-05-05 12:53

> [...]
>
> Den skal nemlig helst ikke kræve for meget. Den skal kun bruges til
> kælehund, men det skal være en stor hund som kan passe på en.

Umiddelbart, vil jeg sige, en Schæfer tæve, som første hund, og jo mere tid
du bruger på hende i de første 5 måneder, jo bedre.
I øvrigt må du ikke kassere en hunderace, på grund af din søster, eller
hendes hund. For du er ikke din søster, og hunden, ikke hendes hund.
Men hvis du vil tage skridtet fuldt ud, så er Sct. Bernhard, den som kræver
mindst motion, i hvert fald det første år.... Men da den skal kunne
motionere sig selv, så skal i nok have en have, som den kan bevæge sig frit
i. ( Ikke fordi det siger så meget, Bare at den kan gå lidt, mellem
sovepladserne ...).

M.V.H.....Benny..

Fra : dpl

Dato : 10-05-05 16:17

Benny Mortensen 9700 wrote:

> [...]
> motionere sig selv, så skal i nok have en have, som den kan bevæge sig frit
> i. ( Ikke fordi det siger så meget, Bare at den kan gå lidt, mellem

Høh... så skulle du da have lov at møde vores Nansen! For ham er der
skisme krudt i, på 4. år nu. På trods af en kampvægt på 65 kg, så skal
han helst have sin lange løbetur hver dag, for ikke at blive urolig og
kede sig. Dvs. mindst (!) 30-45 min i skarpt trav, helst i fri dressur
ud over markerne, mindre kan absolut ikke gøre det. Desuden har vi brugt
masser af til på lydighedstræning og aguility, for at han kan få brændt
lidt krudt af.

Så jeg ville aldrig anbefale en skt. bernhard som en "ikke krævende"
hund, for folk risikerer at ende op med 60-70 kg aktiv hund, de slet
ikke kan styre, især hvis man ikke gider egentlig træning. Og så har vi
de kendte problemer...

Nansen i sit rette element, lige inden sit daglige vinterbad i åen:
http://www.kishka.dk/dorthes/images/vinter.jpg

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
Nu med sibiriske killinger til salg!

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 11-05-05 07:02

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hund, for folk risikerer at ende op med 60-70 kg aktiv hund, de slet
> ikke kan styre, især hvis man ikke gider egentlig træning. Og så har vi

Tja, som du ville have bemærket, hvis du havde været lidt vågen, for der
stod jo, " I hvert fald det første år. " Nej man risikerer ikke.... en 60 -
70 Kg aktiv hund. Ingen af mine Sct. Bernhard's har været sådan en
undermåler ).... Den største, var en lille bitte fyr, på 110 Kg, og han
var ikke overvægtig. Desværre blev han kun 5½ år. Så stod den ene hofte
ikke til at redde. Det er lidt svært at sige, om det skyldtes for meget
aktivitet i det første år, da vi først fik ham, da han var et år gammel.
Men det er mit gæt.

M.V.H.....Benny..

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-05-05 10:13

"Michael Bek Hansen" <sparco@hansen.mail.dk> writes:

> Mig og min kæreste skal til at have en hund. Vi har begge haft hund hele
> vores liv i den tid hvor vi boede hjemme, men det er den første hund vi skal
> have sammen så nu skal vi selv stå for opdragelsen.

Sådan havde vi det også for et år siden.

> Den skal nemlig helst ikke kræve for meget. Den skal kun bruges til
> kælehund, men det skal være en stor hund som kan passe på en.

Som andre har sagt, så er DKKs kurser en god ide.

Vi skulle have en hund, der ikke krævede for meget af os fysisk,
pelspleje var ikke noget problem. Og vi ville have en stor hund, som
man kunne klappe på siden uden den trimlede om. Og det fik vi, og ikke
et sekund har vi fortrudt.

Vi fik os en lille new foundlænder-tæve. Nu er hun et år gammel, vejer
65 kg og er 75 cm over skulderen. Hun er ikke nogen vagthund, men en
stor sort hund i den størrelse, der gør, har nu en vis afskrækkende
effekt! Og der er altså ikke nogen der skal komme her om aftenen uden
at hun knurrer lidt. Når jeg går med hende alene i skoven om natten,
føler jeg mig nu også ganske tryg. De fleste går ikke hen til en hund
i den størrelse. Men hun eeeelsker mennesker. Kvarterets børn kommer
og klapper hende, de ældre skal altid hilse på hende.

http://trinekc.dk/siri.php

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : jopa

Dato : 11-05-05 10:27

Trine Kornum Christiansen skriblede bla:

> Vi fik os en lille new foundlænder-tæve. Nu er hun et år gammel, vejer
> 65 kg og er 75 cm over skulderen.

Skøn hund lækker bamse.

ps OT godt at se en hjemmeside med god kodning
kun en enkelt let rettet fejl ved din "forefox gif."

--

Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-05-05 10:41

"jopa" <john@zora.invalid> writes:

> ps OT godt at se en hjemmeside med god kodning
> kun en enkelt let rettet fejl ved din "forefox gif."

Tak. Og den fejl skulle være rettet nu. :)

Mvh Trine

Fra : Fassen

Dato : 11-05-05 22:33

> [...]
>
> Den skal nemlig helst ikke kræve for meget. Den skal kun bruges til
> kælehund, men det skal være en stor hund som kan passe på en.

Hei,

Har dere kikket på Berner Sennen eller Grosser Schweizer Sennenhund? Begge
er kjempefine raser, og de vil forsvare dere hvis det oppstår en trussel.
Likeså Leonberger, og tilogmed St. Bernard.

Mvh Roxanne

Fra : charlotte dandanell

Dato : 14-05-05 10:29

Glemte lige at nævne at en Grand Danois, ikke kræve så meget motion da den
ikke kan. Pga. den vokser så hurtigt. Jeg ved ikke hvor i bor men i er da
velkommen til at kigge ud og se vores.

Fra : jopa

Dato : 14-05-05 16:52

charlotte dandanell skriblede bla:
> Glemte lige at nævne at en Grand Danois, ikke kræve så meget motion
> da den ikke kan. Pga. den vokser så hurtigt. Jeg ved ikke hvor i bor
> men i er da velkommen til at kigge ud og se vores.

Stopper den ikke med at vokse ?
--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : charlotte dandanell

Dato : 16-05-05 16:27

jo, men i starten er det ikke godt at overmotionere den. selvfølgelige er
det godt at komme ud og gå tur, osv. men den er ikke lige så krævende som de
fleste andre hunde. det er min opfattelse af racen. det kan godt være jeg
tager fejl.

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-05 17:38

charlotte dandanell" <dandanell@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> jo, men i starten er det ikke godt at overmotionere den.

Det er det jo aldrig med hvalpe, især ikke af mellemstore og store racer.

> [...]
de
> fleste andre hunde. det er min opfattelse af racen. det kan godt være jeg

Vores GD, der snart fylder et år er i enorm god kondi. Hun har heldigvis
aldrig (7-9-13 ) døjet med vokseværk, men vi har også måtte skære lidt ned
på hendes motion, da hun ellers kan suse rundt meget af dagen uden og blive
træt, men det virkede stressende på hende.

Hun er dog nok mere undtagelsen end reglen, når det gælder GD `er, der som
regel kun kræver moderat motion.
Hun er forøvrigt også enormt vandglad, og hun er endelig begyndt at synes at
apportering er sjovere end den trækleg, som hun tidligere legede med naboens
schæfer. De leger ikke sammen mere, da naboens hund bider, men vi har så to
mindre hunde også, som hun kan lege med.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/