Skanning for graviditet
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-05-05 10:06

Hej

Vi er i den ulykkelige situation at Siri måske er gået hen og er
blevet en smule drægtig. Det er vi meget kede af, for hun er jo kun et
år og stadig selv en hvalp.

Så på fredag skal vi til dyrlægen for at få hende skannet.

Er der nogen der ved hvordan sådan en skanning foregår og hvad den
koster?

Det er besluttet, at hun skal steriliseres, hvis hun er drægtig.

Men af ren nysgerrighed, vil jeg gerne høre erfaringerne med tæver der
får hvalpe så tidligt.

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-05-05 11:00

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> Hej
>
> Vi er i den ulykkelige situation at Siri måske er gået hen og er
> blevet en smule drægtig. Det er vi meget kede af, for hun er jo kun et
> år og stadig selv en hvalp.

Hvordan det ?
Store racer er senere kønsmodne, har hun havft løbetider ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-05-05 12:21

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> writes:

> Hvordan det ?
> Store racer er senere kønsmodne, har hun havft løbetider ?

Ja, det er jo lige det.

Hendes legekammerat er en han på knap et år, og han har ikke vist
interesse for den bagerste del. :)

Men for 3 1/2 uge siden var vi så hjemme ved mine forældre, og deres
hanhun var _meget_ interesseret. Siri prøvede bare at verfe ham væk,
hun gad ikke det pjat. De var naturligvis kun sammen under opsyn, og
vi så ingen parringer, men det kan jo være gået galt alligevel.

Og om hun har haft sin første løbetid er vi en del i tvivl om. Hun har
ændret adfærd, men ud over mine forældres hund, så er der ingen her i
boligforeningen der har vist interesse. Det er vores første hund, og
jeg har kun haft hanner i min familie, så jeg kender ikke rigtig
tegnene på løbetid.

Så alle input bliver modtaget med taknemmelighed.

Vi har tid til en skanning hos dyrlægen på fredag. Og det skal lige
siges, at planen er at hun skal steriliseres under alle
omstændigheder, dog var det planen at vente lidt. Også fordi jeg skal
igennem en større operation på tirsdag...

Mvh Trine

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-05 12:48

> [...]
> tegnene på løbetid.
>
> Så alle input bliver modtaget med taknemmelighed.

Som du beskriver situationen, så tror jeg bestemt ikke at hun er med hvalpe.
Det er nok også usandsynligt at hun har haft sin første løbetid. Tæven vil
bløde mere eller mindre i ca. tre uger, og uanset hvor renlig hun er, så vil
der falde nogle dråber blod på gulvet.

Ved en vellykket parring, vil de fleste hunde også hænge sammen i 20 til 40
minutter, så hvis det var lykkedes for dine forældres hanhund, så havde i
nok opdaget det.

Nogle hanhunde kan blive interesseret i en tæve i flere måneder, før den
kommer i løbetid, og nogle hanhunde er bare generalt glade for tæver, som
f.eks. vores kastereret puddel Fimbe, der gerne vil hoppe rundt på Assi, der
nu er snart 11 mdr. og endnu ikke har haft sin første løbetid.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-05-05 13:24

> [...]
> tegnene på løbetid.
>
> Så alle input bliver modtaget med taknemmelighed.

Det er til sidst i løbetiden det er farligst.

> [...]
> omstændigheder, dog var det planen at vente lidt. Også fordi jeg skal
> igennem en større operation på tirsdag...

Man siger også at det er bedst at de har haft en løbetid inden, og at det er
bedst mellem 2 løbetider.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-05-05 13:01

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> writes:

> Ved en vellykket parring, vil de fleste hunde også hænge sammen i 20 til 40
> minutter, så hvis det var lykkedes for dine forældres hanhund, så havde i
> nok opdaget det.

Det siger jeg også til mig selv. Men jeg vil trods alt hellere være på
den sikre side, en pludselig at have et par vovser ekstra om en måned!

> [...]
> f.eks. vores kastereret puddel Fimbe, der gerne vil hoppe rundt på Assi, der
> nu er snart 11 mdr. og endnu ikke har haft sin første løbetid.

Balder, hanhunden, har det nu også med at hoppe på hvad som helst,
selv naboens Bamse, som er en brun labhan.

Hvis hun ikke er drægtig, så vil jeg i hvert fald håbe, at den løbetid
snart kommer. Hun er helt umulig. Piver og gør, vil ind, vil ud,
stikker af, vil ikke sove og er i det hele taget ret irriterende
engang i mellem... Hvor jeg dog håber, at hun snart kommer i løbetid,
og at hun så er færdig med det skaben sig! :)

Mvh Trine

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-05 18:29

> Det siger jeg også til mig selv. Men jeg vil trods alt hellere være på
> den sikre side, en pludselig at have et par vovser ekstra om en måned!

Ja, selvfølgelig.

> [...]

> engang i mellem... Hvor jeg dog håber, at hun snart kommer i løbetid,
> og at hun så er færdig med det skaben sig! :)

Suk ja. Assi har heller ikke hørt for godt i de sidste par måneder (
problemer med indkald ), og alle de gængse metoder syntes heller ikke
rigtigt at virke på hende i lang tid. Der er dog begyndt at være lidt
fremskridt nu, så mon ikke at hun nok skal blive god igen....
Med Buffy havde vi ingen problemer af den slags, så jeg ved ikke helt hvad
der er gået galt, men det må vel være en eller anden hunde-teenageting. Hun
har også fået smag for sofaer, men piven og gøen har vi ikke haft så meget
af. Jo hun gør nogengange af sit eget spejlbillede i vinduer og dørene om
aften

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Heidi Jensen

Dato : 03-05-05 11:50

> [...]
>
> Det er besluttet, at hun skal steriliseres, hvis hun er drægtig.
>
> Men af ren nysgerrighed, vil jeg gerne høre erfaringerne med tæver der

2 her hvor jeg bor, har været drægtige når de var under 1 år gamle.... deres
dyrlæge mente at det var ok, og at de sagtens kunne klare det! Begge var/er
mellem store hunde. Den ene døde kort før hun skulle have hendes hvalpe. Den
anden fik 18 hvalpe i alt, 4 af dem døde.... resten fik den lov til at
beholde... igen med dyrlægens godkendelse... Så det kan både briste og
bære...

Jeg synes personligt ikke at en så ung en hund skal have hvalpe så
tidligt... og slet ikke så store hunde... Helt ærligt, så synes jeg det er
dyreplagerri... Men det er selvfølgelig ikke min afgørelse... Jeg krydser
fingre for at hun ikke er drægtig, for at få dem fjernet er også noget værre
noget... Pøj Pøj med scanningen!

Hilsen Heidi

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-05-05 12:25

"Heidi Jensen" <heidijensen@tele2adsl.dk> writes:

> [...]
> fingre for at hun ikke er drægtig, for at få dem fjernet er også noget værre

Jeg håber godt nok også at der er tomt derinde, men hun skal nu
steriliseres under alle omstændigheder, jeg ville bare gerne have
ventet lidt.

Men jeg skal nok fortælle hvad dyrlægen siger på fredag.

Mvh Trine

Fra : Susanne Hansen

Dato : 04-05-05 21:33

"Heidi Jensen" <heidijensen@tele2adsl.dk> wrote in message

> [...]
> dyreplagerri... Men det er selvfølgelig ikke min afgørelse... Jeg krydser
> fingre for at hun ikke er drægtig, for at få dem fjernet er også noget

Hej tæveejere

Jeg er dybt forarget over at læse jeres indlæg om tæver, der måske skal have
hvalpe, fordi I som ejere ikke har passet godt nok på tæverne, mens de var i
løbetid!!! En tæve bør ikke få sit første kuld, førend ved 3. løbetid -
eller før hun er ca. 2 år. Hun er ikke fysisk egnet til det, og hun har
heller ikke den nødvendige psyke til at opdrage et kuld hvalpe. Hvis I ikke
kan overkomme at passe på en tæve, der er i løbetid, så anskaf jer i stedet
en hanhund. - Og det er også noget nemmere at sørge for, at en hanhund ikke
formerer sig.

Nosushan

Fra : Henrik

Dato : 05-05-05 00:33

On Wed, 4 May 2005 22:33:29 +0200, "Susanne Hansen"
<nosushan@yahoo.dk> wrote:

> En tæve bør ikke få sit første kuld, førend ved 3. løbetid -

Hvad er de 2 første så til for?

Mvh
Henrik

Fra : Simon

Dato : 05-05-05 08:30

"Henrik" <henrik@NOSPAMrestore.dk> wrote in message

> Hvad er de 2 første så til for?

Det var dog et tosset spørgsmål... piger i DK i dag, får deres første
menstruation helt ned til 8 - årsalderen. Det vil sige, de kunne få deres
første barn som, tjaeh, 10 årige.... Mener du det ville være ok?

En mellemstor hund som f.eks. en lab får måske sin første løbetid omkring 7
måneders alderen (ved at det kan svinge meget), hvor den absolut ikke er
udvokset - hverken fysisk eller psykisk. Den fysiske udvikling standser,
hvis den bliver drægtig, da al overskydende energi vil gå til hvalpene.
Hvordan hvalpene bliver som voksne, når deres mor ikke har været meget mere
end en stor hvalp i prægningsfasen, tør jeg ikke udtale mig om.....

-Trine

Fra : Henrik

Dato : 05-05-05 12:48

On Thu, 5 May 2005 09:30:17 +0200, "Simon" <sneevang@c.dk> wrote:

>Det var dog et tosset spørgsmål...
Åbenbart, for du kan ikke rigtig svare ikke på det.

>Det vil sige, de kunne få deres
>første barn som, tjaeh, 10 årige.... Mener du det ville være ok?
Min mening er uden betydning her. Det er sølle at du prøver at afspore
debatten ved at forsøge at lokke modparten i en slags pædofil-fælde.

>En mellemstor hund som f.eks. en lab får måske sin første løbetid omkring 7
>måneders alderen (ved at det kan svinge meget), hvor den absolut ikke er
>udvokset - hverken fysisk eller psykisk.
Men i naturen ville den vel få hvalpe?

Mvh
Henrik

Fra : Simon

Dato : 05-05-05 22:09

> Åbenbart, for du kan ikke rigtig svare ikke på det.

Undskylder formuleringen.... det her er et diskussionsforum - alle meninger
er lige gyldige (ikke at misforstå med ligegyldige )

> Min mening er uden betydning her. Det er sølle at du prøver at afspore
> debatten ved at forsøge at lokke modparten i en slags pædofil-fælde.

Mente jo ikke nødvendigvis, at pigebarnet behøvede at blive misbrugt på den
ene eller anden måde.... mente vel mere at børn i den alder ikke er klar til
at varetage ansvaret for et barn - hverken fysisk eller psykisk - ikke desto
mindre er naturen sådan indrettet, at det rent faktisk er muligt... hvorfor
ved jeg ikke - arternes overlevelse, måske?

> Men i naturen ville den vel få hvalpe?

Nej, nu er det efterhånden meget få hunde, der lever "naturligt", men de
"oprindelige" racer, der er tilbage (herunder ulven), kommer langt senere i
løbetid første gang. Desuden er det kun alfatæven i en flok, der har ret til
at blive parret. De andre tæver kommer alligevel i løbetid samtidig med
hende og bliver det, vi i dag kalder falsk drægtige, for at de kan hjælpe
med og evt. overtage plejen af hvalpene, hvis det skulle blive nødvendigt. I
hvert fald så vidt jeg er orienteret....

Venlige hilsener Trine

Fra : Snasse

Dato : 03-05-05 13:14

> Er der nogen der ved hvordan sådan en skanning foregår og hvad den
> koster?

Hej Trine

Jeg ved desværre ikke hvordan en skanning foregår, men ved at den koster
600,- hos min dyrlæge.

--
Susanne
www.millepigen.dk