Til Michael ang. foder.
Fra : Lisa Rosenquist Chri~

Dato : 26-04-05 14:04

Jeg synes også det er meget svært og det er helt sikkert som amen i
kirken at vi hundeejere bliver snydt så det driver af og til. Men jeg
synes at du skal prøve at finde ud af hvad et godt hundefoder
indeholder og så lære selv at vurdere. Da jeg købte min hvalp var han
fodre op på Optimal (købt i Super B. og det fungerede fint) lige
indtil han skulle have 2 portioner mad dagligt og nu var mængden han
skulle have godt nok næsten den samme, men da det kun var 2 gange
dagligt drak han så meget vand for at bløde tørfoderet op at han
begyndte at kaste op ofte flere gange dagligt.
Så jeg besluttede at gå over til et foder der hedder Regal og det er
et noget dyrere foder og derfor skal han have mindre og vores problem
var løst.
Jeg kan se at du gerne vil vide mere om forskellige fodre. Du kan gå
min på Tænk & Test's hjemmeside og under blad nr. 41/2004 finde en
test af forskeligt hundefoder.

Mvh Lisa

Fra : jopa

Dato : 26-04-05 16:53

Lisa Rosenquist Christensen skriblede bla:
> Du kan gå
> min på Tænk & Test's hjemmeside og under blad nr. 41/2004 finde en
> test af forskeligt hundefoder.

Der sker en løbende udvikling også på dette område og en gammel
undersøgelse/test fra 2003
kan man ikke lægge til grund for ensidige betragtninger.

Den virker skam ikke umiddelbart seriøs på mig.
De skriver at man roligt hvis hunden er rask kan give det det billige foder.
Hmmm hvis den er syg skal den have det dyre hvilket beviser at de erkender
at det dyre er bedst.

Lige præcis de mærker de testede er mærkevarer og kendte.
Der findes en masse andre no name sekundavarer til spotpris.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 26-04-05 19:33

var der ikke også noget om, at produkterne slet ikke var testede på hunde,
men mink, eller var det ræve?
ikke fem potter p.. for sådan en test!

mvh. marie

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 27-04-05 10:17

> var der ikke også noget om, at produkterne slet ikke var testede på hunde,
> men mink, eller var det ræve?
> ikke fem potter p.. for sådan en test!
>
> mvh. marie

Sådan taget i betragtning, at for 25 år siden, fik stort set alle hunde,
resterne fra aftensmaden, og taget i betragtning, at vel 70 % af alle hunde,
stadig idag, får resterne, dog suppleret med hundefoder, eller specielt
tilberedt kost... Så tror jeg, at fodermærket efterhånden har fået en
betydning, som det på ingen måder har gjort sig fortjent til. Det er
præcist det samme, som når de i TV siger... Katte ville vælge Whiskas.
Det er muligt nogle vil.... Men jeg har aldrig haft en kat, som ville spise
det. Hvilket dyr, foderet er testet på, er jo for så vidt underordnet.
Det ville gøre en forskel, hvis du testede halvdelen på mink, og resten på
hunde. De er begge af rovdyrs familien, så har i generelle træk, de samme
behov.

M.V.H.....Benny..

Fra : fam. Ager

Dato : 27-04-05 10:52

Det er
> [...]
> hunde. De er begge af rovdyrs familien, så har i generelle træk, de samme

mine æder ihvertfald heller ikke whiskas..... lad os stævne dem for falsk
reklame....GGGG!
men det er ikke underordnet hvilket dyr, maden bliver testet på, behovene er
forskellige fra dyr til dyr.
katte og mink, har for et eksempel, et langt større protein behov end
hundene, så der er jeg uenig med dig.

mvh. marie

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 28-04-05 12:26

> [...]
er
> forskellige fra dyr til dyr.
> katte og mink, har for et eksempel, et langt større protein behov end

Det er du helt i din gode ret til. Men hvad regner du så med. Mink i
fangenskab, eller mink i naturen. Jeg kan nemt lave to tests, som viser det
stik modsatte. Bare holde den ene indendøre, og den anden udendørs, der vil
være himmel og bøf til forskel på deres behov. Om morgenen går fuglene
efter frø og nødder, om aftenen efter fedt. Den fugl der lever indendørs,
vil nemt kunne overleve på det fedt der er i den almindelige kost, men den
udenfor, vil nemt kunne dø af kulde i løbet af natten, hvis ikke der er
noget fedt. Behov er fastsat af aktivitet, og om den skal bruge energi på
at holde sig varm om natten. Gærdesmutten, har helt sit eget spisekammer,
fordi den kan komme der, hvor ingen andre fugle kan komme ind. Til gengæld
betaler den prisen om vinteren, for der er det ikke let at være så lille,
for det koster rigtigt meget energi, at holde sig varm, jo mindre man er, jo
mere energi, så der dør desværre rigtigt mange af dem om vinteren, som dog
lige med stor tilfredshed har set, at mine egne har overlevet vinteren.

M.V.H.....Benny..

Fra : fam. Ager

Dato : 28-04-05 17:27

> [...]
> lige med stor tilfredshed har set, at mine egne har overlevet vinteren.

nu var det et eksempel på protein jeg skrev og ikke fedt... og på rovdyr og
ikke fugle...(-:
om en kat er indekat eller udekat, har den stadig et lige stort behov for
protein. her er det fedtet vi kan snakke om. og hunde og andre dyr, der
forbruger megen energi på eks. at holde varmen, stor aktivitet osv. skal
have mere fedt.
ildere, fritter eller hvad der nu holdes som "kæledyr" har også et større
behov for protein end hundene, de fodres som oftest med kattemad, fordi der
er højere proteinindhold i. derfor mener jeg ikke at de kan erstattes som
hunde i fodertests.

mvh. marie

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 29-04-05 10:29

Ja, det har jeg forstået... Det var sådan set også bare for at fortælle, at
der jo desværre er, kæmpe misforståelser, når man laver foder til dyr.
Men så må jeg da også lige høre.... Hvad er protein ?, siden du skiller
protein og fedt ad. Kan man det ?...

M.V.H....Benny..

Fra : fam. Ager

Dato : 29-04-05 15:48

> [...]
> der jo desværre er, kæmpe misforståelser, når man laver foder til dyr.
> Men så må jeg da også lige høre.... Hvad er protein ?, siden du skiller

protein kommer fortrinsvis fra kødet, fedtet kan tilsættes eller reduceres,
noget kød er fra naturen mere fedt end andet. protein opbygger og
vedligeholder bla. musklerne, hvad fedt ikke gør. bodybuildere tager
proteintilskud for at opnå større muskelstyrke, her hjælper fedtet ikke.
nu bruger jeg selv råt kød dagligt til hundene, og kan derved selv regulere
fedtmængen og kødmængden til deres behov. når jeg henter kød fra slagteren,
tager jeg fedtet fra, hakker det der skal hakkes, og måler fedtmængden af og
tilsætter kødet før jeg fryser det ned. så ved jeg hvor meget der er.

mvh. marie

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 02-05-05 11:11

> [...]
og
> tilsætter kødet før jeg fryser det ned. så ved jeg hvor meget der er.

Så er vi jo tilbage ved spørgsmålet igen. Er der tale om et tamdyr, eller
fritlevende. To identiske dyr, henholdsvist i fangenskab, eller i fri
natur, vil have lige så forskellige kostplaner, som deres levemåder. Det
frie dyr, skal have en langt federe kost, end dyret i fangenskab. Hverken
dyr eller mennesker, er skabt til fedtfattig kost, men er begge skabt til et
aktivt liv. Det gavner intet, at du har store stærke muskler, hvis dine led
er stive og fastgroede. Hellere for meget fedt, end for lidt, så kan man
langt bedre tåle, at få for lidt proteiner. Muskler skaber varme, hvis de
bliver brugt, men forbruger en masse energi, og er storforbrugere af varme,
når de er i hvile. Et godt spæklag, er en livsnødvendighed for det frie
dyr, og selv tamdyrene vil meget nødigt undvære det. Det tjener to formål,
det holder kroppen varm om natten, ved at holde kulden ude, og varmen inde.
Det har pudsigt nok, også den modsatte funktion, om dagen, medvirker det
også, til at holde varmen ude, og fordele den jævnt, over hele kroppen. Du
glemte jo lige som at fortælle, at body builderen var afhængig af sine
protein & energi drikke, og sikkert et righoldigt udvalg af tabletter, for
bare at beholde formen. Det er altså ikke noget, han kan bevare, af helt
naturlig vej. Mange af dem, har endda kun nærmet sig målet, ved hjælp af
diverse ulovlige stoffer. For at komme i betragtning i de kredse, og af
naturlig vej, komme til tops, skal man vel så at sige, være født med en
krop, der er som skabt til det.

Fedt er også energidepoter, som kan anvendes i dårlige tider. Hvordan er
det nu det er, er det Siameseren, eller er det Perserkatten, der samler en
ordentlig fedtpølle under bugen, som den så kan leve af, i et par uger eller
tre. Det alene, burde fortælle, at fedt er langt vigtigere, end store
stærke muskler.

M.V.H.....Benny..

Fra : fam. Ager

Dato : 02-05-05 11:33

hverken perseren eller siameseren har "fedtpøller"..du mener vel en
kamel..GGGGG!
men ragdollen som jeg har to af, har en "mave" , hængevom eller hvordan man
kan forklare det. men den har intet med overlevelsesdepoter at gøre.
og selvfølgelig skal man da gå ud fra at det er tamdyr foderet skal testes
på.
mvh. marie