Gal tæve i løbetid...
Fra : LL

Dato : 18-04-05 12:59

Hej Gruppe
Jeg søger lige lidt hjælp/erfaringer, da vores Jack Russell tæve er på
vej/er i løbetid lige nu og det gør livet surt for vores anden Jack
Russell(en han på ca. 3 år).

Det er hendes anden løbetid, hun er knap ét år gammel. Generelt er hun
verdens gladeste hund - dog kan hun nok sætte sin 2 år ældre storebror(de
er søskende) på plads, hvis det virkelig gælder. Jeg har ladet mig
fortælle,
at grunden til at vores hanhund overgiver sig hurtigt i deres små kampe,
er
fordi at hun er en tæve og det gælder om at behandle tæverne godt, så han
kan "vinde" hende mht. parring.

Men nu er det altså helt galt, godt nok har de taget deres slåskampe før,
men i denne her (løbe)tid er hun fuldstændig hystrerisk. Vores han hund
skal
kun lave den mindste forkerte bevægelse, så farer hun på ham. Hun starter
med at lægge en pote på nakken af ham, hvorefter han tydeligt overgiver
sig,
han viger bort ved at dreje hovedet væk fra hende - men når han så
langsomt
prøver at gå derfra slår det klik for hende. Hun bider, rusker, knurrer
og
hvæser. I lørdags fik hun hevet en ordenlig luns af han forben(han gik på
tre ben resten af dagen men er ok nu) og lavet flænger 3 steder i hovedet

ham inden det lykkedes mig at skille dem ad(godt at Jack Russels er
hårdføre). Han forsøger også at gøre modstand - men uden held.

Resten af lørdagen gik med at hun holdte øje med ham, og flere gange var
hun
ved at fare på ham, uden nogen åbenlys grund - hver gang lykkedes det mig
at
stoppe hende. Til sidst blev hun placeret i en transportkasse med lukket
låge - ellers fik vores hanhund ikke lov til hverken at spise eller
drikke,
uden det gav øretæver. I kassen lagde hun sig bare til at sove som om
intet
var hændt - og da vi lukkede dem sammen igen gik det også fint i nogen
tid -
men hun holder ham stadig i kort snor, og så sent som for 2 timer siden
skilte jeg dem ad efter en kort slåskamp(ingen kom til skade denne gang).
Jeg er før fået at vide at jeg bare skal lade dem slåsse færdigt - men så
ender det med at en af dem kommer alvorligt til skade. De stopper ikke
selvom den anden skriger af smerte - de bliver ved. Det er som regel
hannen
der kommer med til skade da vores tæve altid går efter forbenene og vores
han går efter hovedet - og så er vores tæve væsentlig hurtigere end vores
han.

Hvad skal vi stille op med hende? Løsningen er nok ikke at holde hende
"buret" inde under hele hendes løbetid, det virker, for mig, som en
midlertidig løsning, og hun forstår nok alligevel ikke hvorfor hun bliver
sat i buret - men det dur heller ikke at have dem gående sammen for det
ender med at gå helt galt, og vores han hund ender med at blive et
nervevrag. Lørdag aften turde han overhovedet ikke at gå ind i huset,
efter
at have været ude og tisse - fordi tæven stod i bryggerset, det tog mig 5
forsøg at få ham ind.

Det skal siges, at de aldrig har slåsset når der er alene - de gør det kun
når vi er i nærheden, eller hvis de bliver uvenner over deres legetøj
eller
lignende.

Håber der er nogen der har nogle gode råd, så vi igen kan få styr på
hende..

L.Lauridsen

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 18-04-05 15:38

Hej!

pyy for en omgang!
et bevis for at tæver kan være mindst ligeså stridbare som hannerne og endog
værre!
har du prøvet at give hende en gang vand, når hun går til angreb, ledsaget
af en kontant NEJ ?? en opvaskemiddelflaske, med vand i selvfølgelig (-:
eller en vandforstøver hvor strålen kan indstilles til skarpskydning.. det
skal være noget med tryk på, og lige i hovedet.

et forsøg ihvertfald!

mvh. marie

Fra : LL

Dato : 18-04-05 16:05

> [...]
det
> skal være noget med tryk på, og lige i hovedet.

Ja, det har jeg faktisk prøvet 2 gange - desværre uden held - ingen af dem
ænser vandet overhovedet.

Men vi har lige haft hende ved dyrelægen, og han mente at det var bedste
at
gøre lige her og nu, var at afbryde løbetiden med p-piller denne gang, og

om hun bliver lige så strid næste gang hun skal i løbetid. Han mener at
temperamentet godt kan ændre sig fra gang til gang. Hvis hun bliver lige

slem næste gang, mente han at vi burde overveje steralisation - da det så
højest sandsynlig vil være et tilbagevendende problem ved hver løbetid...
Så nu må vi vente et par dage og se, når løbetidssymptomerne aftager, så
skulle hun gerne blive sig selv igen...

Fra : fam. Ager

Dato : 18-04-05 16:38

> [...]
> Så nu må vi vente et par dage og se, når løbetidssymptomerne aftager, så

de første løbetider skulle også være de "værste" altså at tæverne falder
mere til ro derefter. har noget med deres hormonelle forandringer at gøre.
man må da krydse fingrene for at det holder stik!.
skal i bruge hende til avl?
ellers ville en steralisation måske være løsningen?

mvh. marie

Fra : LL

Dato : 18-04-05 17:32

> [...]
> man må da krydse fingrene for at det holder stik!.
> skal i bruge hende til avl?
> ellers ville en steralisation måske være løsningen?

Det har vi også tænkt på... men planen var at få et enkelt kuld hvalpe i
hende, når hun er gammel nok - men nu må vi se hvordan det går næste gang
hun skal i løbetid, det kan jo ende med at hun skal steraliseres...

L. Lauridsen

Fra : x Vuf x

Dato : 19-04-05 15:36

On Mon, 18 Apr 2005 18:32:27 +0200, "LL" <lenn@XXXwebspeed.dk> wrote:

>Det har vi også tænkt på... men planen var at få et enkelt kuld hvalpe i
>hende, når hun er gammel nok -

Med hendes bror som far?

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Nye Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP
Nu kun 3 drenge tilbage!

Fra : LL

Dato : 19-04-05 17:45

> Med hendes bror som far?

Næh nej - han er kastreret, ellers kunne det da blive noget værre noget.
Nej, vi har et par "lånehunde", uden for familien på hånden, men også Jack
Russells, hvis det skulle blive aktuelt.

Fra : Espen

Dato : 21-04-05 17:43

Hej LL

Vi er også de glade ejere af en Jack Russell - en tæve på 2 år. Hiun er
ellers normalt lidt af en bisse, men når hun er i løbetid ændrer hun sig til
det stik modsatte - sød, blid og puttesyg. I denne løbetid har vi fået
hende parret og hun er nu skrub hysterisk... Vi har givet hende fred og ro
og desuden har vi brugt hendes bur. Her er hun glad for at være og her kan
hun slappe af.
Jack Russell'er er jo af natur ofte lidt nervøse og oppe på tæerne - og det
bliver måske ikke nemmere af at hormonerne flyver rundt i kroppen. Husk også
at hannerne omkring en tæve i løbetid, ændrer adfærd. Det kan være med til
at stresse hende yderligere. Så giv hende en chance før i lader hende
sterilisere.

Mvh Winnie

--
http://www.suell.dk - Get the picture?
http://www.schildknecht.dk - Art by schildknecht

Fra : LL

Dato : 25-04-05 06:19

>Så giv hende en chance før i lader hende sterilisere.

Vi er nu halvvejs med at afbryde hendes løbetid - og det går allerede
meget
bedre. Hun får stadig nogle små ture hvor hun bliver gal over ingenting,
men
det går hurtigt over igen, og det ser ud til at vores hanhund har lært at
tackle det, og endda at give igen, uden de ryger i totterne på hinanden...

LL

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk