Stoppede analkirtler
Fra : Leyna

Dato : 07-04-05 15:22

Vaks er meget urolig, vil ikke sætte sig og opfører sig iøvrigt som om
han har ondt bagi. Efter en kort samtale med dyrlægen, samt
beskrivelse af hans symptomer, mente hun ganske afgjort at det var
stoppede analkirtler (hvilket også var min egen første mistanke).
Han har fået en tid til på mandag, men hun rådede mig til selv at
forsøge at tømme kirtlerne. Det har jeg forsøgt, men uden større held.
Vaks begyndte dog at knurre, så den er go' nok. Han har ondt!
Er der nogen der kan være mig behjælpelig med en udførlig beskrivelse
af hvordan man gør? Jeg ville jo gerne holde ham smertefri, og han
skal alligevel vaccineres så et dyrlægebesøg liger jo lige for.
Problemet er blot at få ham derhen, for der er langt til dyrlægen og
vi har ikke bil.
Han spiser og drikker godt, og vil også meget gerne løbe, lege og
ellers fjante rundt som han plejer, men han har besvær med at sætte
sig ned. Hans afføring har jeg ikke fået checket, da han som regel
løber laaaaaangt væk for at besørge... og før nogle bliver forargrede
over det, så er det altså langt ud på marken han løber!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Christina Jensen

Dato : 07-04-05 18:13

Hej Leyna.

Min hund har haft det sammen problem, det jeg gjorde var at selv tømme dem,
jeg tog et par handsker på som kunne smides ud, bagefter, og så tog jeg fat
rundt om hans numsehul og trykkede hårdt og hurtigt til, der kom en del ud,
vi tog dog også til dyrlægen, hvor han tømte resten, det var heldigvis en
engangs forteelse, men vores dyrlæge sagde at man godt kunne fjerne hans
analkirtler, hvis det ville blive et fortsat problem...håber at dette kunne
hjælpe.

Fra : Leyna

Dato : 07-04-05 20:16

On Thu, 7 Apr 2005 19:12:44 +0200, "Christina Jensen" <ung24@mail.dk>
wrote:

>Min hund har haft det sammen problem, det jeg gjorde var at selv tømme dem,
>jeg tog et par handsker på som kunne smides ud, bagefter, og så tog jeg fat
>rundt om hans numsehul og trykkede hårdt og hurtigt til,

Det er nok det jeg har gjort galt. Jeg kunne ikke få mig selv til at
trykke hårdt til, for Vaks havde jo helt klart ondt.
Han skal til dyrlæge i morgen... på den ene eller den anden måde.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 16-04-05 12:07

On Thu, 07 Apr 2005 21:15:39 +0200, Leyna wrote:

>Det er nok det jeg har gjort galt. Jeg kunne ikke få mig selv
>til at trykke hårdt til, for Vaks havde jo helt klart ondt.

Udmærket, for det er også forkert!
Der sidder en analkirtel på begge sider af ringmusklen.

Ca. sådan her: o0o

En finger indenfor ringmusklen og en finger på den
anden side af kirtlen, og så klem HÅRDT og hurtigt.
Sørg for at det vender ud til siden, da indholdet,
der stinker frygteligt, skyder ud med ekspresfart!

Det samme gøres med den anden kirtel.
På den måde kan du tømme dem helt og behøver
ikke gå til dyr læge efterfølgende.

>Han skal til dyrlæge i morgen... på den ene
>eller den anden måde.

Og herefterdags kan du tømme dem selv.
Du kan jo evt. printe dete indlæg ud?!

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Nye Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP
Nu kun 3 drenge tilbage!

Fra : Leyna

Dato : 19-04-05 20:49

On Sat, 16 Apr 2005 13:07:22 +0200, x Vuf x <sonpetnospam@nospampc.dk>
wrote:

>Og herefterdags kan du tømme dem selv.
>Du kan jo evt. printe dete indlæg ud?!

Det kunne jeg godt, altså printe det ud, men jeg vil alligevel ikke
selv kunne tømme dem. Der skal osse en til at holde Vaks, for han er
stærk som en okse, og INGEN piller ved hans rumpe, og da slet ikke når
det gør ondt.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 23-04-05 22:30

On Tue, 19 Apr 2005 21:48:40 +0200, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

> [...]
>til at holde Vaks, for han er stærk som en okse, og INGEN
>piller ved hans rumpe, og da slet ikke når det gør ondt.

Hihihi...Næ, der skal sikkert 5-6 til at holde ham.
Hvad gjorde dyrlægen? Lagde han/hun hunden i narkose først?

Fra : Leyna

Dato : 24-04-05 09:19

On Sat, 23 Apr 2005 23:30:04 +0200, x Vuf x <sonpetnospam@nospampc.dk>
wrote:

>Hihihi...Næ, der skal sikkert 5-6 til at holde ham.
>Hvad gjorde dyrlægen? Lagde han/hun hunden i narkose først?

Næeh, han bad mig om at holde Vaks's hoved, hvilket jeg gjorde, og da
han så ville "pille", så drejede Vaks bare måsen helt op til
hovedenden, så dyrlægen måtte jagte rundt efter måsen. *G*
Jeg kunne jo ikke holde begge ender på én gang. hihi...

Men det lykkedes dog til sidst for os begge at få et godt tag i Vaks,
og så blev der ellers renset ud, men det er bedst at være to om at
holde og berolige.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 24-04-05 13:13

On Sun, 24 Apr 2005 10:19:01 +0200, Leyna wrote:

> [...]

>Men det lykkedes dog til sidst for os begge at få et godt tag i Vaks,
>og så blev der ellers renset ud, men det er bedst at være to om at

Helt klart! Var han ikke mopset på dig resten af dagen?

Fra : Leyna

Dato : 24-04-05 14:40

On Sun, 24 Apr 2005 14:12:58 +0200, x Vuf x <sonpetnospam@nospampc.dk>
wrote:

>Helt klart! Var han ikke mopset på dig resten af dagen?

Overhovedet ikke. Da først det var overstået var han lige så glad og
kærlig som altid. Han kunne også godt li' dyrlægen. Nej, Vaks bærer
overhovedet ikke nag.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 24-04-05 23:14

> stærk som en okse, og INGEN piller ved hans rumpe, og da slet ikke når
> det gør ondt.

Undskyld, men kan du ikke røre ved din hund?!?

/K

Fra : Leyna

Dato : 25-04-05 09:47

On Sun, 24 Apr 2005 20:14:18 -0200, "Hornbech - Nuuk"
<Hornbech1@greennet.gl> wrote:

>Undskyld, men kan du ikke røre ved din hund?!?

Selvfølgelig kan jeg da røre ved min hund. Jeg kan skam røre ved dem
begge to, men jeg kan ikke umiddelbart pille ham i måsen når han har
smerter. Var det bedre formuleret eller hva'?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Holm

Dato : 07-04-05 19:36

Hej Leyna
Analkirtlerne sidder som to små kirtler kl. 13.50 ( altså 10 min i 2) hvis
man forestiller sig at anus er et ur ))))
Som der allerede er beskrevet, er det på med handsker, og gerne under et
bad, så skulle det være lettere og al snasket kan lige skylles væk.
Men de kan godt være så ømme og voldsomt betændte at det er meget
smertefuldt for hunden at tømme dem.
Man er ihvertfald ikke i tvivl om at man har ramt rigtigt hvis der kommer en
skrækkelig fæl lugt og grumset snask...

Hvis I har Falck abonnement, så kører de jer til og fra dyrlæge!( lige mht
den manglende bil)!!

Held og lykke..

Hilsen Holm

Fra : Leyna

Dato : 07-04-05 20:20

On Thu, 7 Apr 2005 20:35:32 +0200, "Holm" <dortheholm@mail.dk> wrote:

>Men de kan godt være så ømme og voldsomt betændte at det er meget
>smertefuldt for hunden at tømme dem.

Han er i hvert fald meget, meget øm, såeh...

>Man er ihvertfald ikke i tvivl om at man har ramt rigtigt hvis der kommer en
>skrækkelig fæl lugt og grumset snask...

hehe... Jeg har prøvet det før (hos dyrlægen), så jeg ved godt hvor
fælt det lugter. Jeg har dog aldrig set det... og nærer egentlig
heller ikke noget ønske om at se det

>Hvis I har Falck abonnement, så kører de jer til og fra dyrlæge!( lige mht
>den manglende bil)!!

Det har vi rent faktisk. Jeg vil fluks ringe til Falck i morgen. Tak
for den oplysning.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 16-04-05 12:10

On Thu, 07 Apr 2005 21:19:30 +0200, Leyna wrote:

>Det har vi rent faktisk. Jeg vil fluks ringe til
>Falck i morgen. Tak for den oplysning.

Og da dette er et gammelt indlæg, ved du sikkert nu,
at der skal et dyretransportabbonnement til!
Det har jeg!

Fra : Leyna

Dato : 19-04-05 20:50

On Sat, 16 Apr 2005 13:09:43 +0200, x Vuf x <sonpetnospam@nospampc.dk>
wrote:

>Og da dette er et gammelt indlæg, ved du sikkert nu,
>at der skal et dyretransportabbonnement til!
>Det har jeg!

Næeh, det vidste jeg ikke, for jeg ringede i stedet og fik en dyrlæge
på hjemmebesøg, og med den pris jeg betalte for det, så gør jeg det
fremover, hvis ikke jeg kan få kørelejlighed.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 23-04-05 22:33

On Tue, 19 Apr 2005 21:49:44 +0200, Leyna wrote:

>Næeh, det vidste jeg ikke, for jeg ringede i stedet
>og fik en dyrlæge på hjemmebesøg, og med den pris
>jeg betalte for det, så gør jeg det fremover, hvis
>ikke jeg kan få kørelejlighed.

Nå ja...Jeg glemte lige, at I nu bor i den billige
ende af landet, hvad angår dyrlægepriser...
Jeg ville virkelig ønske, jeg havde råd til at få
dyrlægen hjem til mig istedet. Det stresser dyrene mindre.

Fra : Leyna

Dato : 24-04-05 09:25

On Sat, 23 Apr 2005 23:33:07 +0200, x Vuf x <sonpetnospam@nospampc.dk>
wrote:

>Nå ja...Jeg glemte lige, at I nu bor i den billige
>ende af landet, hvad angår dyrlægepriser...

Jeg ved sørme ikke rigtigt... Jeg var nede for at få dem vaccineret
begge to og dér måtte jeg da slippe omkring 700 kr. Det syntes jeg
egentlig var temmelig meget. Jeg mener, det var bare to sprøjter og så
ud af døren igen...

>Jeg ville virkelig ønske, jeg havde råd til at få
>dyrlægen hjem til mig istedet. Det stresser dyrene mindre.

Det er osse rart. Her kører der jo dagligt en dyrlæge ud i området,
for det er ko landbrugsområde og landbrugsdyrene skal jo tilses.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Leyna

Dato : 09-04-05 09:20

Vaks kom ikke til dyrlægen. I stedet havde jeg dyrlæge besøg her.
Det var nu ikke så ligetil at få tømt anal-kirtler, som jeg godt kunne
få indtryk af, når jeg læser andres beretninger.
"Hold hans hoved", siger dyrlægen, og det gjorde jeg, men det var nu
mere rumpen der var problemet. For selv om jeg holdt hovedet, så er
Vaks både stor og smidig nok til at kunne dreje rundt på en tallerken.
Så dyrlægen jagtede rundt efter hundens mås, mens jeg kæmpede for bare
at holde kræet. Det lyder betydeligt sjovere end det var!

Det lykkedes dog at få tømt kirtlerne, under dyb, dyb knurren. Ikke et
eneste lille piv kom der fra ham, kun den dybe knurren og forsøg på at
sno sig fri. Han fik også et skud antibiotika, for der var en smule
betændelse og en sprøjte mere som skulle gøre at anal kirtlerne
hurtigere trak sig sammen.

Vaks er stadig ikke ret glad for at skulle sidde, men nu er der da
kommet ro over ham, så han kan lægge sig og sove. Jeg regner med at
han er meget øm efter den omgang, så jeg er fortrøstningsfuld.
Smerterne har i hvert fald aftaget, for han bider ikke sådan efter
halen mere, og som sagt er der også kommet langt mere ro over ham,
uden at han på nogen måde er sløv.

Vi har stadig en tid hos dyrlægen på mandag, og den har jeg tænkt mig
at beholde, så han lige kan blive tjekket op og så de begge kan blive
vaccineret.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk