Markprøvetræning...
Fra : Anne Marie

Dato : 04-04-05 16:02

Hej.

Jeg vil meget gerne gå på markprøver med min labbe, men er ny inden for
området og mangler nogen at træne med, nogen til at hjælpe os igang og til
at hjælpe os videre. Jeg har forsøgt mig i den lokale retrieverklub, men
blev noget overrasket over de gammeldags metoder!
Jeg træner ud fra positiv forstærkning, og ikke hiven, sliden, trækken, knæ
i brystet på hunden og ryk i linen, som jeg desværrede oplevede på
hvalpeholdet der.

Jer, der har erfaringer inden for området, hvordan plejer mentaliteten at
være i jagtforeninger? Når man tænker på, hvordan hvalpe behandles inden for
en hundeforening, så kan jeg jo ikke helt lade være med at spekulere på,
hvordan det er i en jagtforening, hvor det vel næppe er hundene, der er den
drivende interesse, men måsker nærmere er midlet til målet.

Har i evt. nogle jagtforeninger/ hundeklubber i vil anbefale på Fyn?? Gerne
i det sydfynske, men jeg er villig til at køre efter den rette træning.

Mange hilsener fra Anne Marie

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-04-05 07:01

"Anne Marie" <yrkamht@mail.dk(fjern yrk)> wrote in message
> [...]
knæ
> i brystet på hunden og ryk i linen, som jeg desværrede oplevede på

De fleste ting vil jeg give dig ret i, men det med knæet i brystet har jeg
aldrig oplevet i retrieverklubben.

> [...]
den
> drivende interesse, men måsker nærmere er midlet til målet.

Er det en jagtforening eller retrieverklubben du har trænet i ?

> Har i evt. nogle jagtforeninger/ hundeklubber i vil anbefale på Fyn??
Gerne
> i det sydfynske, men jeg er villig til at køre efter den rette træning.

Jeg vil stadig anbefale Dansk Retriever Klub på trods af dine oplevelser.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Anne Marie

Dato : 05-04-05 15:18

> De fleste ting vil jeg give dig ret i>
Det er jeg sørme ked af at høre :-/

> Er det en jagtforening eller retrieverklubben du har trænet i ?
Det var retrieverklubben vi var til hvalpetræning i - dog ikke længe pga.
metoderne.

> Jeg vil stadig anbefale Dansk Retriever Klub på trods af dine oplevelser.
Dermed (forsigtigt) sagt, at jeg sandsynligvis ikke finder bedre i
jagtklubber????

Mange hilsener fra Anne Marie

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-04-05 15:27

> Det er jeg sørme ked af at høre :-/

Det krævede lidt mere forklaring, de fleste ting har jeg set, aldeles ikke
praktiseret konstant og på alle hold. Der er helt klart nogle trænere som
man synes om.
Dog var det mest i starten, jeg synes helt klart at det er blevet bedre.

> Det var retrieverklubben vi var til hvalpetræning i - dog ikke længe pga.
> metoderne.

Prøv igen, desuden tag kontakt til nogle i området.

> Dermed (forsigtigt) sagt, at jeg sandsynligvis ikke finder bedre i
> jagtklubber????

Det er efter havd jeg har hørt og set en gang meget værre i jagtklubberne.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Clas Lau

Dato : 05-04-05 22:09

Jeg tror du har været uheldig - men der er helt sikkert at selve
hvalpetræningen kan du sikkert få lige så god andre steder. Hvad med et DKK
hvalpekursus (eller andet kursus) og så giv det endnu en chance i
retrieverklubben på brugsprøvetræningen.

Jeg er selv aktiv både som kursist og instruktør her i Nordjylland, og her
er vi stor tilhænger at positiv forstærkning. Jeg vil give Christian ret i
at hvis du mener at DRK træningen er for hård, vil du blot bliver endnu mere
overrasket i de lokale jagtforeninger. Der bruges stadig ord som
tvangsapportering og "så kan den lære det"....

Held og lykke med træningen.

Mvh

-Clas-

Fra : Anne Marie

Dato : 07-04-05 17:59

Hej.

Tak for dit svar

Selve hvalpetræningen gik vi til DcH efter. Java er nu et år, og desværre er
der den lokale DRK hvalpetræner, der forestår det meste træning her i
området.

Jeg husker en del af dine indlæg, som værende ganske fornuftige og meget
efter "mit hoved". Husker desuden de billeder du postede med klikkertræning
i sneen Desværre er Nordjylland en anelse for langt at køre, men hvis du
en dag skulle komme til Fyn i træningsøjemed, så deltager vi gerne

Mange hilsener fra
Anne Marie

Fra : Henrik Jensen

Dato : 10-04-05 00:01

Hej Anne-Marie

Jeg kan udmærket sætte mig i dit sted, jeg er som dig også temmelig ny
indenfor træning af retrievere til markprøver, og har samme problem med at
finde træningspartnere og hold.

Jeg bor i Kalundborg, og det nærmeste markprøvetræning i Dansk Retriever
Klub er desværre omkring 70 km. væk, og det er jo ikke optimalt. (opråb:
hvis der er nogle i området som læser dette, så skriv endelig til mig. Måske
vi kan starte noget lokalt træning op med en eget træner!)
Jeg har prøvet at stille på nogle uofficielle prøver med min labrador, og
det har ikke været med de bedste resultater, men jeg er blot blevet endnu
mere tændt på at opnå nogle gode præmieringer.

Mht. metoderne i DRK, er det ikke mit indtryk at den form for træning du har
oplevet, er sådan som der generelt trænes i DRK. Jeg er som sagt temmelig ny
i det her "game" og kan ligesom dig ikke lide den gammedags hårde træning,
og jeg synes at DRK repræsenterer noget helt andet, men selvfølgelig kan der
være lokale trænere med et andet syn det på. Der er sikkert personer med
mere erfaring i DRK, som kan fortælle om den generelle holdning til det i
DRK.

Mvh. Henrik

Fra : Anne Marie

Dato : 10-04-05 19:37

Hej Henrik.

Hvor er det da ærgeligt, at du ikke bor på Fyn, for så var vi i det mindste
to, til at starte noget op!
Tak for dit indlæg.

Mange hilsener fra
Anne Marie
"Henrik Jensen" <fahmeda_fjerndetteogunderscore@post.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:42585e68$0$662$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Peter Andersen

Dato : 11-04-05 23:18

> [...]
> Gerne
> i det sydfynske, men jeg er villig til at køre efter den rette træning.

Hej Anne Marie

Jeg kender godt den føelse du har haft i DRK, jeg har selv trænnet i 3
forskellige regioner og en af dem var nord jylland hvor jeg gik hjem efter
først gang, på daværende tidspunkt var jeg ny tænkte lige som dig at det
sikkert var generelt sådan for DRK, men idag var det nok bare en træner som
ikke lige var mig, og det skal ikke ligge regionen til last. Men hvis var
dig så ville jeg tage din hund med til trænning i DKK ind til du har en en
grunddressur ( går frit ved fod, du kan ligge den den rimelig sikkert af, og
du har en god og sikker apportering med dummy), derefter ville jeg begynde
at træne i DRK i begynder klasse ( du vil formentlig ikke få den samme
træner igen og oplevelsen kan være helt anderledes). Men efter at have
trænnet nogle er jeg kommet til den konklussion at vil man træne labber i
markprøve træning ja så skal det være i DRK eller i jagtklubberne.
Begrundelsen for dette er at det er det eneste sted at din hund lære at
arbejde sammen med andre labber og hvor den kan få lov til at arbejde med
rigitg vildt. At du så ikke altid vil være eninge med deres trænnings
metoder, ja det er kan du takle på to måder enten brokker du dig regioen (
da de groveste metoder du næver er forbud i DRK) ellers gør du som jeg at du
koncentre dig om dig og din hund, der er jo ikke nogen der kan tvinge dig
til at gøre ting ved din hund du ikke selv vil være med til.
Jeg startede ud med at tro 100 % på positiv forstækning, men gør det ikke
idag, nu er det nok 80-90% positiv og resten negativ forstærkning( jeg har
en relativ blød hund, havde den været stærker kunne det godt være jeg havde
rykket det mere overimod negativ) Ovenstående vil nok få nogle til at brokke
sig, men når de først trænner med vildt ja så er de meget oppe og køre og
det har derfor ikke samme effekt at skælde sin hund ud eller puffe til ham
med foden som når han går hjemme i stuen( hjemme i stuen ville det være
dyreplageri at gøre det samme, som jeg gør når vi træner vildt). Den
negative trænning bruger jeg når jeg vil ha hunden til at " vågne op" når
den laver en fejl, gør man ikke det hurtigt og til tider voldsomt ja så
ender du måske med at forvirre hunden mere end højst nødvendig, da eller kan
være svært lige at ramme den situation som er uønsket.
Tiderne skifter og hvad der korekt idag er måske mere nuancert imorgen, der
blev trods alt også lavet gode og dygtige hunde i 80'erne i DKK selv om man
benytte tvangs metoder der.
Men at du oplever sådanne ting til brugsprøve trænning er ikke OK, før man
kan skrue bissen på skal der jo være et trygt forhold mellem hund og ejer,
og det er man burde lære ved brugstrænning.

Jeg har kendskab til at der er en jagtklubs trænning i en Grusgrav ved
Rolfsted, har en god ven der har trænnet der og efter hvad jeg har hørt
skulle det være rigtig godt.

MVH

Peter