Nye planter til algebesat akvarium
Fra : Jakob Johannessen

Dato : 12-05-05 19:11

Jeg har længe haft problemer med mange alger i mit akvarium. Da jeg er lige
flyttet, kender jeg ikke den lokale akvariemand, men han har foreslået at
jeg får nogle flere planter, da han mener at det formentlig er mangel på
planter, hvilket nok godt kan lyde rigtigt, da jeg har været uheldig med
nogle planter, så der ikke længere er så mange planter tilbage. Han foreslå
så at jeg køber følgende planter:
2 x Sagittaria platyphylla
2 x Sagittaria subulata
2 x Hygrophila polysperma
2 x Ceratophyllum demersum
2 x Echinodorus bleheri
2 x Vallisneria speralis
Da det er planter som, ifølge ham, vil tage de næringsstoffer som algerne
bruger, hvorved problemet gerne, mere eller mindre, skulle være løst.
Lyder det fornuftigt eller er han bare ude på at sælge nogle planter, uden
at det gør noget ved mit akvarium??

Akvariet er på 240 l, der er et Triton 30w lysstofrør, vandet er cirka 23
grader varmt og der er en Eheim 2028 pumpe. Jeg skiftede tidligere cirka en
tredjedel af vandet hver tredje uge, men er begyndt at tage cirka halvdelen
hver anden uge, uden at det ser ud til at hjælpe noget. I akvariet er der, 5
pragtsmerlinger, 8 neofisk, 2 sværdrager og 4 skybjergfisk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-05-05 20:50

Jakob Johannessen wrote:
> [...]
> begyndt at tage cirka halvdelen hver anden uge, uden at det ser ud
> til at hjælpe noget. I akvariet er der, 5 pragtsmerlinger, 8 neofisk,

Triton er gode rør med meget lys, men jeg vil alligevel mene, at 1 stk er
for lidt til et 240 l akvarium.

Det kan være mangel på lys, der gør, at planterne ikke trives og algerne
tager magten i stedet.

Og så vil det egentlig ikke hjælpe med flere planter, der heller ikke trives
?

Jeg kører med 2 stk Triton til et 250 liter - og det er ikke for meget.

23 grader er fint til dine Skybjerg - men måske i underkanten til de andre.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 12-05-05 21:02

> Triton er gode rør med meget lys, men jeg vil alligevel mene, at 1 stk er
> for lidt til et 240 l akvarium.
Skal det andet også bare være et "Triton/triplus" rør? Jeg har tidligere
brugt "Grolux" og et andet, og der skulle jeg bruge to forskellige rør.

> 23 grader er fint til dine Skybjerg - men måske i underkanten til de
> andre.
Det kan jeg jo lige så godt også få rettet, hvor meget skal temperaturen op
på?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-05-05 21:43

Jakob Johannessen wrote:
> Skal det andet også bare være et "Triton/triplus" rør? Jeg har
> tidligere brugt "Grolux" og et andet, og der skulle jeg bruge to
> forskellige rør.

Jeg bruger selv 2 stk Triton - og det fungerer fint.

De fleste har meget dårlige erfaringer med Grolux, der er temmelig uegnede
til akvarier - men gode til drivhuse

Men der findes mange andre gode rør end Triton - men da Triton er gode hos
mig, så bruger jeg ikke andre - men andre har sikkert ligeså gode erfaringer
med andre rør.

> Det kan jeg jo lige så godt også få rettet, hvor meget skal
> temperaturen op på?

De fleste selskabsfisk har de fint ved 24-25 grader - så 23 grader er ikke
så meget i underkanten, så hvis fiskene trives, så ville jeg nok ikke ændre
det - især fordi netop Hvid Skybjerg godt kan lide lidt køligere vand.

Fra : Mian

Dato : 13-05-05 08:51

"Jan Vestergaard" skrev i en meddelelse

> [...]
> så meget i underkanten, så hvis fiskene trives, så ville jeg nok ikke
> ændre det - især fordi netop Hvid Skybjerg godt kan lide lidt køligere

Jeg er helt enig at hvis fiskene trives ved 23 C så er der ikke grund til at
ændre på dette selv om pragtsmerlingerne gerne vil højere temperature.
Faktisk er 24-25C i underkandten. Se evt:
http://www.loaches.com/species_pages/botia_macracanthus.html og
http://www.loaches.com/cloachfaq.html

Mvh Michael.

Ps. mine går ved 26 C. . .

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 13-05-05 10:55

> Det kan være mangel på lys, der gør, at planterne ikke trives og algerne
> tager magten i stedet.
>
> Og så vil det egentlig ikke hjælpe med flere planter, der heller ikke
> trives?

Når jeg så pludselig sætter to triplus rør i akvariet, risikere jeg vel bare
en større algeopblomstring, hvis jeg ikke har planter nok??

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-05-05 12:01

Jakob Johannessen wrote:
> Når jeg så pludselig sætter to triplus rør i akvariet, risikere jeg
> vel bare en større algeopblomstring, hvis jeg ikke har planter nok??

Det kan ske - men jeg tror det ikke - og du skrev jo også om at købe en del
flere planter ?

Husk at lyset ikke må være tændt mere end 10-12 timer i døgnet - alt derover
gavner kun algerne.

Fra : Karsten Frederiksen

Dato : 16-05-05 10:34

Jakob Johannessen <whisky@*FJERN*post4.tele.dk> skrev:
>Jeg har længe haft problemer med mange
> [...]

dit akvie står sikkert så sollyset kan remme det næsten hele dagen
så får du problerme med aljer du kan ose køpe noge sugemaller og
så kan jeg råde dig til at finde den lokale akviefoening de kan
hjelpe dig rekti

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 16-05-05 11:42

> dit akvie står sikkert så sollyset kan remme det næsten hele dagen
> så får du problerme med aljer

Mit akvarium står så sollyset slet ikke kan ramme det...