Fortelte
Fra : flander60

Dato : 12-05-05 21:58

- så har vi forklaringen på hvorfor Isabella har mere eller mindre "monopol"
på fortelte i Danmark - og hvorfor de er næsten dobbelt så dyre som andre,
det er åbenbart ikke kun på grund af "kvalitetsforskelle" men også
forretningsmetoder .....

Her et uddrag fra Konkuurrencestyrelsen:

Jydsk Camping Industri A/S meddelt påbud om levering af selskabets fortelte

Journal nr. 2:801-461/do/industri

Rådsmødet den 31. maj 2000
Konkurrencestyrelsen har meddelt Jydsk Camping Industri A/S et påbud om
levering af selskabets fortelte til Jysk Caravan Center ApS på selskabets
sædvanlige vilkår for tilsvarende salg.

Styrelsen har lagt til grund, at Jydsk Camping Industri A/S indtager en
dominerende stilling på det relevante marked.

Jysk Caravan Center ApS har en væsentlig interesse i levering af Jydsk
Camping Industri A/S' fortelte, da forteltene er så stærkt indarbejdet i
Danmark, at det er nødvendigt for en forhandler at føre produkterne i sit
sortiment.

Endvidere var der ikke givet en objektiv, saglig og rimelig begrundelse for
at nægte levering. Leveringsnægtelsen var begrundet i kapacitetshensyn, men
eventuelle kapacitetsproblemer må finde deres løsning ved, at der leveres
pro-rata.

- se det på
http://www.ks.dk/konkurrence/afgoerelser/2000/05-31/8.14-camping-do/

P.S. vores næste telt bliver ikke Isabella

Fra : phk

Dato : 12-05-05 22:16

"flander60" <flander60@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>som andre, det er åbenbart ikke kun på grund af "kvalitetsforskelle" men

En klar sag for dCU at tage op på medlemmernes vegne så vi kan få billigere
fortelte.

fnis ... :)

Så mangler vi bare at DCU tager fat i billigere campingvogne og billigere
campingudstyr ...

dobbeltfnis :):)

Gad vide hvorfor jeg aldrig kan huske hvad de 2 store
campingudstyrsleverandører hedder i Danmark. Er det mon fordi de er lige
dyre, lige billige eller ligegyldige?

--
Per, Esbjerg
Set flere gange hos tyske campingforhandlere i færd med at købe stort ind!

Fra : Piraten

Dato : 13-05-05 15:34

hedder deres hovedsponser ikke DCU..... eller er det omvendt *mere fnis*
vh Jan

Fra : LS

Dato : 12-05-05 23:28

> [...]

>som andre, det er åbenbart ikke kun på grund af "kvalitetsforskelle" men

Øøøøhhhh hvorfor lige de er dobbelt så dyre kan jeg ikke se i
konkurrancestyrelsens dom. Der kan man da kun se at de er blevet pålagt at
levere telte til en forhandler de ikke hidtil har kunnet/villet levere til

> P.S. vores næste telt bliver ikke Isabella

Vores næste telt bliver da igen et Isabella. Forretningsmetoder eller ej så
er det da markedets bedste telt. Jeg drikker også arla mælk selv om de
presser landmændene og boykotter mejerier m.v.

Fra : HJM

Dato : 13-05-05 00:28

Ja der er ingen i hele verden der er bedre i os selv til at lave alt ting,
alt det de andre laver er noget lort og kan ikke bruges, vi kan det hele og
vi er de bedste, det må alle andre da kunne se! vi er da lige glade med hvad
det koster for vi er de bedste, vi er de enste der kan lave noget som kan
bruges til noget og alle ande kan ikke lave en skid! så derfor kan de danske
forhandlere bare skruge prisen i vejret, for de er jo de bedste, alle andre
er dumme og forstår ikke noget af det hele.
ELLER HVA!

/HJM

Fra : LS

Dato : 13-05-05 14:33

"HJM" <hj.mat@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> danske forhandlere bare skruge prisen i vejret, for de er jo de bedste,
> alle andre er dumme og forstår ikke noget af det hele.

Nu har jeg jo ikke sagt at det de andre laver er noget lort. Jeg siger
bare
at det telt isabella laver efter min mening bare er bedre.
Det var da lidt af en svada du fik fyret af. Ingen tvivl om at
prisniveauet
i DK er skruet op men hvordan skal det lige begrundes i dommen fra
konkurrencestyrelsen.
Til orientering koster et isabellatelt stort set det samme i tyskland og
sverige som i danmark så det er vel også de udenlandske forhandlere der
skruer prisen op eller???
Men ja danskerne laver de bedste fortelte

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : flander60

Dato : 14-05-05 19:57

Ja - eller også tjener fabrikanten bare overdrevet meget på et produkt som
andre kan lave
billigerer eller have en mindre margen på - der er vel en grund til
Isabella ikke er "the number 1" i andre lande. ?

Fra : LS

Dato : 16-05-05 14:10

> [...]
> billigerer eller have en mindre margen på - der er vel en grund til
> Isabella ikke er "the number 1" i andre lande. ?

Ja og der er vel også en grund til at Volvo er et af de førende bilmærker
Sverige og at Mercedes, Opel og Audi er storsællerter i Tyskland.

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : K. H. Hansen

Dato : 17-05-05 09:44

Jeg ved ikke meget om telte, men når jeg ser de kataloger, tog nogen med
hjem fra Tyskland sidste gang jeg var på indkøbstur, så synes jeg, at de
tyske fortelte ligner gøglertelte eller den slags man bruger på markeder til
salgssteder.

Vi har lige fået vores gamle triotelt skiftet ud, og valget faldt på
Isabella, fordi jeg kunne lide designet, og fordi det er et danskproduceret,
man stoler vel altid lidt mere på vore egne (danske) produkter.

Fra : Ollie

Dato : 14-05-05 00:24

In article <4283e67e$0$63610$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, HJM
<hj.mat@mail.dk> wrote:

> [...]
> forhandlere bare skruge prisen i vejret, for de er jo de bedste, alle andre
> er dumme og forstår ikke noget af det hele.

Ja og det er jo nok også derfor der er så mange arbejdsløse i Danmark,
vi gider jo ikke købe vores egne produkter men står i kø for at købe
billige ting fra udlandet.

Det er sku snart ligemeget om det mælk, kød eller fortelte.

Mvh.

Ole som gerne betaler lidt mere for Dansk kvalitet

Fra : Sten Bo

Dato : 14-05-05 11:32

"Ollie" <ollie@whatdoyouthink.com> skrev i en meddelelse
,

> [...]
>
> Mvh.
>
> Ole som gerne betaler lidt mere for Dansk kvalitet

Dansk, hvad er egentlig helt dansk- Sammensat spørgsmål?

Jeg spurgte f.eks. det lokale CV-center hvorfor de ikke havde petoliumsovne
(Inverter, Zibro osv) og fik et klart svar - fordi de sælges billigt andre
steder. Vi snakkede bl.a. om Inverter 3003c der sælges i HN for 2495 (hvor
jeg lige havde set den samme i Silvan til 3695).

Og så for nylig i pressen en forventning om at 40% af de mindre virksomheder
på grund af EU udvidelsen forventedes lukket inden for en kortere årrække.

Du holder selvfølgelig altid ferie på Danske campingpladser.. ?

Fra : flander60

Dato : 14-05-05 19:54

At du vil støtte "monopolvisksomheder" som tryner både leverandører og
forbruger er jo
din sag - du må jo have råd til det - det er jo ikke uden grund vi har et
monopoltilsyn, og
hvis du mener at Isabella er det bedste på markedet, så er det fint nok med
mig - MEN jeg
gør det ikke. I øvrigt har jeg den opfattelse at f.eks. DWT , Gerjak eller
hvad de nu hedder
er af samme / tilnærmelsesvis samme kvalitet - eller er forbrugerne i
Tyskland og Holland
måske dummere end vi danskere ?

Fra : LS

Dato : 16-05-05 14:19

"flander60" <flander60@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> At du vil støtte "monopolvisksomheder" som tryner både leverandører og
> forbruger er jo
> din sag -

Jeg har svært ved at se der skulle være en monopolsituation eftersom at der
findes mange andre teltmærker på markedet som du selv siger. Jeg kan ikke se
der trynes nogen som helst da alle frit kan købe noget andet.

> [...]
> hedder
> er af samme / tilnærmelsesvis samme kvalitet - eller er forbrugerne i

Jeg ved ikke hvor du har det fra at de der køber et andet telt skulle være
dumme. Jeg har ikke sagt det. Det er dog tankevækkende at de eneste i denne
tråd der har talt om dumme mennesker er dem der køber alternativerne til
Isabella????

Og til sidst er jeg fuldstændig enig med dig i at DWT, Gerjak m.fl. er af
tilnærmelsesvis samme kvalitet. Der er dog et stykke vej derfra og så til at
kvaliteten er den samme

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-05-05 21:56

> Og til sidst er jeg fuldstændig enig med dig i at DWT, Gerjak m.fl. er af
> tilnærmelsesvis samme kvalitet. Der er dog et stykke vej derfra og så til
> at kvaliteten er den samme

Enig i det sidste. Jeg skiftede min vogn her i vinter og der fulgte et
Gerjak telt med. Jeg ved ikke hvor gammelt det er, men vil gætte på 8 år,
da det sikkert er købt sammen med vognen.
Det var nyvasket og imprægneret hos en professionel.
Han burde have oplyst, at det var slidt op og ikke værd at ofre noget på.
Teltdugen vejede anslået mindre end det halve af et Isabella. Det var
ødelagt i hjørnerne/slidt i gennem m.m. Da vi lige skulle prøve, om det
kunne bruges skulle det samles på en noget alternativ måde og det var helt
umuligt at spænde det op, så det så rimeligt ud. Flere af lynlåsene gik fra
i syningerne m.m.
Jeg har haft både Trio og Isabella telte som var meget ældre, men til
gengæld var uden fejl og mangler og i en helt anden stand.
Om nyere Gerjak telte er i en anden kvalitet skal jeg lade være usagt.
Så nu har vi et Isabella igen, uden at jeg derved vil påstå, at de er bedre
end nogen af de andre. Men når man får et godt tilbud som matcher prisen på
de andre, så slår man vel til

Kurt

Fra : phk

Dato : 18-05-05 13:50

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse

> "LS" <ar_gonospam.ls@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Enig i det sidste. Jeg skiftede min vogn her i vinter og der fulgte et
> Gerjak telt med. Jeg ved ikke hvor gammelt det er, men vil gætte på 8 år,

Og da du ikke ved hvor meget det telt er blevet brugt subsidiært hvor lang
tid det har været stillet op og på hvilke tider af året burde du slet ikke
have kommenteret Gerjak´s kvalitet.

At det er tyndere fortæller ikke noget om kvaliteten. Tyske telte er tykkere
og det er ikke godt når det f.eks. regner og pasformen ikke er den
allerbedste.

--
Per, Esbjerg

Fra : flander60

Dato : 21-05-05 17:07

Efter hvad jeg har fået oplyst, så taler man om 280 gr/cm2 ved fortelte af
mrk. Isabella,
Gerjak , DWT - så alt andet lige - hvis dette stemmer - skulle kvaliteten
væer lige hinanden.
Det er muligt at der er forskel på imprægneringen m.m. men stofmællsigt
skuklle det være stort set ens når vi taler "rejsetelte" (275 cm over
derunder). Så resten er vel et spørgsmål
om smag, pengepung og "mode/show off".

Venligst Flemming

Fra : Per

Dato : 21-05-05 17:34

280 gram pr. cm2 er det ikke ret meget/ tungt ??
Hvad vejer så hele teltet ?

Hilsen Per A.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 21-05-05 19:49

"Per" <per-a@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> 280 gram pr. cm2 er det ikke ret meget/ tungt ??
> Hvad vejer så hele teltet ?

En hurtig gennemregning viser, at et telt med skinnemålet 950 sådan ca.
vil
veje 125 ton.

Se det kan jo forklare, hvorfor Isabella alligevel har succes, for deres
telt vejer kun 45-50 kg.

Og så er diskussionen om Gerjak, DWT m.v. vel ret ligegyldig. Jeg køber
Isabella fordi jeg kan lide design, kavlitet m.v. - og er revnede ligeglad
med, om de andre også laver kvalitet, hvis det ligner noget der er løgn

Og så spiller vægten altså også ind, forstås

/Flemming U