Autocamper 1,9 TDI
Fra : Bent Olesen

Dato : 18-04-05 21:15

Hej Gruppe.
Vi er blevet forelsket i en autocamper med alkove og med en 1,9 TDI motor.Vi
syntes måske at motoren virker lidt "lille, men er der nogen her der har
erfaring med dette,vil vi gerne høre fra jer.Både dårligt og godt.Det skal
også siges at det er en Fiat vi har set på.Vi tænker på at køre til Norge og
Sverige til sommer,men er bange for om motoren kan klare de stejle bakker
deroppe.

mvh. Bent.

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 18-04-05 23:21

Sender dig en privat mail.

Hilsen Bente

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-04-05 05:29

"Bente Jørgensen" <bente.jorgensen@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Sender dig en privat mail.

Det er da dumt. Der er sikkert andre, der er interesserede i det, du har at
sige.

mvh
Preben

Fra : phk

Dato : 02-05-05 21:32

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da dumt. Der er sikkert andre, der er interesserede i det, du har
> at
> sige.

Så får hun heller ingen protester.

Klog kvinde når hun skal udtale sig om biler :)

--
Per, Esbjerg
(og navigatorer)

Fra : Anette

Dato : 19-04-05 22:08

Hej Bent

Det kommer jo meget an på hvor hurtigt I er vant til at køre/ kan lide at
køre

Vi lejede en camper, Ford transit med 2,5 l turbodieselmotor, egenvægt 2600
kg - det var lige i underkanten til vores kørebehov. Vi er vant til
køre-selvferie, men ikke til at tophastigheden på tyske motorveje var ca
90km/t ( vi foretrækker 110 + på motorvejen). Den arme camper kæmpede sig
over både Kassel og Pyrenæerne, men det gik ikke ret hurtigt

Vi havde da absolut en god ferie - men blev dengang enige om at vi ikke
ville købe en camper med så lille en motor ( set i forhold til vægt)

Den camper vi har nu har en 2,0 l benzinmotor, men vejer mindre. ( Mindre
pladsbehov, det er det gode ved at ungerne flytter hjemmefra

/ Anette

Fra : phk

Dato : 20-04-05 05:02

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse
> Hej Bent

> Den camper vi har nu har en 2,0 l benzinmotor, men vejer mindre. ( Mindre
> pladsbehov, det er det gode ved at ungerne flytter hjemmefra

Hvor meget går sådan en så på literen?

--
Per, Esbjerg

Fra : René Løweneck

Dato : 20-04-05 08:45

Hej Per !

> Hvor meget går sådan en så på literen?

6-10 km/l. Så der er faktisk meget økonomi i en benzin motor (alt efter
kørselsbehov, naturligvis). For vægtafgiften for benzinudgaven er ca.
8000,-, mens den for dieseludgaven er ca. 12500,-.

Så man kan reelt sige, at benzinforbruget for de første 4500,- er gratis i
en autocamper med benzinmotor ! Og man kan immervæk køre en hel del km for
4500,-.

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=19
Lys og lækkert indrettet autocamper - se de flotte billeder

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 20-04-05 10:38

Svar til Preben. - Skrev privat da jeg faktisk var "stået af" denne gruppe.

Anette det er altså ikke alle diesel autocampere der har så kæmpe en
vægtafgift. jeg betaler 6420 kr pr.år (grøn ejerafgift), og det syntes jeg
er til at leve med. Vores camper er en 5.99 m. alkovevogn med 5 sovepladser.
2.5 TDI motor som fint smutter de 130 km/t på motorvej, dog kan vi i kraftig
modvind mærke både et større Dieselforbrug og en nedsat fart da
vindmodstanden på alkoven bremser. Vi har endnu ikke været i det store
udland med vognen, men bakkerne mellem Vejle og Århus tages problemfri uden
det nedsætter hastigheden og i 5. gear. Camperen med bagage og 9 personer
skaber heller ikke problemer med hensyn til farten. Så jeg vil så absolut
holde på, at en camper med 2.5 TDI motor er stor nok, men den må heller ikke
være mindre. 1.9 er for lidt.

bente

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-04-05 13:44

Bente Jørgensen wrote:

> [...]
> farten. Så jeg vil så absolut holde på, at en camper med 2.5 TDI
> motor er stor nok, men den må heller ikke være mindre. 1.9 er for

Ahem...det har vel også en smule betydning om det er en gammel, slatten
diesel, eller om det er en moderne højtydende sag. En moderne 1.9 TDI kan jo
udmærket yde 140 HK og have et højt moment. En Transit med en lettere
bedaget 2,5 l diesel yder vel omtrent det halve (svjh) og jeg kan love dig
at min gamle 2,5 l Toyota Hiace Diesel havde døje nok med at hive sig over
selv moderate bakker.

Vh
Jan

--
Rejsedagbog fra tur i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm.

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 20-04-05 22:45

Hej Jan.

Jeg har ikke så meget forstand på HK, men min gode gamle Toyota Carina 2.0
diesel fra 1989 var nu en god og stabil trækker til vores Bürstner 535
campingvogn, der var da steder, hvor vi skulle i enten 4. eller 3. gear,
men der er trækkraft i den, og det er der stadig efter 335.000 km. Den var
absolut en bedre trækker end min mands Carina, som er en 1.8 benzin. og 6 år
yngre.

MVH Bente

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-04-05 17:04

Bente Jørgensen wrote:

> [...]
> efter 335.000 km. Den var absolut en bedre trækker end min mands
> Carina, som er en 1.8 benzin. og 6 år yngre.

Jamen personligt er jeg ikke i tvivl: En diesel er den perfekte trækkraft
til en campingvogn.

vh
Jna

Fra : Anette

Dato : 20-04-05 16:58

Bente Jørgensen wrote:
> Anette det er altså ikke alle diesel autocampere der har så kæmpe en
> vægtafgift.

hej Bente - det var nu ikke mig der skrev om ejerafgift

>. Så jeg vil så absolut holde på, at en camper med 2.5 TDI
> motor er stor nok, men den må heller ikke være mindre. 1.9 er for
> lidt.

Enig. Den camper vi lejede, var absolut ikke ny - vistnok fra en 96-97
stykker.
En nyere TDI motor har en bedre trækkraft og der vil 2,5 være rigeligt til
at snuppe bjergstrækkene sydover.

/ Anette

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 20-04-05 22:32

Hej Anette.

Nej, når jeg er ordentlig vågen og opmærksom kan jeg da se at du har ret,
det være hermed "omadresseret" til René i stedet for.
Vores camper er nu heller ikke splinter ny, men en astadig dame fra 1998,
men den kører fortræffelig.
I dag har jeg gjort den sommerklar, fjernet gulvtæpper som blev lagt på
loftet hvor de kan ligge til det igen bliver koldt, fået den grundig gjort
forårsren indvendig så den bare er helt klar og ren til at smutte i, og det
er jo så nemt - køleskabet fyldes, cyklerne spændes på cykelholderen, nøglen
sættes i, drejes og man er undervejs.

MVH Bente

Fra : Anette

Dato : 20-04-05 23:47

phk wrote:
> Hvor meget går sådan en så på literen?

Vi har kun haft den "nye" camper et par uger, så foreløbig ser det ud til
omkring 8-9km/l.
Vi har i tre år haft en herlig camperombygget Toyota Sport fra 89, med
løftetag, den klarer 10-11 på literen.
( den er iøvrigt til salg- undskyld - det må man vist ikke i denne gruppe

Vi valgte at skifte til en lidt større Citroen Jumper, fordi der er ståhøjde
i vognen.
Vi må jo så tage med at benzinforbruget er højere, men nu får vi se når den
til sommer har været en tur nede i varmen, det plejer at pynte genvaldigt på
benzinforbruget at blive " brændt godt og grundigt af" på de lange
motorvejsstræk.

Og - til Bente- vi har også gjort klar, vasket af, og er flyttet ind. Nu
mangler vi bare fridagene/ferie til at prøve dytten af over længere stræk
end bare en tur til stranden. *SUK* der er længe til rigtig ferie

/ Anette