slet partition
Fra : Claus

Dato : 12-05-05 12:09

Hej.

Jeg har en urgammel laptop som jeg er ved at installere damnsmalllinux
på. Det går ret fint jeg har fået netkortet op og køre.

Nu skal jeg til at fjerne fatpartitionen på /dev/hda1.

Jeg har fdisk v2.11qto til rådighed.

Er der en der kan hjælpe mig med kommandoen der sletter /dev/hda1 og
laver en ny partion ext2?

Venlig hilsen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 12-05-05 12:20

Claus wrote:

> [...]
>
> Jeg har fdisk v2.11qto til rådighed.
>
> Er der en der kan hjælpe mig med kommandoen der sletter /dev/hda1 og

Det er nemt nok. Og fdisk giver da også lidt hjælp
med på vejen. Når du starter fdisk fortæller den, at
man bruger m kommandoen for at få hjælp. Og så vil
den fortælle, at d bruges til at slette en partition
og n bruges til at oprette en partition.

Du skal lige være opmærksom på at nogle laptops
(f.eks. ældre Compaq modeller) har deres BIOS
opsætningsprogram liggende på en harddisk partition.
Hvis du har sådan en maskine skal du lige være
opmærksom på, at du kun sletter den rigtige
partition.

Hvor stor er harddisken? Når du partitionerer den
vil du sikkert være interesseret i at i hvert fald
oprette en swap partition, og måske vil du indele
resten i seperate partitioner til /boot og /.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Claus

Dato : 12-05-05 12:59

Kasper Dupont wrote:
> [...]

> man bruger m kommandoen for at få hjælp. Og så vil
> den fortælle, at d bruges til at slette en partition
> og n bruges til at oprette en partition.

Ja det var det jeg fik kludret rund i men nu er det lykkedes mig at få
lavet en linuxpartition. Den skal væk igen så jeg får plads til en swap.

> [...]
> opsætningsprogram liggende på en harddisk partition.
> Hvis du har sådan en maskine skal du lige være
> opmærksom på, at du kun sletter den rigtige

Det er netop sådan en maskine jeg har, bios ligger på /dev/hda3, jeg har
ikke slettet den.

> Hvor stor er harddisken?
Lige knapt 800 mb. Der er 8mb ram på den :)

Nu går det i kludder:

Jeg skriver fdisk /dev/hda1

partion 1-4

Herefter skriver jeg så for at tjekke det:

fdisk -l

Og min linuxpartion ligger så stadigvæk på hele /dev/hda1.

Den skulle som sagt gerne væk så jeg kunne få plads til en swap (på ca
50 mb)?

Hilsen Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-05-05 13:05

On Thu, 12 May 2005 13:59:01 +0200, Claus wrote:

> Jeg skriver fdisk /dev/hda1
fdisk /dev/hda
--
Hilsen/Regards