man vs. info
Fra : Morten Guldager

Dato : 10-05-05 19:56

Hejsa,

Jeg er nok lidt old-school aktig. Jeg kan bestemt ikke forliges
med ideen om at man siderne udfases til fordel for de nye info
sider.

Jeg synes det er totalt besværligt at finde lige netop _den_
option til tar(1) jeg savner i info systemet.

Hvad synes I andre? Er det blot info(1) programmet er der noget
koks, eller har vi her med et problem omkring 40 cm. fra skærmen
at gøre?

Nå ja, jeg ved ikke om det er sådan alle vejne i UNIX verdenen,
men min hverdag foregår tekst mode under Linux (SuSE)

/Morten

Fra : Lasse Jensen

Dato : 10-05-05 21:17

Morten Guldager wrote:

> [...]
>
> Hvad synes I andre? Er det blot info(1) programmet er der noget
> koks, eller har vi her med et problem omkring 40 cm. fra skærmen

Wow... jeg troede faktisk det var meningen man skulle erstatte info.

Anyway, i dit eksempel med tar, ja, der er man siden da langt mere
informativ. Hvis jeg vil vide mere, så var det da nok blevet på
www.google.dk/search?q=tar

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Mads Martin Joergens~

Dato : 10-05-05 21:30

Morten Guldager wrote:
> [...]
>
> Nå ja, jeg ved ikke om det er sådan alle vejne i UNIX verdenen,
> men min hverdag foregår tekst mode under Linux (SuSE)

Helt enig. Info sider er noget f**den selv har skabt--men heldigvis
er det kun GNU folket der sværger som religiøst til det.

Tar på SuSE har da man side?

--
Mads Martin Joergensen, http://mmj.dk
"Why make things difficult, when it is possible to make them cryptic

Fra : Morten Guldager

Dato : 11-05-05 04:49

2005-05-10 Mads Martin Joergensen wrote

> Helt enig. Info sider er noget f**den selv har skabt--men heldigvis
> er det kun GNU folket der sværger som religiøst til det.

Det er også som om mange af info siderne er alt for skolebogs
aktige. Jeg skal bare lige finde den der option der får tar(1) til
at holde sig inden for samme filsystem (-l). Jeg gidder ikke læse
side op og side ned om anbefalede backup procedurer.

> Tar på SuSE har da man side?

Jo jo, men også en bemærkning om at den kun er med for at folk ikke
skal rapportere det som en fejl at manualen mangler.
Jeg tror nok alle options er med, og den har har et "klassisk"
man-udseende, så det er ok.

Jeg nævnte bare tar(1) da det er (var) standard eksemplet på et
program med mange options.

/Morten

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-05-05 07:28

Morten Guldager <Morten.Guldager@gmail.com> writes:

> Jeg er nok lidt old-school aktig. Jeg kan bestemt ikke forliges
> med ideen om at man siderne udfases til fordel for de nye info
> sider.

Jeg er fuldstændig enig. Hvis information kun findes i infosiderne så
findes de ikke i min virkelighed.

--
Peter Makholm | Sit back and watch the messages. This is actually
peter@makholm.net | more important than one might think as there is a

Fra : Morten Guldager

Dato : 11-05-05 09:55

2005-05-11 Peter Makholm wrote

> Jeg er fuldstændig enig. Hvis information kun findes i infosiderne så
> findes de ikke i min virkelighed.

Ok, så er det ikke bare mig der er tosset

Næste spørgsmål er så om der er nogen der har en ide til et tool
der kan lave infosiderne om til en man side.
Siden bliver naturligvis urimelig lang, men det vil stadig være
bedre end info systemet. (tror jeg nok)
En info side indeholder jo også noget formatering, det må være muligt
at bibeholde i nroff formatet.

/Morten

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 11-05-05 16:03

Morten Guldager wrote :

> Næste spørgsmål er så om der er nogen der har en ide til et tool
> der kan lave infosiderne om til en man side.

Jeg puttede info2man i googles søgevindue, og der var minsandten bid:

PS. Jeg kender overhovedet ikke noget til programmet.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Morten Guldager

Dato : 11-05-05 16:50

2005-05-11 Thomas Overgaard wrote

> Jeg puttede info2man i googles søgevindue, og der var minsandten bid:

Ok, det ser lovende ud.

Jeg tastede "info" i søgefeltet under software-install i YaST,
og den fandt pinfo.
pinfo er en lynx lingende info browser. Absolut mere tålelig.

> PS. Jeg kender overhovedet ikke noget til programmet.

Det gør jeg heller ikke endnu. Jeg tester lige pinfo først.

/Morten

Fra : Peter Volsted

Dato : 11-05-05 18:36

hi

> [...]

> pinfo er en lynx lingende info browser. Absolut mere tålelig.

> Det gør jeg heller ikke endnu. Jeg tester lige pinfo først.

I Fedora C3 har pinfo ovenikøbet en man-side - tak for tippet.

--
good luck

peter

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 11-05-05 21:51

Morten Guldager wrote :

> pinfo er en lynx lingende info browser. Absolut mere tålelig.

Den kendte jeg ikke, har lige hentet sovsen så den skal prøves.Takker.

PS. Hvis man kører grafisk og har KDE installeret, så kan man browse
info sider i "Help Center" 'khelpcenter'.

Fra : Peter Jensen

Dato : 12-05-05 08:43

Thomas Overgaard wrote:

> PS. Hvis man kører grafisk og har KDE installeret, så kan man browse
> info sider i "Help Center" 'khelpcenter'.

Man kan også bare åbne info://whatever direkte i Konqueror. Virker
forresten også med man sider. Jeg synes dog ikke at GNU 'info' er *så*
slem. Jeg var ikke specielt glad for den til at starte med, men det
hjælper en del når man har lært at navigere rundt. Man bruger TAB til
at hoppe mellem links og enter til at følge linket. Man hopper frem,
tilbage og "opad" mellem siderne med n, p og u. s starter en søgning,
og i bringer et eventuelt index (med tab-completion) op. Der er et par
finurligheder mere, men hvis ikke man kan den grundlæggende navigation,
så er info-sider et helvede.

--
PeKaJe

Word is a fine tool when you don't need your output to look identical on
every machine that might use it. -- Erik Funkenbusch, Microsoft apologist

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-05-05 23:02

Peter Makholm wrote:

> Jeg er fuldstændig enig. Hvis information kun findes i infosiderne så
> findes de ikke i min virkelighed.

Sådan havde jeg det også indtil jeg læste denne tråd.
Jeg har aldrig fundet udaf hvordan man finder info med info,,,
OK, jeg har heller ikke gjort ret meget for at finde udaf, hvordan det
virker,,,

Men med "pinfo tar" så er det ganske let at finde udaf hvordan man gør
hvad,,,

Ivar Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 11-05-05 18:13

Morten Guldager <Morten.Guldager@gmail.com> wrote:

> Jeg er nok lidt old-school aktig. Jeg kan bestemt ikke forliges
> med ideen om at man siderne udfases til fordel for de nye info
> sider.

Ja, jeg måtte lige starte en skal op og - ja, info findes på MacOS X.
Jeg har hidtil brugt man, men må nu se om info er bedre.
--
Per Erik Rønne

Fra : Michael Knudsen

Dato : 12-05-05 15:08

Morten Guldager wrote:
> [...]
> sider.
>
> Jeg synes det er totalt besværligt at finde lige netop _den_
> option til tar(1) jeg savner i info systemet.

Info er i mange tilfaelde unoedvendigt komplekst.

> Nå ja, jeg ved ikke om det er sådan alle vejne i UNIX verdenen,
> men min hverdag foregår tekst mode under Linux (SuSE)

Det er vist hovedsageligt GNU-baserede systemer, der er forkert paa den
ogsaa i den retning.

Paa OpenBSD goer vi meget ud af at vedligeholde manualsiderne. Det er
reglen, at en aendring altid bliver committet sammen med aendringen i
manualsiderne. man bruges til alting, e.g. har alle devicedrivere en
manualside. Paa de andre BSD'ere er det vist ogsaa saaledes.

Mvh. Michael.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 12-05-05 15:30

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-05 16:51

Jacob Larsen <jlar01@kom.aau.dk> wrote:

> Jeg vil ikke mene at hverken man eller info skal erstatte den anden. De
> har hver sin anvendelse. Efter min mening er man det værktøj man bruger
> som reference når man "lige skal finde den der option", mens info bruges
> hvis man vil mere ind i et af de mere komplicerede programmer. For
> eksempel er info ret god hvis man vil lære den dybere mening med Bison
> og dens input fil. Her kommer en man side lidt til kort.

xterm på MacOS X med X11.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jacob Larsen