Mandriva 10.2 ISO-er nu tilgængelige
Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 05-05-05 20:40

Mandriva 10.2 ISOer er nu tilgængelige, bl.a. via
http://klid.dk/sw/mdk102/ - som også indeholder en del tip
til den nye version.

Hilsen
keld

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-05 07:53

"Keld Jørn Simonsen" <keld@dkuug.dk> skrev i en meddelelse
> Mandriva 10.2 ISOer er nu tilgængelige, bl.a. via
> http://klid.dk/sw/mdk102/ - som også indeholder en del tip
> til den nye version.
>
> Hilsen
> keld

Har du prøvet den for den kan ikke lide min mus som er trådløs og usb musen
fryser simpelthen

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 06-05-05 14:30

Den Fri, 06 May 2005 08:53:13 +0200. skrev Futte:

> "Keld Jørn Simonsen" <keld@dkuug.dk> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet den for den kan ikke lide min mus som er trådløs og usb musen
> fryser simpelthen

Ja, jeg har den installeret, og den virker fint med min museplade på min
bærbare.

Det garanterer desværre ikke at det kører fint på andet udstyr.

Hilsen
keld

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-05-05 19:32

Keld Jørn Simonsen wrote:

> Mandriva 10.2 ISOer er nu tilgængelige, bl.a. via
> http://klid.dk/sw/mdk102/ - som også indeholder en del tip
> til den nye version.

Ok... Men jeg forstår det bare ikke... På bittorent er der en Mandrive
LE som fylder 4,3 gb (DVD-versionen)... Og på dit link fylder den kun
ca. 2 gb. Hvad skyldes det?

Er der forskellige LE versioner?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 06-05-05 19:43

I dk.edb.system.unix, skrev Martin Jørgensen:

> Ok... Men jeg forstår det bare ikke... På bittorent er der en Mandrive
> LE som fylder 4,3 gb (DVD-versionen)... Og på dit link fylder den kun
> ca. 2 gb. Hvad skyldes det?

At der er en bug i din klient der gør at den ikke kan tælle over 2GB.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : D. Johnson

Dato : 08-05-05 11:53

Jesper Krogh skrev Den. 06-05-2005 20:43:

> At der er en bug i din klient der gør at den ikke kan tælle over 2GB.

Ved du hvilken klient der ikke har denne bug?
Jeg har kigget med firefox, konqueror, opera og lynx og den er gal i
alle 4.

Er det kun wget der kan finde ud af det?

--
D. Johnson
/usr/sbin/athcool on

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-05-05 12:05

D. Johnson wrote:

> Ved du hvilken klient der ikke har denne bug?
> Jeg har kigget med firefox, konqueror, opera og lynx og den er gal i
> alle 4.
>
> Er det kun wget der kan finde ud af det?

Selvfølgeligt er det ikke en bug - det er bare Jesper Krogh der vrøvler.
Men jeg kan kun forklare det udfra at den store version må have en masse
tomme data og derfor fylder den nøjagtig en dvd selvom kun ca. 2 gb er data.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 08-05-05 12:11

I dk.edb.system.unix, skrev Martin Jørgensen:
> Selvfølgeligt er det ikke en bug - det er bare Jesper Krogh der vrøvler.

Det har du da ret i, det er mig der vrøvler.

> Men jeg kan kun forklare det udfra at den store version må have en masse
> tomme data og derfor fylder den nøjagtig en dvd selvom kun ca. 2 gb er data.

Jeg kan heller ikke forklare det, men tidligere, var det fordi der var
en bug i server eller klient der gjorde at filstørrelsene aldrig nåede
over 2GB.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-05-05 15:28

Jesper Krogh wrote:

-snip-

> Jeg kan heller ikke forklare det, men tidligere, var det fordi der var
> en bug i server eller klient der gjorde at filstørrelsene aldrig nåede
> over 2GB.

Ok, det lyder godtnok som nogen år siden... Jeg mener stadigt at kunne
huske flere 2-gb barrierer i forskelligt software, op i gennem
tiderne... Men i dag er 2 gb jo ikke mere end man kan nå at downloade på
få/nogen timer...

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 08-05-05 12:12

Den Sun, 08 May 2005 12:53:00 +0200. skrev D. Johnson:

> Ved du hvilken klient der ikke har denne bug?
> Jeg har kigget med firefox, konqueror, opera og lynx og den er gal i
> alle 4.
>
> Er det kun wget der kan finde ud af det?

ISO DVD-filen er kun på 2,2 GB på klid-maskinen. Jeg véd ikke hvad den
anden bittorrent file er. Klid får vores mandriva-filer via den
officielle kanal for mandriva-spejle. Bittorrent-filen kunne tænkes at
indeholde også kildeteksterne, eller flere af (eller alle) rpm-erne i
"main".

De 2,2 GB på dvd-en svare fint til summen af de 3 iso-cd'er - jeg tror
det er præcis det samme indhold.

Der er således ikke tale om nogen fejl i de fleste af de http-klienter du
omtaler. Der er lidt om hvilke http-klienter, der ikke har 2 GB-fejlen i
http://klid.dk/sw/ - hvis nogen har mere info om dette, må de gerne
skrive om det - fx til NG eller til mig.

Hilsen
keld

Fra : Mads Martin Joergens~

Dato : 09-05-05 19:15

> Er det kun wget der kan finde ud af det?

Wget kan kun finde ud af det hvis man kører en CVS-træ patched
udviklingsversion. Upstream stable released wget (1.9.1) har ikke LFS,

--
Mads Martin Joergensen, http://mmj.dk
"Why make things difficult, when it is possible to make them cryptic

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 06-05-05 23:06

On Thu, 05 May 2005 19:40:09 +0000, Keld Jørn Simonsen wrote:

> Mandriva 10.2 ISOer er nu tilgængelige, bl.a. via
> http://klid.dk/sw/mdk102/ - som også indeholder en del tip
> til den nye version.

Hej Keld,

Jeg læste din opskrift på manuel opgradering og vil lige nævne,
at din 'cp -prx' bør du (eller rettere: andre) lave i
single-user mode, så der er minimalt med åbne filer - især
relevant, hvis man har en database server kørende.

Selv plejer jeg at køre 'rsync -avx --delete / /root.new' to
gange - den første i multiuser og den sidste i single-user mode -
så bliver der ikke så meget nedetid.

Ellers nogle gode tips på din side.

--
Stig

Fra : KE Kofod

Dato : 06-05-05 23:26

Hej kære venner.
Undskyld, jeg er lidt meget dum når det gælder LINUX.
Men har meget lyst til at arbejde med den.
Jeg har nu hentet de 3 ISO CDer.
Hvis jeg nu vil installere fra nettet, hvilken fil skal jeg så hente ???.
Hvis jeg nu installerer fra nettet, kan jeg så få JAVA med ???.
Jeg vil gerne installere den som server, og jeg er en af de typer der
hele tiden kører en UPDATE, hvis jeg gør dette vil jeg så også have
en maskine der hele tiden er med på det sidste ???.
Skal jeg hente DVD udgaven og installere derfra ???.
Hvad gør jeg når jeg ikke er PROF. ???.
Jeg har nu kørt Windows i mange år, og er vand til plug and play,
kan sådan noget Linux også finde ud af dette ???.
Dette her er skrevet fra en Red Hat FC3 som jeg egentlig er glad
for.
Jeg har også en Mandrake 9.2 kørende som faktisk også kører fint.
Mvh. KE Kofod

Fra : Rune Maagensen

Dato : 07-05-05 11:24

KE Kofod wrote:
> [...]
> for.
> Jeg har også en Mandrake 9.2 kørende som faktisk også kører fint.

Jeg kender ikke til Mandriva, RedHat mv. Men hvis du kører et Debian
baseret system (ubuntu er super) behøver du ikke tænke på pladderet om
at hente nye iso'er. Du opgraderer bare når du har lyst, om det så er
for at få sikkerhedsopdateringer, eller det nyeste nye med
unstable/testing/breezy?

Jeg har aldrig forstået det gejl der er omkring iso'er. Nu hvor næsten
alle har en hurtigt internet forbindelse er det rart.

Kan man egentlig opdatere Mandriva, Redhat fra en version til en anden
uden iso'er? Og virker det?

/Rune

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-05-05 11:29

I dk.edb.system.unix, skrev Rune Maagensen:
> Kan man egentlig opdatere Mandriva, Redhat fra en version til en anden
> uden iso'er? Og virker det?

Jeg har gjort det mange gange med Mandrake, og det virker fint, men det
er ikke en "anbefalet" måde at gøre det på.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 07-05-05 15:02

On Sat, 07 May 2005 12:24:03 +0200, Rune Maagensen wrote:

> Kan man egentlig opdatere Mandriva, Redhat fra en version til en anden
> uden iso'er? Og virker det?

Jeps^2 for Mandrake/Mandriva - det er faktisk ret ligetil. Man
fjerner de gamle package sources og tilføjer nye sources for 10.2
eller hvilken version man nu vil have.

Så kører man en næsten almindelig opdatering fra nettet,
ligesom når man skal have sikkerhedsopdateringer ind - den finder
så alle de nye pakker i den nye version og installerer dem.

Du kan se detaljerne på Kelds side med Mandriva tips:
http://klid.dk/sw/mdk102/

Måske henter folk iso'er, fordi det er nemmere at boote og
opgradere end at lave diverse semi-magiske besværgelser med
urpmi-kommandoerne. Her har Mandriva så en mini-boot CD (15 mb)
med alle NIC-drivere, som man booter på og giver en URL,
hvorefter den trækker den de nødvendige rpm'er over nettet.

--
Stig

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 08-05-05 12:28

Den Sat, 07 May 2005 00:26:09 +0200. skrev KE Kofod:

> [...]
> Jeg har nu hentet de 3 ISO CDer.

> Hvis jeg nu vil installere fra nettet, hvilken fil skal jeg så hente ???.

Brug boot.iso - filen, og brænd den som en cd. Der er noget vejledning
til dette på http://klid.dk/sw/

> Hvis jeg nu installerer fra nettet, kan jeg så få JAVA med ???.

Der er en del java-pakker, som du kan få med. Suns java-klient er der en
opskrift på hordan man får med på ovennævnte henvisning.

> [...]
> tiden kører en UPDATE, hvis jeg gør dette vil jeg så også have en
> maskine der hele tiden er med på det sidste ???.s

Der er en opskrift på opdatering på http://klid.dk/sw/mdk102
Dette holder din maskine opdateret med sikkerhedsrettelser, og skulle
være stabilt. Det kan køres automatisk fra cron - det gør jeg selv på
mine servere. Det giver dig ikke opdatering til nyeste udgaver af
programmerne.

> Skal jeg hente DVD
> udgaven og installere derfra ???.

Det er lidt omsonst at downloade dvd-en, når du allerede har hentet de 3
cd-iso'er. Bare installér fra disse 3 cd-er.

> Hvad gør jeg når jeg ikke er PROF.
> ???.

Mandriva er ganske velegnet til folk der ikke er prof. bare sæt den
første cd i maskine og følg vejledningen. Kig evt på
http://www.linuxbog.dk for mere info om installation.

> Jeg har nu kørt Windows i mange år, og er vand til plug and play,
> kan sådan noget Linux også finde ud af dette ???.

Ja, og Linux er endnu bedre end Windows her, i hvert fald behøver du
normalt ikke at installere en masse drivere separat, Linux har standard en
masse drivere indbygget, og de er næsten alle plug-and-pray. Men der er
noget udstyr som der desværre ikke findes drivere til, eller driverne er
udgivet på vilkår, så de ikke kan distribueres frit. Men så kan man
måske finde dem andetsteds på nettet (Google er en stor hjælp).

Hilsen
keld