TV Tuner under linux
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-05-05 19:58

Jeg har lige installeret Ubuntu Linux - det gik nemt og smertefrit i
modsætning til en "ren" Debian der kostede mig to dages bøvl fordi den
ikke kunne finde ud af mit grafikkort. Nok om det, det er ikke (længere)
det der er problemet.

Jeg har et TV Tuner kort i maskinen, et SAA7134 baseret kort. Det skulle
være supporteret af kernen.

Problemet er at jeg ikke kan finde et stykke software til at vise tv
billedet og så er der jo ikke meget sjov ved det :/

Jeg har prøvet XAWTV men den efterlod intet program til at starte op -
dokumentationen skriver "start bare programmet" og henviser til at
skrive xawtv - men det giver bare en besked om at det ikke findes. Jeg
har søgt på disken men den er der ikke. Enkelte af de andre filer til
programmet er der men ikke alle - så noget må være gået galt.

Er det mig der er gal på den eller er XAWTV broken ? og er der gode
alternativer der kører stabilt ?

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-05-05 20:14

Henrik Stidsen <nospam@hs235.dk> writes:

> [...]
> har søgt på disken men den er der ikke. Enkelte af de andre filer til
> programmet er der men ikke alle - så noget må være gået galt.

Jeg kender ikke programmet, men Debian-versionen har masser af
programmer. Siger "dpkg -L xawtv|grep bin" noget a la følgende? Så
burde du jo fint at kunne køre /usr/bin/xawtv osv. Hvad sker der, når
du starter den fra en terminal?

$ apt-file list xawtv|grep bin
xawtv: usr/bin/ntsc-cc
xawtv: usr/bin/ntsc-cc
xawtv: usr/bin/rootv
xawtv: usr/bin/rootv
xawtv: usr/bin/subtitles
xawtv: usr/bin/subtitles
xawtv: usr/bin/v4l-info
xawtv: usr/bin/v4l-info
xawtv: usr/bin/v4lctl
xawtv: usr/bin/v4lctl
xawtv: usr/bin/xawtv
xawtv: usr/bin/xawtv
xawtv: usr/bin/xawtv-remote
xawtv: usr/bin/xawtv-remote
xawtv-tools: usr/bin/dump-mixers
xawtv-tools: usr/bin/dump-mixers
xawtv-tools: usr/bin/propwatch
xawtv-tools: usr/bin/propwatch
xawtv-tools: usr/bin/record
xawtv-tools: usr/bin/record
xawtv-tools: usr/bin/showriff

mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-05-05 20:54

> $ apt-file list xawtv|grep bin

$ dpkg -L xawtv | grep 'bin'
Package `xawtv' is not installed.
Use dpkg --info (= dpkg-deb --info) to examine archive files,
and dpkg --contents (= dpkg-deb --contents) to list their contents.

$ apt-cache search "xawtv"
liblircclient0 - LIRC client library

$ apt-get install liblircclient0
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
liblircclient0 is already the newest version.
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.

Kunne jo godt tyde på at Ubuntu ikke har den slags med i deres pakketræ :/

Er det muligt at lade Ubuntu hente direkte fra Debians eget pakketræ ?

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-05-05 21:57

Henrik Stidsen <nospam@hs235.dk> writes:

> Er det muligt at lade Ubuntu hente direkte fra Debians eget pakketræ ?

Måske, men det er ikke den rigtige løsning. Som Adam er inde på skal
du tilføje universe-sources i /etc/apt/sources.list:

## Uncomment the following two lines to add software from the 'universe'
## repository.
## N.B. software from this repository is ENTIRELY UNSUPPORTED by the Ubuntu
## team, and may not be under a free licence. Please satisfy yourself as to
## your rights to use the software. Also, please note that software in
## universe WILL NOT receive any review or updates from the Ubuntu security
## team.
deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu hoary universe
deb-src http://archive.ubuntu.com/ubuntu hoary universe

--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-05-05 14:23

Jes Vestervang wrote:

> Måske, men det er ikke den rigtige løsning. Som Adam er inde på skal
> du tilføje universe-sources i /etc/apt/sources.list:

Det var jo lige det der skulle til - nu er programmet installeret, næste
skridt bliver så at få det til at snakke med TV kortet og vise billedet.

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : Martin Andersen

Dato : 05-05-05 20:30

Henrik Stidsen wrote:

> Er det mig der er gal på den eller er XAWTV broken ? og er der gode
> alternativer der kører stabilt ?

Hvad med kdetv ? Har fået en pæn karakter på http://kde-apps.org

Martin.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-05-05 20:51

> Hvad med kdetv ? Har fået en pæn karakter på http://kde-apps.org

Kører GNome - tror slet ikke jeg har KDE installeret. Men det er da helt
sikkert en mulighed eftersom maskinen mere eller mindre har to formål:
Filserver
TV fremviser

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 05-05-05 20:56

On Thu, 05 May 2005 21:54:03 +0200, Henrik wrote:

> Kunne jo godt tyde på at Ubuntu ikke har den slags med i deres
> pakketræ :/

<http://packages.ubuntu.com/cgi-bin//search_packages.pl?version=hoary&subword=1&exact=&arch=any&releases=all&case=insensitive&keywords=xawtv&searchon=names>

Mvh.

--
"Scare yourself into empty space Adam Sjøgren
A distant star above the human race" asjo@koldfront.dk

Fra : nuno alexandre

Dato : 06-05-05 04:14

On Thu, 2005-05-05 at 20:58 +0200, Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> Problemet er at jeg ikke kan finde et stykke software til at vise tv
> billedet og så er der jo ikke meget sjov ved det :/

MythTV[1] måske ?

[1] http://www.mythtv.org

Fra : Steen Suder

Dato : 06-05-05 09:28

nuno alexandre wrote:

> MythTV[1] måske ?
>
> [1] http://www.mythtv.org

MythTV er noget overkill til dette formål, når der er programmer som
Zapping, xawtv o.a.

--
Steen Suder

Fra : nuno alexandre

Dato : 06-05-05 04:16

On Fri, 2005-05-06 at 05:14 +0200, nuno alexandre wrote:

> MythTV[1] måske ?
>
> [1] http://www.mythtv.org

oh, du kan også bruge mplayer :)
mplayer /dev/video0

ps: husk at kompilere v4l support i mplayer før du prøver.

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 09-05-05 08:35

> [...]
> programmet er der men ikke alle - så noget må være gået galt.
>
> Er det mig der er gal på den eller er XAWTV broken ? og er der gode

Selvom SAA7134 er supporteret af kernen, er jeg ikke sikker på at driveren
starter op af sig selv.
Jeg formoder at der skal bruges en IVTV driver til SAA7134.
Med IVTV følger et Perlscript ved navn ptune-ui.pl som kan bruges til at
vælge frekvens. Man kan så bruge mplayer som allerede beskrevet til at
afspille fra video0.
Jeg bruger selv MythTV, men den kan ikke scanne for kanaler. Jeg mener at
mange bruger xawtv til at scanne for kanalfrekvenserne.

Niels Dybdahl

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-05-05 23:22

Niels Dybdahl wrote:
> Selvom SAA7134 er supporteret af kernen, er jeg ikke sikker på at driveren
> starter op af sig selv.

Der kører en SAA7134[0] process på maskinen, er det ikke driveren ?

> [...]
> Med IVTV følger et Perlscript ved navn ptune-ui.pl som kan bruges til at
> vælge frekvens. Man kan så bruge mplayer som allerede beskrevet til at

Det ligner noget jeg skal kigge på, håber det er nemmere at få til at virke.

> Jeg bruger selv MythTV, men den kan ikke scanne for kanaler. Jeg mener at
> mange bruger xawtv til at scanne for kanalfrekvenserne.

Jeg prøvede MythTV men gik i stå ved dens XMLTV ting.

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 10-05-05 08:27

> Der kører en SAA7134[0] process på maskinen, er det ikke driveren ?

Det ved jeg ikke præcist. Men der burde stå noget vedrørende IVTV i din
messages fil efter opstart. Eventuelle fejlmeddelelser står nok også der.

> Jeg prøvede MythTV men gik i stå ved dens XMLTV ting.

Det kan jeg godt forstå. Under opsætningen af MythTV bliver konfigurationen
af den danske grabber startet i et vindue bag MythTVopsætningsprogrammet og
man tror at programmet har hængt sig.
Men når du har fået kortet til at virke med IVTV og mplayer, så kunne du
prøve igen med MythTV. Du kan få hjælp til XMLTV opsætningen her eller i
vores mailinglister på http://dk.groups.yahoo.com/group/xmltvdk (XMLTV i
(MythTV i Danmark, pt 51 medlemmer).

Niels Dybdahl