OSS Backup løsninger der kan lave overflow~
Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-05-05 16:53

Hej

Jeg vil høre om der er nogle der kender nogle OSS backupløsninger der kan
klare overflow til nye bånd.

F.eks. at man skal tage backup af 500GB på 200GB bånd, hvilket skulle giver
overflow fra det første bånd til de næste 2.

Amanada kan endnu ikke. Jeg har en TSM server kørende, men den er VIIIILDT
overkill til det backup system jeg skal have implementeret. Leder derfor
efter noget simpelt der dog kan klare store mængder data og en båndrobot.

(skal have en 14 dages cyclus: 12 x daily - 1 x full - 1 x full offsite)

Thomas

Fra : Claus Alboege

Dato : 05-05-05 17:12

Hej,

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:
> [...]
> VIIIILDT overkill til det backup system jeg skal have
> implementeret. Leder derfor efter noget simpelt der dog kan klare

Det lyder som en opgave for bacula:

http://www.bacula.org/

/Claus A

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-05-05 17:24

> Det lyder som en opgave for bacula:
>
> http://www.bacula.org/

Den vil jeg flux se på.

Thomas

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 05-05-05 17:20

Thomas S. Iversen wrote:
> Leder derfor
> efter noget simpelt der dog kan klare store mængder data og en båndrobot.

Jeg ved ikke hvad du mener med overflow?

Kan tar med --multi-volume og mtx ikke bruges?

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-05-05 17:23

> Jeg ved ikke hvad du mener med overflow?

At hvis data ikke kan være på båndet så unmountes båndet og det næste ledige
sættes og der streames videre. Amanda kan endnu ikke klare det.

> Kan tar med --multi-volume og mtx ikke bruges?

Med min egen hjemmebyggede infrastruktur ovenpå?

Hmm, jeg havde håbet på x, hvor:

tar < x < IBM TSM

Thomas

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 05-05-05 17:36

Thomas S. Iversen wrote:

> Med min egen hjemmebyggede infrastruktur ovenpå?

Hvad mener du med dette?

> Hmm, jeg havde håbet på x, hvor:
>
> tar < x < IBM TSM

Man kan bruge tar til at lave backup til
flere tapes på samme båndstation.

Når ét bånd er fyldt kaldes et script.

Dette script kan så skifte båndet.

Hvis din båndstation er understøttet
af mtx kommandoen er det (næsten) bare
at lave et script der indeholder kommandoen

mtx next

Mogens

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-05-05 17:56

> Hvad mener du med dette?

Hvis jeg senere vil udvidde til netbackups eller lign, så skal jeg selv til
at bygge noget ovenpå.

for mig er tar = bare metal. Jeg vil godt lige have et sukkerlag ovenpå af
hensyn til dem der skal stå for backupløsningen på sigt.

Thomas