Inspiration til madpakken
Fra : Gitte Beyer

Dato : 30-05-01 09:08

Hejsa

Jeg har en dejlig søn på 1½ år, som normalt spiser næsten alt (eller i
hvert fald hvad man kan forvente, at en i den størrelse spiser),
bortset fra pålæg. Det eneste han vil spise af pålæg er forskellige
former for smørepålæg, altså leverpostej og den slags. Men nu er han
så pludselig også blevet træt af smøreost, så nu kører vi kun i
leverpostej og de 3 varianter af fiskeduserne. Det synes jeg jo bliver
lidt ensformigt i længden, så derfor vil jeg gerne høre om der er
nogle, der har andre forslag til smørepålæg? Det skal lige siges, at
han ikke gider figen/frugtpålæg, heller ikke i smørbar form. Hvis han
får alm. pålæg, fx. skinke eller spegepølse hvæser han af det, piller
pålægget af og spiser rugbrødet!

Mvh
Gitte

Fra : P&B

Dato : 30-05-01 09:33

Hej Gitte..

Det problem har vi også med vores dreng på 3 1/2 år,men nu er jeg begyndt at
lave sjove madder,når der skal noget nyt på brødet.
Jeg købte de forme til brunkager og trykker madderne ud i forskellige former
og nu spiser han meget forskelligt. ( selv æg og torskerogn ).

Håber måske det var en løsning.

Knus Bente

Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 30-05-01 17:58

"Gitte Beyer" <gitte@beyer.nu> skrev i en meddelelse
KLIP
Hej
Hvad med sildepostej og thepølse ?
Ghita Cecilie

Fra : Tine Andersen

Dato : 31-05-01 08:09

"Gitte Beyer" <gitte@beyer.nu> wrote in message
> [...]
> han ikke gider figen/frugtpålæg, heller ikke i smørbar form. Hvis han
> får alm. pålæg, fx. skinke eller spegepølse hvæser han af det, piller

Æggesalat - hvadsomhelst, der kan hakkes og kommes i noget chremet (evt
noget andet end mayonaise)

Vi har sågar brugt kartoffelmos med ristede løg.

KH Tine

Fra : bo nielsen

Dato : 31-05-01 12:50

Hej Gitte,
Ja Undskyld men jeg kan ikke helt se hvorfor det er et problem, lad ham da
bare spise bart rugbrød hvis det er det han vil, bare du sørger for at han
får hvad han skal bruge af vitaminer og vædske ved andre måltider, det er en
fase han skal igennem, på et tidspunkt for han smag for andre ting, og på et
tidspunft vil han slet ikke spise rugbrødet. Det er altså hvis han er
ligesså normal/ unormal som de fleste børn jeg kender. Min Datter nægter at
spise smør og drike sødmælk, så hun får skummetmælk og en masse ost og olie
på den varme mad. Hvis hun ikke kan lide pålæget spiser hun rugbrødet bart,
det har hun gjort i 2 år, siden hun var 1 år og 10 måneder, så det sker der
altså ikke noget ved. Og tænk på hvad du sparer af formuer på kødpålæg.
Herhjemme spiser vi meget russisk salat og tun blandet med hytteost og lidt
mayonnaise og sennep, både avocado og banan kan moses på brødet og er ikke
altfor sødt.
Venlig hilsen Nina Hald

Fra : Bro

Dato : 31-05-01 22:55

Hej Gitte...
Mit forslag til dig er at give din søn flere forskellige ting
med på madpakken i en periode, - så må du prøve at
acceptere at han kun spiser noget af det...måske kan du
afkode hvad det er han bedst kan lide

Forslag (tag 4 - 6 dele pr. dag og kombiner så du føler det ikke
er specielt kun "usundt"/"sundt". Det vigtigste er at du introducerer ham
for forskellige madvarer.
Hvis du laver småting eller brødtern, så giv ham en lille gaffel med, - det
vil
han garanteret synes er sjovt:

En lille pakke rosiner
En skål med låg med revet gulerod med rosiner og lidt sukker.
En bolle uden noget.
Et minirugbrød fra bageren, gerne uden smør.
En chokoladekiks, gerne i en sjov facon.
En frikadelle.
En banan eller anden frugt.
Et par cherrytomater, jordbær, ærter.
Små kvarte rugbrød med leverpostej, rognguf, æggesalat, pålægschokolade m.m.
En skive bacon uden svær.
En skrællet gulerod.
Bolle med chokoladestykker.
Youghurt med tilhørende ske
Et stort stykke agurk
En klap-sammen-bolle med skinke eller tun rørt op med creme fraiche med små
syltede agurkestykker (de søde ).
Minipizza med tomat/ost eller bare ost.
Pitabrød med kylling.
Pitabrød med tun.
Ostestænger.
Et par cocktailpølser med ketchup til, og rugbrød eller bolle.
Små stykker kylling uden ben, med brød til.
En ristet frankbrødsskive med smør/ost.
Et meget lille stykke chokolade.
Flag.
Glansbillede.
Ballon.

Jeg håber dette kan give dig lidt inspiration...- held og lykke!

V.H.Helle

Gitte Beyer <gitte@beyer.nu> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b14a8b3.10869277@news.cybercity.dk...

Fra : Michael S. Jensen

Dato : 02-06-01 21:01

Hos os konkurrerer vi om hvem der kan spise mest hjemmelavet tunsalat som
laves på følgende måde :

1 dåse tun moses fint, tilsættes saft af en båd citron, røres sammen med en
god mayonnaise (Vi køber Irmas "Ægte mayonnaise") og tørret dild. Du kan
også putte eenten moset ærter eller majs i (Vores datter er ikke så vild med
grønsager, så vi gemmer dem lidt i maden). Grunden til at vi moser majsen
er, at hvis vi ikke gør det, får hun ikke noget ud af det ernæringsmæssigt -
de kommer hele ud i den anden ende.

I øvrigt bekymrer jeg mig ikke så meget over hvad hun kan lide, selv om det
er minimalt i forhold til vi voksne. En overgang var hun eks. vild med
oliven. Nu bliver de spyttet ud. Persille og ristet fennikel elsker hun også
og det er vel ikke noget man traditionelt betragter som børnemad. Jeg så et
af de andre svar, hvor der var en liste så lang af forslag, deraf må
budskabet være prøv noget nyt hele tiden. Det er selvfølgelig lidt hårdt i
en travl hverdag. Men vi har fundet ud af det lykkedes fordi vi ikke har
indskrænket os i vores ide om hvad børnemad er.

Sifs mor

Fra : Gitte Beyer

Dato : 05-06-01 18:49

Hejsa
Først vil jeg gerne sige tak for svarene, der alle har været med til
at give mig ny inspiration.
Foreløbig har vi da introduceret the-pølse med succes (selv om
leverpostej er bedre ).
I forvejen spiser han fint med gaffel, og er vældig glad og stolt af
at han kan.
En del af forslagene var i forvejen afprøvet, uden den store succes,
desværre. Bl.a. har vi af flere omgange prøvet at lokke med
hjemmelavet tunsalat, som vi selv er meget glade for, men det falder
åbenbart ikke i sønnens smag. Vi har et generelt problem med "hele
kødstykker", som fx. kylling (som ellers også ville være et oplagt
valg til madpakken, da vi ofte spiser kylling), da han ikke vil tygge
det. Han tager det fint nok i munden og gumler lidt og spytter det så
ud
Mange af de øvrige forslag til madpakken/frokosten vil jeg helt klart
afprøve hen ad vejen, for på et eller andet tidspunkt må jeg/vi jo
ramme noget han kan lide.
Generelt set tror jeg egentlig, at hans kost er sund og varieret nok,
da han gerne spiser meget forskelligt, og også mad der ikke er
traditionelt "barnemad", fx. er han meget glad for temmelig krydret
cajun/mexicansk mad, som vi spiser en hel del af. Og han får praktisk
talt tilbudt al den mad, som vi også spiser. I en periode har han
været meget glad for fetaost....

MVH
Gitte

Fra : Skriv dit navn her (~

Dato : 21-06-01 11:42

Hej - prøv med peanutbutter - det er en succes hos os.