Ændring af computernavn
Fra : Brian Emilius

Dato : 03-05-05 14:26

Hej NG

Jeg kører med FC2 og vil gerne ændre min computers navn. Det nuværende
navn er 29:2a:ff og jeg vil gerne ændre det til noget lidt mere sigende
som fx 'srv01'. Jeg har ledt lidt rundt i denne gruppe efter svar på mit
spørgsmål, men det ser ud til t der er mange filer, der skal ændres. Jeg
lavede derfor en søgning på computeren efter strengen '29:2a:ff' og
fandt frem til en række filer. 2 af disse filer er
/proc/asound/oss/sndstat og
/proc/sys/kernel/hostname

Men når jeg har lavet ændringerne i disse to filer kan jeg ikke gemme
dem. Hvorfor? og er der evt. nogen vej udenom?

Et lille bi-spørgsmål: er der nogen smartere måde at ændre
computernavnet, end den jeg er i gang med?

--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-05-05 15:08

Brian Emilius <msn@emilius.dk> writes:

> /proc/asound/oss/sndstat og
> /proc/sys/kernel/hostname
>
> Men når jeg har lavet ændringerne i disse to filer kan jeg ikke gemme
> dem. Hvorfor? og er der evt. nogen vej udenom?

/proc indeholder ikke rigtige filer men forskellige udtræk direkte fra
kernen. Det giver derfor ikke mening at ændre disse, men de vil
ændres når maskinen har været genstartet.

Hvis du får din adresse via dhcp, har jeg ikke set andet end at
maskinen tager det navn som er tilknyttet det udleverede IP-nummer.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://www.unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-05-05 15:25

Brian Emilius wrote:

> Hej NG
>
> Jeg kører med FC2 og vil gerne ændre min computers navn.

Så skal du bare skrive en linie i /etc/sysconfig/network
med HOSTNAME=whatever.

> Det nuværende
> navn er 29:2a:ff og jeg vil gerne ændre det til noget lidt mere sigende
> som fx 'srv01'.

Er : overhovedet gyldigt i et hostnavn? Så vidt jeg husker
tillader DNS ikke :. Ikke at de behøver at matche, men det
er da mest praktisk. Der er også nogle programmer der har
problemer med navne startende med et ciffer, selvom de er
fuldt ud gyldige.

> 2 af disse filer er
> /proc/asound/oss/sndstat og
> /proc/sys/kernel/hostname

Det er ikke rigtige filer. Når du laver sådan en søgning
skal du undgå virtuelle filsystemer som f.eks. /proc.

--
Kasper Dupont

Fra : Brian Emilius

Dato : 03-05-05 16:04

Kasper Dupont skrev:

> [...]
>

> Det er ikke rigtige filer. Når du laver sådan en søgning
> skal du undgå virtuelle filsystemer som f.eks. /proc.

Tak for dit svar... det virkede fint

--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Peter Volsted

Dato : 03-05-05 17:53

hi

----- snip

> Tak for dit svar... det virkede fint

'man hostname' er inspirerende læsning

--
good luck

peter

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-05-05 18:36

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

> Er : overhovedet gyldigt i et hostnavn? Så vidt jeg husker
> tillader DNS ikke :.

Det er sikkert en IPv6 IP-adresse:
<http://en.wikipedia.org/wiki/Ipv6>
--