afbryde og genoptage en session
Fra : Peter Bohn

Dato : 02-05-05 17:57

Hejsa!

Nu er jeg ikke den store linux haj, såe... jeg håber at der en der kan
hjælpe mig med at opnå følgende:

Jeg sidder med en XP Pro som har adgang til en E-smith server
(http://contribs.org)
1) Jeg vil så gerne åbne en session på denne server (det gør jeg pt. med
putty.exe (tekst baseret er fint nok))
2) sætte serveren i gang med nogle jobs
3) "hoppe af" sessionen (men den skal køre videre)
4) slukke min XP maskine, gå i seng og sove
5) Vågne næste morgen, "hoppe tilbage" på sessionen og se hvordan mit job
endte (se hvilket output den genererede)

Anyone??

Mvh Peter

Fra : Mads

Dato : 02-05-05 18:16

"Peter Bohn" <peter.bohn@fjernbgg27.dk> wrote in message
> [...]
> 5) Vågne næste morgen, "hoppe tilbage" på sessionen og se hvordan mit job
> endte (se hvilket output den genererede)

Se på screen
Til ad hoc skedulering af jobs kan du også se på at og batch.

Hilsen
Mads

Fra : Peter Bohn

Dato : 02-05-05 21:22

"Mads" <mads@iname.com> skrev i en meddelelse
> Se på screen

jamen jeg kikker og kikker på skærmen, men der sker ikke noget

> Til ad hoc skedulering af jobs kan du også se på at og batch.
Jeg er ikke interesseret i at skemalægge jobbet

For nu at kilde en linuxhaj: Jeg kan gøre det mod en win 2000
terminalserver.
Afslutter jeg terminalsessionenen kommer følgende frem:
"Dette vil afbryde sessionen. Dine programmer vil fortsat køre mens
sessionen er afbrudt.
Du kan genoprette forbindelsen til denne session ved at logge på igen"

Det må sku da også kunne lade sig gøre mod en linux server???

Mvh Peter

Fra : Jacob Larsen

Dato : 02-05-05 21:28

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 02-05-05 21:48

Jacob Larsen wrote:

> Som Mads skriver, så er screen fortræffeligt til det formål i
> forbindelse med tekstbaserede jobs. Hvis du kræver grafisk adgang, så
> kan du starte en VNC server.

Og det som hverken Mads eller Jacob fik fortalt var hvor du kan læse
mere om screen (det er et program og ikke skærmen der henvises til )

Der er en artikel her:

http://applications.linux.com/applications/04/11/29/1651257.shtml

Screen er et GNU program og er tilgængelig på samtlig platforme (vil jeg
tro, har ikke mødt en hvor jeg ikke kunne få det til at virke).

Se mere http://www.gnu.org/software/screen/

Søgninger på google skal du nok lige kombinere med orderne 'detach' og
'attach' som er de to begreber der arbejdes med for at 'koble' af din
terminal. Alle programmer der kører i en screen vil blive ved med dette,
den understøtter et valgfrit antal terminaler inden i denne session, som
kan skiftes mellem efter behov/temperament.

Håber det gav et lille indblik Crash course:

start ny screen: screen
Koble af en session: <CTRL>-A <CTRL>-D (dvs programmer mv. kører videre
i baggrunden, og du kan lukke din putty/ssh/telnet whatever.
Lave ny terminal i samme session: <CTRL>-A <CTRL>-N
Forbinde til eksisterende screen: screen -r

Se mere på 'man screen'

Thomas

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-05-05 01:08

Thomas Rasmussen wrote:

> Lave ny terminal i samme session: <CTRL>-A <CTRL>-N

Øh, det er da Ctrl-a c på de maskiner hvor jeg
bruger screen. (Og det skal være lille a og c,
stort C betyder slet skærmens indhold).

Et par tastekombinationer mere, som er værd at
kende er Ctrl-a ? som giver lidt hjælp til
tastekombinationer. Og Ctrl-a H som gemmer
fremtidigt output fra den nuværende terminal
til en fil.

> Forbinde til eksisterende screen: screen -r

Hvis du vil tillade flere forbindelser til
samme screen skriver du "screen -x". Ved brug
af -r får du en fejlmelding hvis den allerede
er i brug. (screen -ls giver en liste over
aktive screens, og både -r og -x kan efterfølges
af navnet på en specifik screen).

> Se mere på 'man screen'

Ja den er god. Og selv når man tror man kender
screen kan man stadigt opdage nye spændende
måder at bruge den på. Inspiration for
viderekommende:

XAUTHORITY=$(ps -C X -o args= | sed -e 's/.* -auth \([^ ]*\) .*/\1/') DISPLAY=:0 xterm -e screen -x $STY &

--
Kasper Dupont

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 03-05-05 16:35

Kasper Dupont wrote:

> Øh, det er da Ctrl-a c på de maskiner hvor jeg
> bruger screen. (Og det skal være lille a og c,
> stort C betyder slet skærmens indhold).

Doh... ja selvfølgelig... Ved ikke lige hvad hjernen kørte på der...

> Et par tastekombinationer mere, som er værd at
> kende er Ctrl-a ? som giver lidt hjælp til
> tastekombinationer. Og Ctrl-a H som gemmer
> fremtidigt output fra den nuværende terminal
> til en fil.

Jep, og når man så har bandet 10 gange over at man ikke længere kan
bruge Ctrl-a for at komme til starten af linien, så redefinere man
således at Ctrl-a istedet bliver fx. Ctrl-t

i .screenrc:
escape ^t^t

> [...]
> af -r får du en fejlmelding hvis den allerede
> er i brug. (screen -ls giver en liste over
> aktive screens, og både -r og -x kan efterfølges

Tjaa... nu kan jeg ikke se hvorfor det er så satens smart over at være
connected til samme screen flere steder. Jeg anvender selv screen -rd
(resume screen, detach first if necessary) evt. sammen med screen -ls
hvis der er flere screens kørende.

Thomas

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-05-05 08:23

Thomas Rasmussen wrote:

> Jep, og når man så har bandet 10 gange over at man ikke længere kan
> bruge Ctrl-a for at komme til starten af linien, så redefinere man
> således at Ctrl-a istedet bliver fx. Ctrl-t

Man kan også bare bruge Ctrl-a a. Eller hvis man (som
jeg nogen gange har brug for) kører ssh under screen og
så en screen i den anden ende, så trykker man Ctrl-a a
a for at flytte cursoren til starten af linien.

> Tjaa... nu kan jeg ikke se hvorfor det er så satens smart over at være
> connected til samme screen flere steder.

Hvis nu man f.eks. har en screen kørende med 27 shells
og så på et tidspunkt har brug for at kunne se to af
dem samtidigt. Eller hvis man, som jeg nogen gange gør,
laver lidt remote administration af en vens computer,
så logger man ind som root starter en screen og fyrer
den kommando af jeg nævnte i min sidste posting, og
så kan han følge med i alt jeg taster.

Det var bare to anvendelser, find selv på flere.

--
Kasper Dupont

Fra : Peter Bohn

Dato : 04-05-05 18:51

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Screen er et GNU program og er tilgængelig på samtlig platforme (vil jeg
> tro, har ikke mødt en hvor jeg ikke kunne få det til at virke).

Se - Det ser rigtigt ud. Jeg begynder staks at læse

> [...]
> den understøtter et valgfrit antal terminaler inden i denne session, som
> kan skiftes mellem efter behov/temperament.

Yes - Tak for hjælpen. det er vidst det jeg er ude efter.

Mvh Peter