Danske specialtegn mangler med Postfix og ~
Fra : Jakob S. Andersen

Dato : 29-04-05 01:14

Jeg har en emailserver med Postfix (2.1.5-2.2) og Cyrus imapd (2.2.6-2) på
FC3.

Når brugerne modtager mail med ren tekst i emnelinien (fx automatisk mail
fra visse Internetsider), udskiftes danske tegn (æøå) og andre specielle
tegn med tegnet "X".

Er indholdet i emnelinien formateret med fx iso-8859-1 kommer det korrekt
frem.

Der er ikke problemer med disse tegn i selve mailens tekst.

Jeg har ikke tidligere oplevet problemet ved brug af Postfix alene, omend
det ikke har være nøjagtig samme version.

Er der nogle, der har forslag til løsning af problemet?

/SA

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 29-04-05 04:43

Jakob S. Andersen wrote:
> Er der nogle, der har forslag til løsning af problemet?

Hvis det ikke er forekommet på post serveren (ved brug af pine, mutt
eller andet), så har du vel indkredset problemet til at være i din IMAPD
server.

Prøv at checke hvilken codepage den er sat op til at bruge. Skal gerne
være den samme som postfix, og en som indeholder danske karakterer.

Alternativt kan det være din Mail client oven på IMAP, der ikke forstår
den codepage, som der sendes fra serveren.

mvh

Nikolaj Hansen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 29-04-05 07:06

"Jakob S. Andersen" wrote:
> [...]
> tegn med tegnet "X".
> Er indholdet i emnelinien formateret med fx iso-8859-1 kommer det korrekt

Nej, det er netop når emnelinien er i ren iso-8859-1 at problemet
forekommer. Fænomenet er omtalt i dokumentationen for cyrus imapd. Det
skyldes at det angiveligt er en overtrædelse af en smtp-rfc, som cyrus
ikke ønsker at understøtte.

Men hvis du kan programmere C, er det en smal sag at finde det sted i
kildeteksten, hvor tegn med 8'ene bit sat bliver skiftet ud med X. Det
skal bare udkommenteres, så virker det.

--
Lars Kongshøj

Fra : Jakob S. Andersen

Dato : 28-05-05 01:33

"Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men hvis du kan programmere C, er det en smal sag at finde det sted i
> kildeteksten, hvor tegn med 8'ene bit sat bliver skiftet ud med X. Det

Efter at have udkommenteret stedet (findes i imap/message.c) fik jeg en fejl
ved tilføjelse af en patch cyrus-imapd-2.2.4-munge8bit.patch. Ved at se
nærmere på den viser det sig, at der er blevet tilføjet en mulighed for at
slå udskiftningen af ugyldige tegn fra.

Dette gøres ved at tilføje linien munge8bit: no i imapd.conf

Tak for idéen, der ledte til løsningen :)

/SA