Trådløst netværk i SUSE
Fra : Henrik

Dato : 27-04-05 15:57

Hej
Det er været til evig irritation at min notebook har problemer med at komme
på mit trådløse netværk. Når jeg starter SUSE, mislykkedes det hvergang:

linux # rcnetwork restart
Shutting down network interfaces:
eth0 device: Broadcom Corporation NetXtreme BCM5705 Gigabit
Ethernet (rev 03)
eth0 No configuration found for eth0
Nevertheless the interface will be shut down.
eth0 configuration: done
eth1 device: Intel Corp. PRO/Wireless 2200BG (rev 05)
eth1 configuration: wlan-bus-pci-0000:02:04.0 done
Shutting down service network . . . . . . . . . . . . . done
Hint: you may set mandatory devices in /etc/sysconfig/network/config
Setting up network interfaces:
lo
lo IP address: 127.0.0.1/8 done
eth0 device: Broadcom Corporation NetXtreme BCM5705 Gigabit
Ethernet (rev 03)
eth0 No configuration found for eth0 unused
eth1 device: Intel Corp. PRO/Wireless 2200BG (rev 05)
eth1 configuration: wlan-bus-pci-0000:02:04.0
eth1 (DHCP) . . . . . no IP address yet... backgrounding.
waiting
Setting up service network . . . . . . . . . . . . . . done
SuSEfirewall2: Warning: no interface active
SuSEfirewall2: Firewall rules successfully set
from /etc/sysconfig/SuSEfirewall2

Derfor må jeg hjælpe den på vej:
iwconfig eth1 essid **********
iwconfig eth1 enc ************

Herefter går der cirka et minut, og netværket virker.

Håber jeg kan få noget hjælp her på newsgroup
/henrik

Fra : Max Andersen

Dato : 28-04-05 07:45

Henrik wrote:
> Hej
> Det er været til evig irritation at min notebook har problemer med at komme
> på mit trådløse netværk. Når jeg starter SUSE, mislykkedes det hvergang:

Jeg har sat mit eth0 til at bruge ifplugd, og derefter konfigureret
essid og krypteringsnøgle i YaST, så den hopper frejdigt på hver gang
jeg er hjemme uden kabel, og på jobbet hvis jeg sætter kabel i.

Max

Fra : Henrik

Dato : 28-04-05 13:46

Max Andersen wrote:

> [...]
> essid og krypteringsnøgle i YaST, så den hopper frejdigt på hver gang
> jeg er hjemme uden kabel, og på jobbet hvis jeg sætter kabel i.

Jeg har også konfigureret essid og krypteringsnøgle i YAST, men jeg har
stadig problemet.
"Jeg har sat mit eth0 til at bruge ifplugd" Hvad mener du?
/henrik

Fra : Max Andersen

Dato : 29-04-05 08:27

Henrik wrote:

> Jeg har også konfigureret essid og krypteringsnøgle i YAST, men jeg har
> stadig problemet.
> "Jeg har sat mit eth0 til at bruge ifplugd" Hvad mener du?
> /henrik

Man kan i Yast vælge ifplugd, så devicet kun prøves hvis der er
aktivitet. Derved undgik jeg det samme problem som du har.

Under netkortopsætning er der en drop down menu der hedder advanced,
hvori der er en option der hedder 'If plugged in'.

Den bruger jeg til mit eth0.

Og mit eth1 står til 'at boot time' i samme drop down.

Max

Fra : Henrik

Dato : 29-04-05 15:52

Max Andersen wrote:

> [...]
> hvori der er en option der hedder 'If plugged in'.
>
> Den bruger jeg til mit eth0.
>
> Og mit eth1 står til 'at boot time' i samme drop down.

oK, Nu forstår jeg hvad du mener. Jeg havde ikke ifplugd installeret. Har
forsøgt mig med din "opskrift", uden held.
Men det med dit eht0 har jeg løst ved at lave profiler. Når jeg er hjemme,
er kortet slet ikke konfigureret, når jeg er på job, vælger jeg en profil,
hvor eht0 er konfigureret.

Det er det trådløse som jeg har problemer med - også når jeg kobler mig på
andre trådløse netværk. Og det HAR virket. Og virker på min
Windows-partition. Men ok, jeg opgiver, skal alligevel geninstallere suse
om et par måneder.