hjælp til lille fstab problem med u
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-04-05 00:37

Hej NG.

Jeg har det lille problem, at min virtual pc linux ikke vil læse alle
mine cd´ere ordentligt hvad enten jeg vælger det som en iso-fil eller
har brændt cd´en og fysisk mounter den. F.eks. kan jeg kun læse et polsk
bibliotek fra en eller anden texlive 2004-cd, men der mangler en masse
filer... Derfor tror jeg at den er gal med min fstab i linjen med
/media/cdrom?

Er linjen korrekt? Skal der stå udf og iso9660???

Her er min fstab fil:

#
proc /proc proc defaults 0 0
/dev/hda1 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1
/dev/hda5 none swap sw 0 0
/dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 ro,user,noauto 0 0
/dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto 0 0

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : D. Johnson

Dato : 24-04-05 07:32

Martin Jørgensen skrev Den. 24-04-2005 01:37:

> [...]
> min fstab i linjen med /media/cdrom?
>
> Er linjen korrekt? Skal der stå udf og iso9660???

Har du prøvet at fjerne den udf option?
så linjen bliver
/dev/hdc /media/cdrom0 iso9660 ro,user,noauto 0 0

Det er et forsøg værd, men lidt mystisk at den ikke kan mounte en alm.
iso fil korrekt.

--
D. Johnson
/usr/sbin/athcool on

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-04-05 12:28

D. Johnson wrote:

> Martin Jørgensen skrev Den. 24-04-2005 01:37:
-snip-

> Har du prøvet at fjerne den udf option?
> så linjen bliver
> /dev/hdc /media/cdrom0 iso9660 ro,user,noauto 0 0

Nu har jeg prøvet det... Det virker sgu!

> Det er et forsøg værd, men lidt mystisk at den ikke kan mounte en alm.
> iso fil korrekt.

Ja, meget mærkeligt. Nogen der kan forklare det med at det ikke virker
med udf? Jeg har læst lidt om udf: Det betyder universal disk format og
skulle anvendes til at læse dvd-rom'er?

Jeg er efterhånden ved at være lidt træt af MS Windows virtual pc. Jeg
vil tro at vmware's virtual pc er klart den bedste til at køre linux,
efter hvad jeg nu har læst rundt omkring forskellige steder.

Et nyt problem er dukket op: Når jeg sætter virtual pc´en i dvale og
efter nogen timer starter den op igen, går tiden forkert. Desuden virker
internettet ikke længere.

Jeg tænkte på at lave et smart cronjob der kunne checke tiden op mod en
ntp-server, hvert 10.minut? Eller også bare have et "update"-ikon på
desktoppen som kører et script og som jeg manuelt klikker på efter
opstart fra dvale.

Hvad er smart - og hvorfor virker internettet ikke efter dvale? Jeg har
både forsøgt "init.d/networking restart", "ifdown eth0" og "ifup eth0"
uden held. Det er vel et eller andet som er udløbet?