Hvor er KDE?
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 23-04-05 06:54

Jeg har prøvet at installere et progam (kboincspy-0.9.0) på min linux
(PCLinuxOS - Baseret på Mandrake) hvor jeg kører med KDE 3.4
Henter kildekoden kboincspy-0.9.0.tar.bz2 og udpakker den til
mappen /home/jan/kboincspy-0.9.0
Går ind i mappen, åbner jeg en terminal i ~/kboincspy-0.9.0 og
skriver ./configure

Det kører så lidt tid, men pludselig skrives der følgende besked til mig;

"checking for KDE... configure: error:
in the prefix, you've chosen, are no KDE headers installed. This will fail.
So, check this please and use another prefix!"

og configure afsluttet.

Hvad betyder ovenstående sådan lidt mere specifikt?
Hvordan kan det være der ikke kan findes nogen KDE headers, når nu jeg
bruger KDE?

Håber nogen kan hjælpe her.

Jan

Fra : Kent Friis

Dato : 23-04-05 07:27

Den Sat, 23 Apr 2005 07:53:41 +0200 skrev Jan Allan Andersen:
> [...]
> in the prefix, you've chosen, are no KDE headers installed. This will fail.
> So, check this please and use another prefix!"

Prøv at checke i Mandrakes setup program om du har installeret noget
der hedder kde-dev, kded eller lignende. Det er development pakken, den
du skal bruge for at kunne compile KDE programmer.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 24-04-05 05:49

Kent Friis wrote:

> Prøv at checke i Mandrakes setup program om du har installeret noget
> der hedder kde-dev, kded eller lignende. Det er development pakken, den
> du skal bruge for at kunne compile KDE programmer.

Det var lige netop dér det haltede, mange tak for hjælpen.

Synes så bare lige det er en lidt "underlig" og indforstået måde programmet
fortæller mig, at jeg rent faktisk mangler at installere noget for at kunne
kompilere programmet.
Man skulle jo på forhånd vide hvad der er tale om for at kunne bruge den
oplysning til noget som helst. Man burde kort og godt få at vide, at man
faktisk manglede KDE Development pakken for at gøre det man gerne ville
gøre.
Har tidligere kompileret og installeret Wine - Her fik jeg kort, godt og
forståeligt fortalt hvis der var noget jeg manglede at installere for at
kunne gøre det jeg gerne ville gøre.

Men så er det jo godt at nogen kan fortælle os andre, hvad det der
indforståede sprog betyder

Én ting er at nu kører ./configure uden problemer - Så vidt jeg da kan se.
Så laver jeg en 'make' bagefter, og så kommer der igen problemer

Nu drejer det sig om at der skulle mangle 'libGL.la'.
Har prøvet at google på det og som jeg har forstået det, så burde "et eller
andet" pege på 'libGL.so' istedet for, men det gør "et eller andet"
åbenbart ikke.
Jeg fandt bare ikke en løsning på problematikken

Én havde løst det ved at geninstallere XOrg filerne, hvilket jeg også
prøvede, men uden held.
Et andet sted skrev en at løsningen var ..... Og så kommer der noget der
ligner et script af en art, der åbenbart måske sørger for at hver gang "et
eller andet" i et program fortæller at der skal bruges 'libGL.la', så vil
der bleve peget på 'libGL.so' og så vil det bare køre. Men hvad, hvordan og
hvorledes man skal gøre med det script, eller hvad det nu er, det står der
intet som helt om

Så hvis du, eller en anden mere forstandig end mig på linux, kunne fortælle
mig hvad hvordan jeg løser den her 'libGL.la' problematik, så ville jeg da
blive temmelig glad

Jan

Fra : Kent Friis

Dato : 24-04-05 09:00

Den Sun, 24 Apr 2005 06:48:39 +0200 skrev Jan Allan Andersen:

> [...]
> oplysning til noget som helst. Man burde kort og godt få at vide, at man
> faktisk manglede KDE Development pakken for at gøre det man gerne ville

Hvis man installerer fra source, er der ikke noget der hedder KDE
development. Det er en opsplitning som Mandrake (og de fleste andre
"brugervenlige" distros) laver fordi en alm. bruger har ikke brug for
at compile ting.

Havde du installeret det nye program fra RPM, ville du ikke have brug
for development pakken. Det er kun et problem der opstår når man
installerer nogen ting vha installeren, og andre fra source.

Egentlig burde Mandrake vel foreslå at man installerer development
pakkerne, hvis man vælger at installere en compiler.

> [...]
> åbenbart ikke.
> Jeg fandt bare ikke en løsning på problematikken

Det lyder skummelt... Hvorfor pokker skulle programmet forsøge at
statisk linke til libGL? Normalt plejer man kun at statisk linke
programmer der bruges under boot (/sbin/init og et par stykker mere),
og de har ikke brug for OpenGL.

> Så hvis du, eller en anden mere forstandig end mig på linux, kunne fortælle
> mig hvad hvordan jeg løser den her 'libGL.la' problematik, så ville jeg da
> blive temmelig glad

Det lyder som det tidspunkt hvor jeg ville opgive det program

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 24-04-05 15:28

Jan Allan Andersen wrote :

> Nu drejer det sig om at der skulle mangle 'libGL.la'.

Efter lidt søgen ser ud til at det er en pakke som hedder
libMesaGLU1-devel-? du skal have fat i.

Men findes der ikke en smart måde så man kan installere alle *-devel-*
pakkerne i Mandrake på éen gang. Hvis du selv vil til at oversætte
programmerne så vil du ustandseligt komme i denne situation.

PS. Prøvede lige at hente programmet og './configure && make' kørte fint
på min Slackware 10.1 box, så kildekoden fejler intet.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 24-04-05 22:29

Thomas Overgaard wrote:

> Efter lidt søgen ser ud til at det er en pakke som hedder
> libMesaGLU1-devel-? du skal have fat i.

Hmmm ..... Den har jeg installeret.

> Men findes der ikke en smart måde så man kan installere alle *-devel-*
> pakkerne i Mandrake på éen gang. Hvis du selv vil til at oversætte
> programmerne så vil du ustandseligt komme i denne situation.

Nu er der jo ikke tale om Mandrake selv, men om en distribution der er
baseret på Mandrake - Men under alle omstændigheder ved jeg ikke om
ovennævnte er muligt

> PS. Prøvede lige at hente programmet og './configure && make' kørte fint
> på min Slackware 10.1 box, så kildekoden fejler intet.

Prøvede lige igen ..... Med samme kedelige resultat
Jeg får følgende besked;

"grep: /usr/X11R6/lib/libGL.la: No such file or directory
/bin/sed: can't read /usr/X11R6/lib/libGL.la: No such file or directory
libtool: link: `/usr/X11R6/lib/libGL.la' is not a valid libtool archive"

Og som sagt, jeg har libMesaGLU1-devel installeret.

Jan

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 24-04-05 23:03

Jan Allan Andersen wrote :

> [...]
> /bin/sed: can't read /usr/X11R6/lib/libGL.la: No such file or directory
> libtool: link: `/usr/X11R6/lib/libGL.la' is not a valid libtool archive"

Det ser mystisk ud undtagen hvis da ikke libGL.la er endt et andet sted
end lige i /usr/X11R6/lib. Prøv evt. disse:
ls -l /usr/X11R6/lib/libGL.la
ls -l /usr/lib/libGL.la

Hvis den sidste giver et resultat men ikke den første så lav et symlink:
ln -s /usr/lib/libGL.la /usr/X11R6/lib/libGL.la

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 25-04-05 10:06

Thomas Overgaard wrote:

> [...]
>
> Hvis den sidste giver et resultat men ikke den første så lav et symlink:
> ln -s /usr/lib/libGL.la /usr/X11R6/lib/libGL.la

Se, det var jo lige dét der var problemet nu

Så er dét løst ..... Men nu er der jo (selvfølgelig) andre problemer

For et par dage siden, da jeg først forsøgte at installere programmet,
lavede jeg jo en 'make install' på trods af fejlmeldingen i 'make' - Måske
nok tåbeligt, men nu er det jo ligesom gjort

Er der nogen måde jeg kan slette resultatet af denne 'make install'?

For efter at have lavet diverse tilføjelser (KDE-devel) og øverststående
symlink, så prøvede jeg igen (her til morgen) at køre først './configure &&
make' og herefter 'make install'.
Men jeg kan se at den kørbare kboincspy fil jeg får, åbenbart er den samme
som for 2 dage siden - I hvert fald er det den eneste kørbare kboincspy fil
jeg kan finde på mit system, og den er dateret d. 23/4, ikke her i dag som
jeg ville have forventet.

Så jeg må på en eller anden måde prøve at fjerne resultatet af såvel min
'make install' fra idag som min 'make install' fra for 2 dage siden -
Kort og godt, slette mit system for alt andet kboincspy end kildekoden jeg
hentede.

Det må vel kunne lade sig gøre?

Jan

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 25-04-05 13:49

Jan Allan Andersen wrote :

> Se, det var jo lige dét der var problemet nu

Pyha, så langt så godt.

> Er der nogen måde jeg kan slette resultatet af denne 'make install'?

Det ser ud som om der er en mulighed for at køre 'make uninstall', og
det burde fjerne programmet.

Men jeg tror ikke det er det der er problemet, jeg tror i stedet at dine
fejlslagne forsøg er cached og at de nu forhindrer dig i at køre en
vellykket 'make'. Hvis jeg var dig ville jeg backuppe ændringerne og så
køre en 'make clean' eller 'make distclean', så får du ryddet op og er
klar til en frisk start.