Problemer med at boote knoppix
Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 22-04-05 15:34

Jeg prøver at redde en installtion fra et gammelt bundkort, og prøver
derfor at boote på en knoppix cd.
Jeg har prøvet med knoppix 3.2, 3.7 og 3.8 og alle stooper på samme sted
i boot processen.
Lige efter den har læst kernel og initrd får jeg sort skærm og der sker
ikke mere.
Jeg har prøvet med standard opsætning, expert, med egne parametre til
kernel og failsafe og i alle tilfælde sker det samme.
Maskinen kører andet OS uden problemer og jeg har kørt en memtest uden
der blev fundet problemer med rammen.
Google har indtil videre ikke giet noget brugbart svar ud over der
tilsyneladende er andre der har oplevet det samme men mest på bærbare.

Nogen der har et godt forslag til hvordan jeg får knoppix til at boote?

--
Sonni
-=-=-

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-04-05 15:46

Sonni Skammelsen <news@sonni.org> wrote:

>Jeg prøver at redde en installtion fra et gammelt bundkort, og prøver
>derfor at boote på en knoppix cd.
>Jeg har prøvet med knoppix 3.2, 3.7 og 3.8 og alle stooper på samme sted
>i boot processen.

Der må være et-eller-andet i hardwaren der driller knoppix - Prøv at
lege med no-snydekoderne, både enkeltvis og i kombinationer.

KNOPPIX noapic
KNOPPIX noagp
KNOPPIX noapm
etc

Prøv også:

KNOPPIX acpi=off

Snydekoderne er dokumenteret i filen KNOPPIX-CHEATCODES.TXT der ligger
på cd'en.
<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 22-04-05 16:53

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Prøv også:
>
> KNOPPIX acpi=off
>
> Snydekoderne er dokumenteret i filen KNOPPIX-CHEATCODES.TXT der ligger

Nu kom jeg da lidt længere ved at lave denne
KNOPPIX acpi=off pnpbios=off
men følgende sker dette og system går næsten i stå.

audit(1114192173.522:0): initialized
irq 18: nobody cared!
handlers:
[<c023562c>] (ide_intr+0x0/0x124)
[<c023562c>] (ide_intr+0x0/0x124)

Disbaling IRQ #18

og fortsætter derefter med lignene fejl

--
Sonni

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-04-05 17:04

> [...]

>Nu kom jeg da lidt længere ved at lave denne
>KNOPPIX acpi=off pnpbios=off
>men følgende sker dette og system går næsten i stå.

Det er åbenbart IDE-controlleren der driller...

Hva' er det for et bundkort, dvs hvilket chipset og helt specifikt
hvilken IDE-controller ??

Prøv at rode lidt med BIOS-indstillingerne - ikke kun for
ide-controllerne, men alt hva' der er at lege med

Kan der være fejl på bundkortet ??

<mlr>

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 22-04-05 17:49

Michael Rasmussen wrote:

> Det er åbenbart IDE-controlleren der driller...
>
> Hva' er det for et bundkort, dvs hvilket chipset og helt specifikt
> hvilken IDE-controller ??

Det er et asus p4c800-e deluxe bundkort, det er et intel 875P chipset
der sidder på kortet, samt en promise 20378 raid controller som jeg dog
har disblet i bios.

> Prøv at rode lidt med BIOS-indstillingerne - ikke kun for
> ide-controllerne, men alt hva' der er at lege med

Har rodet med en del og har prøvet at disbale stort set alt uden noget
ændring.

> Kan der være fejl på bundkortet ??

Skal jeg da ikke kunne afvise, men umiddelbart vil jeg ikke tro det.

--
Sonni
-=-=-

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 22-04-05 18:34

Sonni Skammelsen wrote:
> [...]
>>> [<c023562c>] (ide_intr+0x0/0x124)

> [...]
> ændring.

> Skal jeg da ikke kunne afvise, men umiddelbart vil jeg ikke tro det.

Nu har jeg så rodet lidt mere igennem generelt om linux dist. og mit
bundkort og kom frem til der var en del der havde problemer.
De nævnte alle en 2.6 kerne så jeg skyndte mig leige at finde en knoppix
3.7 from og fik mig en 100% opdateret bios.
Systemet kører fejl frit på en kerne 2.4.xx men i hvert fald den
prekompilerede kerne i knoppix og så vidt jeg kunne læse mig frem til
FC2 fejler på mit og tilsvarende systemer.

Men nu fik jeg adgang og kan lege med mine data igen, så må tiden vise
om jeg kan brygge en kerne 2.6.xx der kan bruges.

Tak for hjælpen.

--
Sonni
-=-=-

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-04-05 18:47

Sonni Skammelsen <news@sonni.org> wrote:

>Det er et asus p4c800-e deluxe bundkort, det er et intel 875P chipset
>der sidder på kortet, samt en promise 20378 raid controller som jeg dog
>har disblet i bios.

Jeg søgte lige på deja / google - der er et par andre sjæle der klager
over at debian / knoppix fryser på P4C800 når den loader
IDE-modulerne...

Nogen løsning ku' jeg dog ikke umiddelbart finde.

Kan RAID-controlleren de-aktiveres med en jumper på bundkortet ??

<mlr>