SUSE LINUX Enterprise Server 9 - 1 server ~
Fra : Henrik

Dato : 22-04-05 11:48

Hej

SUSE LINUX Enterprise Server 9 - 1 server / 2 cpu.. Hvad er det?

Produktet koster kr. 4.000,- modsvarende SUSE linux 9.2 (eller 9.3), som kun
koster kr. 700,-.

Hos Linuxshoppen
http://www.linuxshoppen.dk/products.php?showgroup_name=Server%20styresystem&showtype_name=SuSE&showvariant_id=303

skriver de bl.a. CUPS, DNS, DHCP, IMAP, NTP, SLP, Postfix, PXE, Proxy,
Samba, SNMP, SMTP.
Jamen disse servere er der jo også på professionel udgaven. Hvad er så
forskellen.

Er det rigtig forstået at den store forskel er at Enterprise Server kan køre
med 2 cpu'er på en gang medens professinal ikke kan?

Vil jeg kunne køre med én server, 10 tynde klienter (LTSP) og
oracle-database på henholdsvis Enterprise og professional?

Mange spørgsmål, men jeg håber jeg kan få svar

/henrik

Fra : Mads Martin Joergens~

Dato : 24-04-05 11:12

Henrik wrote:
> skriver de bl.a. CUPS, DNS, DHCP, IMAP, NTP, SLP, Postfix, PXE, Proxy,
> Samba, SNMP, SMTP.
> Jamen disse servere er der jo også på professionel udgaven. Hvad er så
> forskellen.

Forskellen er at SUSE vedligeholder SLES i 5 år mod kun 2 år på den
professionelle. Desuden er den også undergået meget mere voldsom testing
i meget længere tid, og er derfor mere stabil.

Desuden er den certificeret af større firmaer som Oracle, IBM etc.

> Er det rigtig forstået at den store forskel er at Enterprise Server kan køre
> med 2 cpu'er på en gang medens professinal ikke kan?

Nej, professionel kan køre med alle de CPUer som SLES kan.

--
Mads Martin Joergensen, http://mmj.dk
"Why make things difficult, when it is possible to make them cryptic

Fra : Henrik

Dato : 25-04-05 13:26

Mads Martin Joergensen wrote:

> [...]
>
> Desuden er den certificeret af større firmaer som Oracle, IBM etc.

> Nej, professionel kan køre med alle de CPUer som SLES kan.

Også på EEN gang. Er det ikke det som menes med SLES 2 cpu/8cpu/16cpu osv?
Proffessional kan vel kun køre med en cpu ad gangen?

Fra : Kent Friis

Dato : 25-04-05 16:38

Den Mon, 25 Apr 2005 14:26:19 +0200 skrev Henrik:

> Også på EEN gang. Er det ikke det som menes med SLES 2 cpu/8cpu/16cpu osv?
> Proffessional kan vel kun køre med en cpu ad gangen?

Hvordan mener du den skifter imellem dem?

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Henrik

Dato : 26-04-05 11:07

Kent Friis wrote:

> Hvordan mener du den skifter imellem dem?
Jeg mener ikke at skifte mellem dem. Jeg mener/tror prof. kun kan køre på
servere med en cpu.

Fra : Mads Martin Joergens~

Dato : 28-04-05 13:30

Henrik wrote:

> Jeg mener ikke at skifte mellem dem. Jeg mener/tror prof. kun kan køre på
> servere med en cpu.

Det er 100% forkert. Professionel kan fint køre med alle de CPUer linux
kernen kan.

Det er menes med SLES 2/8/16 CPU er bare fordi det koster pr. CPU man
vil køre produktet på. Det er en gængs måde at prissætte i enterprise
kredse, men har intet at gøre med hvordan det kører.

Fra : Henrik

Dato : 28-04-05 13:38

> [...]

> vil køre produktet på. Det er en gængs måde at prissætte i enterprise
> kredse, men har intet at gøre med hvordan det kører.

ok, mange tak
/henrik