flyttning af bruger
Fra : Palle jeppesen

Dato : 18-04-05 14:20

hej
er der nogen nem måde at flytte bruger og deres post og andre filer fra
en RH8 til en ny fedora3 (bruger postfix)

--
Med venlig hilsen / Best regards,
Palle Jeppesen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 19-04-05 13:48

Palle jeppesen wrote:

> hej
> er der nogen nem måde at flytte bruger og deres post og andre filer fra
> en RH8 til en ny fedora3 (bruger postfix)

Overførsel af filer er nem nok. I en typisk standalone konfiguration
er det bare /home der skal kopieres. Dernæst kan man oprette brugerne.
Jeg plejer at bruge useradd kommandoen. Du skal sørge for at bruge -u
til at sikre, at de får samme uid igen, ellers kommer man måske til at
eje den forkerte brugers filer. Alternativt til useradd kunne man også
bare kopiere de relevante linier fra /etc/passwd, /etc/shadow og
/etc/group.

Hvad angår spools til ind- og udgående post ville det nemmeste
selvfølgelig være, hvis du kunne sikre dig, at det var tomme. Altså at
alt post i spoolen er blevet sendt eller hentet af brugeren inden du
lukker RH8 ned for sidste gang. Alternativt burde du kunne kopiere
filerne over mens der er lukket ned, men jeg ved ikke lige præcist
hvor postfix gemmer den slags, men det må ligge et sted i /var.

Snakker vi om en ny installation på samme maskine eller en helt ny
maskine?

--
Kasper Dupont