Danske bogstaver i filnavne
Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 16-04-05 17:41

På Linux 2.6 får jeg danske bogstaver i filnavne vist forkert -
altså i output fra ls, find, osv. - for eksempel:

Turéll -> Turéll
Cæcilie -> Cæcilie
Køln -> Köln

ls | iconv -f UTF-8 -t ISO8859-1 ... viser dem rigtigt, så jeg
har rodet rundt med forskellige værdier for LC_NAME (en_DK.UTF-8,
..ISO-8859-1, etc.) uden held.

Er det overhovedet LC_NAME det drejer sig om?

De bliver også vist rigtigt, når jeg kigger på dem fra Windows
via en Samba share..

--
Stig

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-04-05 22:04

"Stig H. Jacobsen" <stighj-nospam@FJERNES_gmail.com> writes:

> [...]
>
> ls | iconv -f UTF-8 -t ISO8859-1 ... viser dem rigtigt, så jeg
> har rodet rundt med forskellige værdier for LC_NAME (en_DK.UTF-8,

Det sker - så vidt jeg ved - ikke tegnkonvertering på det niveau (det
er den faktiske bytesekvens i filnavnet du ser) , så det er der ikke
meget at gøre ved, andet end at bede din terminal om at fortolke UTF-8
tegn korrekt

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://www.unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 17-04-05 19:37

On 16 Apr 2005 23:03:40 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Det sker - så vidt jeg ved - ikke tegnkonvertering på det niveau (det
> er den faktiske bytesekvens i filnavnet du ser)

Hmm, filnavnene kommer fra Windows (kopieret til Samba-shares),
men det ser ud til at jeg kan config'e Samba til at oversætte fra
utf-8 til latin-1 i filnavnene.

Tilsyneladende er det ny opførsel i Samba v3, at filnavne bruger
UTF-8 - og med en dum default indstilling for folk der havde
filer i forvejen..

> så det er der ikke meget at gøre ved, andet end at bede din
> terminal om at fortolke UTF-8 tegn korrekt

Har for mange terminaler og min verden kører 8859.1 :-/

--
Stig

Fra : Jacob Larsen

Dato : 18-04-05 08:20

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 18-04-05 09:12

> [...]
> .ISO-8859-1, etc.) uden held.
>
> Er det overhovedet LC_NAME det drejer sig om?
>
> De bliver også vist rigtigt, når jeg kigger på dem fra Windows

Jeg røg også over på utf8 i filsystemet på et tidspunkt. Det lykkedes mig
ikke at få både Samba og Apache til at køre UTF8, så jeg skiftede tilbage
til iso8859-1.
Samba styres vist fra /etc/samba/smb.conf:

[global]
character set=iso8859-1
unix charset = iso8859-1

Selve filsystemet styres på min FC1 via /etc/sysconfig/i18n:

LANG="da_DK.iso8859-1"
SUPPORTED="da_DK.utf-8:da_DK:iso8859-1:da_DK:da"

Og som nævnt har jeg ingen ide om hvordan man får Apache til at køre andet
end iso8859-1 på filnavnene.
Hvis du skifter til ISO8859-1 skal alle eksisterende UTF8-filnavne
konverteres manuelt eller med et script til ISO8859-1.

Niels Dybdahl

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 18-04-05 22:12

On Mon, 18 Apr 2005 10:11:55 +0200, Niels Dybdahl wrote:

> Samba styres vist fra /etc/samba/smb.conf:

Mange tak for konfigurations-stumperne. Min i18n-fil indeholder
dog ikke 'SUPPORTED=', men det passer mig også fint at alt holdes
i 8859.1.

> Hvis du skifter til ISO8859-1 skal alle eksisterende UTF8-filnavne
> konverteres manuelt eller med et script til ISO8859-1.

Jeps, men Samba3-dokumentation henviste til en utility, som kunne
køre det for en, så det burde ikke være så slemt.

--
Stig

Fra : Kasper Dupont

Dato : 18-04-05 13:54

"Stig H. Jacobsen" wrote:

> [...]
> .ISO-8859-1, etc.) uden held.
>
> Er det overhovedet LC_NAME det drejer sig om?
>
> De bliver også vist rigtigt, når jeg kigger på dem fra Windows

Jeg kan forestille mig mange muligheder for hvor fejlen
kan ligge. At køre med en blanding af utf-8 og iso8859-1
giver ikke andet problemer. Jeg plejer selv at sætte mine
systemer op til at køre iso8859-1, hvilket betyder at jeg
først ændrer i /etc/sysconfig/i18n og derefter husker at
angive iocharset=iso8859-1 som option til de filsystemer,
som har brug for det (vfat, iso9660, ol.).

--
Kasper Dupont

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 18-04-05 22:14

On Mon, 18 Apr 2005 14:53:57 +0200, Kasper Dupont wrote:

> Jeg kan forestille mig mange muligheder for hvor fejlen kan ligge.

Samba v3 er synderen. Det forklarer også, hvorfor jeg først har
fået problemet her for nylig efter opgradering af bla. Samba.

> Jeg plejer selv at sætte mine systemer op til at køre iso8859-1

Jeg plejer at regne med at det virker og fixer det, når det ikke gør

--
Stig