virtual pc - linux og win xp.
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-04-05 15:41

Hej NG.

Jeg kan se at man kan downloade en gratis 45-dages version af ms virtual
pc. Med VPC kan jeg afvikle windows xp programmer på min mac med os X,
godtnok meget langsommere pga. emuleringen. Men det virker.

Er det muligt at køre linux under windows xp og er der nogen der har
prøvet det eller har nogen erfaringer med det? Hvis det virker, må jeg
hellere downloade gratis-versionen og prøve det...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kristian Thy

Dato : 16-04-05 16:10

Martin Jørgensen wrote:
> Er det muligt at køre linux under windows xp og er der nogen der har
> prøvet det eller har nogen erfaringer med det?

Ja, fx skulle http://www.damnsmalllinux.org/usb-qemu.html være ret godt.

\\kristian
--
Thomas Madsens fremragende guide til sikring af Windows:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/windows/tjenester/

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-04-05 16:24

On Sat, 16 Apr 2005 16:41:10 +0200, Martin wrote:

> Er det muligt at køre linux under windows xp og er der nogen der har
> prøvet det eller har nogen erfaringer med det?

Umiddelbart ville jeg gætte på at det var smartere at gøre det
omvendt...

> Hvis det virker, må jeg hellere downloade gratis-versionen og prøve
> det...

Kig her for en proprietær (og efter sigende ret moden) løsning:

<http://www.vmware.com/>

En fri løsning er qemu, hvor godt den virker véd jeg ikke:

<http://www.qemu.org/>

En mulighed er også Wine, som implementerer Windows API'et (det er
altså ikke en pc-emulator); Wine er frit:

<http://www.winehq.com/>

Hvad der er bedst kommer ganske givet an på dine behov.

Mvh.

--
"Please, either disclose the reason for dillon@'s Adam Sjøgren
commit bit removal with explanations or give it back asjo@koldfront.dk

Fra : Claus U

Dato : 16-04-05 17:34

Adam Sjøgren skrev:

> Kig her for en proprietær (og efter sigende ret moden) løsning:
>
> <http://www.vmware.com/>

Jeg bruger vmware, så jeg kan bruge windows på en linux platform. Jeg er
ganske imponeret - man kan dog ikke afvikle programmer som indenholder
krævende 3d grafik eller opengl.
--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-04-05 00:01

Adam Sjøgren wrote:

> Umiddelbart ville jeg gætte på at det var smartere at gøre det
> omvendt...

Hvorfor det?

> Kig her for en proprietær (og efter sigende ret moden) løsning:
>
> <http://www.vmware.com/>

Hvad skal jeg klikke på?

> En fri løsning er qemu, hvor godt den virker véd jeg ikke:
>
> <http://www.qemu.org/>

Tager du pis på mig? En side hvor der bare står test?

> En mulighed er også Wine, som implementerer Windows API'et (det er
> altså ikke en pc-emulator); Wine er frit:
>
> <http://www.winehq.com/>

Wine er noget lort - det virker jo ikke rigtigt.

> Hvad der er bedst kommer ganske givet an på dine behov.

Virtual PC er nok bedst.

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 17-04-05 08:35

Martin Jørgensen wrote:

> Tager du pis på mig? En side hvor der bare står test?

Her virker www.qemu.org ganske fint.

Og qemu er i øvrigt en god emulator under linux, jeg bruger den under
Debian Sarge til at køre Windows XP uden problemer. Og det går hurtigt
nok til at jeg ikke falder i søvn...

Jeg mener at have set en benchmark der siger at qemu kan køre med cirka
halv hastighed af host-systemet, kan dog ikke huske hvor jeg så det.

/Andreas

Fra : roeret

Dato : 17-04-05 09:09

Andreas Kleist Svendsen wrote:

> Jeg mener at have set en benchmark der siger at qemu kan køre med cirka
> halv hastighed af host-systemet, kan dog ikke huske hvor jeg så det.

Med MEGEN ram som jeg har kører min XP i så at sige normal hastighed (som en
dedikeret XP maskine) i VMware under linux.

martin

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-04-05 11:05

Andreas Kleist Svendsen wrote:

> Her virker www.qemu.org ganske fint.

Ok, den virker også fint nok nu. Men i nat ca. kl.1 stod der bare "test"
på siden...

Fra : Mads

Dato : 16-04-05 18:20

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message
> [...]
> prøvet det eller har nogen erfaringer med det? Hvis det virker, må jeg
> hellere downloade gratis-versionen og prøve det...

Ja, du kan sagtens køre linux under Microsoft Virtual PC.
Bruger det på min laptop, når jeg hurtigt mangler en linux.

Hilsen
Mads

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-04-05 00:10

Mads wrote:
> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message
-snip-

> Ja, du kan sagtens køre linux under Microsoft Virtual PC.
> Bruger det på min laptop, når jeg hurtigt mangler en linux.

Glemte lige at spørge... Hvordan med hastigheden?

Fra : Mads

Dato : 17-04-05 09:00

> -snip-

> Glemte lige at spørge... Hvordan med hastigheden?

Til det jeg bruger den til køre det fint. Du skal dog være opmærksom på at
det er en god ide at have godt med RAM, hvis dit host OS ikke skal swappe
alt for meget ud. Hvis du skal bruge 128 MB for at køre dit host OS, og 128
MB for at køre dit guest OS, så skal du jo bruge 256 MB for at køre dem
samtidigt (medmindre du elsker at swappe)

Jeg køre Debian Sarge med en Gnome på min VPC og bruger den primært til
seriøseT programmer (primært programmering)

Hilsen
Mads

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 16-04-05 18:22

On Sat, 16 Apr 2005 16:41:10 +0200, Martin Jørgensen wrote:

> Er det muligt at køre linux under windows xp

Yup. VirtualPC virker fint - du kan ikke vælge Linux som OS til
dine virtuelle maskiner, men der er en "Other", som virker fint -
jeg har kørt Mandrake, DSL og diverse andet med VirtualPC 2004
SP1 på WinXP, det er sjovt!

VMware kan mere end VirtualPC (USB-support er nice) og kan også
downloades som trial versioner, men VirtualPC er imho hurtigere
og nemmere at få noget i luften med, også mht. netværk, som jo er
ganske vigtigt i disse tider.

--
Stig

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-04-05 00:05

Stig H. Jacobsen wrote:

> [...]
> downloades som trial versioner, men VirtualPC er imho hurtigere
> og nemmere at få noget i luften med, også mht. netværk, som jo er

Har VPC ikke usb-support? Hvordan er VPC hurtigere og nemmere at få
noget i luften med?

Hvad ellers er forskellen på de to?

Og er det bedst at køre windows xp under linux eller omvendt?
Selvfølgeligt, hvis man gerne vil køre opengl og lignende under xp, så
er der kun én valgmulighed, men det behov har jeg ikke - så på den måde
er jeg frit stillet.

Fra : Mads

Dato : 17-04-05 09:03

> [...]
> Selvfølgeligt, hvis man gerne vil køre opengl og lignende under xp, så er
> der kun én valgmulighed, men det behov har jeg ikke - så på den måde er

Tja. Man kan komme med mange overvejerser om hvilket OS der er det bedste
til at håndtere emulatore.
Men hvis du kan sige at det ene OS vil du bruge som dit primære, så ville
jeg vælge det som host, og installere det andet som guest OS.

Hilsen
Mads

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-04-05 11:17

Mads wrote:

> [...]
> Men hvis du kan sige at det ene OS vil du bruge som dit primære, så ville
> jeg vælge det som host, og installere det andet som guest OS.

Det er en 64-bit AMD socket 754 jeg har. Motherboardet er også rimeligt
nyt, så på den måde er jeg lidt bange for at installere det på linux...
FC3 kører ikke særligt godt på den lige for tiden...

Så Linux bliver nok sekundært - idet mindste indtil der kommer en nyere
linux version der kører ordentligt.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-04-05 14:26

Martin Jørgensen wrote:

> Det er en 64-bit AMD socket 754 jeg har. Motherboardet er også rimeligt
> nyt, så på den måde er jeg lidt bange for at installere det på linux...

Er Linux ikke det OS, der har bedst support for AMD64?

--
Kasper Dupont

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-04-05 19:38

Kasper Dupont wrote:

> Er Linux ikke det OS, der har bedst support for AMD64?

Jooh, men problemet er nok at det tager lidt tid før nogen laver en
ordentlig linux-driver til motherboardet, tror jeg.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-04-05 23:25

Martin Jørgensen wrote:

> Jooh, men problemet er nok at det tager lidt tid før nogen laver en
> ordentlig linux-driver til motherboardet, tror jeg.

Hvilke producenter sender et motherboard på
markedet før der findes drivere til det?

--
Kasper Dupont

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-04-05 23:40

Kasper Dupont wrote:

> Hvilke producenter sender et motherboard på
> markedet før der findes drivere til det?

Windows-drivere findes jo altid. Jeg er faktisk ikke sikker på om det er
understøttelsesproblemer til hardware (drivere) jeg har med min FC3
eller om installationen bare pludseligt er ødelagt men jeg har
ihvertfald primært anvendt windows fordi jeg kun kan logge ind som root
og ikke med min almindelige bruger-konto under linux, FC3. Det virkede
lidt i starten... Nu virker det ikke.

Mobo er asus k8v se deluxe - jeg mener at jeg læste om et par
små-problemer ifb. med linux og jeg har ihvertfald tidligere ventet
måneder, får der kom ordentlige linux-drivere til hardware.

En anden ting er... Nu har jeg fået MS Virtual PC ind på computeren, men
jeg kan ikke vælge shared folder - vistnok fordi de der VM Additions
ikke fungerer til linux? Hvordan udveksler jeg så filer med resten af
mit system? Jeg har kigget lidt på ssh og ftp.

Men kan jeg mounte et fat32-drev som ikke er virtuelt (logisk - ikke
fysisk drev)?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-04-05 00:36

Martin Jørgensen wrote:

hmmm. Jeg har også et andet problem med ms vpc og linux: Lyden begynder
efter kort tids brug at hakke under X og bliver derefter ved for evigt.

Jeg har læst noget med at man skal disable en eller anden "arts sound
server". Nogen der kender noget til det problem og måske en løsning?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-04-05 16:12

Martin Jørgensen wrote:
> Martin Jørgensen wrote:

> Jeg har læst noget med at man skal disable en eller anden "arts sound
> server". Nogen der kender noget til det problem og måske en løsning?

Måske nogen der kan forklare hvad en "arts sound server" overhovedet er?

Fra : D. Johnson

Dato : 23-04-05 11:10

Martin Jørgensen skrev Den. 22-04-2005 17:11:

> [...]

Jeg har ikke fulgt med i denne tråd, men du kan disable artsd under
kcontrol - kde's kontrol panel->Lyd og multimedie->Lydsystem

Kender ikke så meget til artsd, men det er vist nok kde's løsning til
at flere programmer vil/kan bruge lydkortet samtidigt, så de henvender
sig til denne server i stedet for at gå direkte på lydkortet.

--
D. Johnson
/usr/sbin/athcool on

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-04-05 22:50

D. Johnson wrote:

> [...]
> flere programmer vil/kan bruge lydkortet samtidigt, så de henvender sig
> til denne server i stedet for at gå direkte på lydkortet.

Ok, mange tak for hjælpen og forklaringen. Jeg kan nu ikke finde noget
kcontrol m.m. men jeg har fundet en "sound" indstilling og fravalgt
"start sound server up"...

Lyd er nu heller ikke det vigtigste i min ubuntu...

Fra : D. Johnson

Dato : 24-04-05 07:23

Martin Jørgensen skrev Den. 23-04-2005 23:49:

> Ok, mange tak for hjælpen og forklaringen. Jeg kan nu ikke finde noget
> kcontrol m.m. men jeg har fundet en "sound" indstilling og fravalgt
> "start sound server up"...

Det var så lidt, det er sikkert artsd du disabler når du fravælger
"start sound server up" så det er sikkert i orden, det jeg mente med
"kcontrol" er bare navnet på kde's kontrolcenter-program.
Jeg starter som regel programmer med Alt+F2+programnavn.

--
D. Johnson
/usr/sbin/athcool on

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-04-05 16:14

Martin Jørgensen wrote:

-snip-
> [...]
> ikke fungerer til linux? Hvordan udveksler jeg så filer med resten af
> mit system? Jeg har kigget lidt på ssh og ftp.

Jeg fik samba til at virke, hvilket løser det meste af problemet.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 24-04-05 21:14

Martin Jørgensen wrote:

> Windows-drivere findes jo altid.

Vrøvl, de kan jo ikke skrive driverne før Microsoft får
snøvlet sig sammen til at lave en version af Windows, der
kan køre på AMD64. De kan håbe på at det meste af source
koden fra 32 bits versionen kan genbruges, men det kan de
jo ikke vide noget om, før de får fingrene i den Windows
version. Det sidste jeg hørte var, at den skulle være
lige på trapperne. (Men produkter kan jo være lige på
trapperne i flere år).

> [...]
> ihvertfald primært anvendt windows fordi jeg kun kan logge ind som root
> og ikke med min almindelige bruger-konto under linux, FC3. Det virkede

Det lyder overhovedet ikke som et driver problem. Den
mest sandsynlige forklaring jeg kan komme i tanke om
(uden rent faktisk at undersøge maskinen) ville være at
der simpelthen er en af partitionerne, som er fyldt op.

--
Kasper Dupont

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-04-05 23:17

Kasper Dupont wrote:

> Vrøvl, de kan jo ikke skrive driverne før Microsoft får
> snøvlet sig sammen til at lave en version af Windows, der
> kan køre på AMD64. De kan håbe på at det meste af source

Vrøvl. Jeg snakker ikke om 64-bits drivere. Det er noget du digter.

> [...]
> (uden rent faktisk at undersøge maskinen) ville være at
> der simpelthen er en af partitionerne, som er fyldt op.

Det er ihvertfald ikke tilfældet. Så ville jeg vide det.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 24-04-05 23:54

Martin Jørgensen wrote:

> Vrøvl. Jeg snakker ikke om 64-bits drivere. Det er noget du digter.

Vi snakker om motherboards til 64-bits CPU. Altså
skal driverne være 64 bits kode, ellers er man jo
ligevidt.

> Det er ihvertfald ikke tilfældet. Så ville jeg vide det.

Du har åbenlyst ikke undersøgt hvad årsagen var.
Og så kan mit gæt jo være lige så godt som dit,
bortset lige fra den lille detalje, at mit gæt er
basseret på erfaringer. Jeg har nemlig oplevet
lignende symptomer og dernæst undersøgt hvad den
egentlige årsag til dem var.

--
Kasper Dupont

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-04-05 19:24

Kasper Dupont wrote:

> Vi snakker om motherboards til 64-bits CPU. Altså
> skal driverne være 64 bits kode, ellers er man jo
> ligevidt.

Hvem siger den "skal" det? Gud? Statsministeren? Paven? Jeg kan ikke
gætte det.

Jeg aner ikke hvorfor du digter det og lægger forkerte ord i munden på
mig når du f.eks. skriver at jeg vrøvler når jeg snakker om at der altid
findes windows-drivere til mit motherboard (men ikke 64-bits-drivere!).
Det er fuldstændigt underforstået, at når jeg snakker om windows så
taler vi *ikke* om 64-bits drivere, *vel???*

Det må da være logik for burhøns, eftersom at MS er langsommere end
folkene bag linux på det punkt.

Windows XP kører fint her med 32-bits kode og det gør den på nok på
størstedelen af de 64-bits cpu'ere der sælges, eftersom at de fleste
leveres med win XP, så jeg forstår ikke hvorfor du mener at driverne
"skal" være 64 bit. Det er fuldstændigt vrøvl at påstå at man *skal*
have 64-bits drivere til windows fordi "ellers er man lige vidt", som du
skriver.

> Du har åbenlyst ikke undersøgt hvad årsagen var.

Jo, jeg har men så lad mig høre hvilke geniale forslag du har udover at
geninstallere som jeg ellers havde tænkt mig?

> Og så kan mit gæt jo være lige så godt som dit,
> bortset lige fra den lille detalje, at mit gæt er
> basseret på erfaringer. Jeg har nemlig oplevet

Dit gæt er forkert, uanset hvad du ellers har oplevet af lignende
symptomer som jeg også tidligere skrev og det bliver ikke bedre af at
blive gentaget.

> lignende symptomer og dernæst undersøgt hvad den
> egentlige årsag til dem var.

Så lad mig høre "hvad din erfaring siger", når jeg skriver at det du nu
2 gange har skrevet er forkert.

Dine skriverier er efterhånden en anelse trættende, IMHO.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 20-04-05 23:38

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 17-04-05 19:17

On Sun, 17 Apr 2005 01:05:10 +0200, Martin Jørgensen wrote:

> Hvad ellers er forskellen på de to?

Det er basalt set samme funktionalitet - prøv dem og se hvad du
kan lide. Du kan sagtens have dem begge installeret samtidigt.

> Og er det bedst at køre windows xp under linux eller omvendt?

Host-platformen bør være den, hvor du har behov for realtime
performance. Hvis du ser film, spiller eller lign., så er det
svært at få til at glide 100% i en virtuel maskine.

--
Stig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-04-05 22:26

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> Det er en 64-bit AMD socket 754 jeg har. Motherboardet er også
> rimeligt nyt, så på den måde er jeg lidt bange for at installere det
> på linux... FC3 kører ikke særligt godt på den lige for tiden...

Min erfaring med en Athlon 64 3000+ på et Nforce250gb-baseret bundkort
siger at en ny Windows XP SP2 (friskhentet fra MS) nægter at virke*,
mens Ubuntu Hoary (både 32 og 64-bit)virker out-of-the-box (inkl. al
on-board udstyr) uden at der skal pilles ved noget og uden at der skal
svares på "svære tekniske spørgsmål".

*: Jeg har forsøgt at installere den flere gange, men den bliver ved
med at fryse på tilfældige tidspunkter under opstarten. Eneste
driver, der ikke følger med Windows er til SATA-controlleren. Så nu
kører den på en VMware istedet. Evt. løsningsforslag modtages gerne
på min mail, men det er ikke så kritisk da den nuværende løsning slet
ikke er så dum endda.
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : l.jacobsen@gekapi.co~

Dato : 16-05-05 08:51

jes.vestervang@gmail.com wrote:
> [...]
> kører den på en VMware istedet. Evt. løsningsforslag modtages gerne
> på min mail, men det er ikke så kritisk da den nuværende løsning slet

Thanks

l.jacobsen@gekapi.com

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-04-05 20:59

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> Jooh, men problemet er nok at det tager lidt tid før nogen laver en
> ordentlig linux-driver til motherboardet, tror jeg.

Hvilket kort drejer det sig om?
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : roeret

Dato : 16-04-05 19:56

Martin Jørgensen wrote:

> Er det muligt at køre linux under windows xp og er der nogen der har
> prøvet det eller har nogen erfaringer med det?

Ingen problemer. Der er flere muligheder, jeg bruger VMware (den fungerer
som en rå maskine som du så bare installerer dit nye/ekstra styresystem
på).
VMware fås til linux (hvor du så kan installere andre linux eller win
systemer) og win (hvor du så kan installere linux'er eller andre win
systemer)

http://www.vmware.com/products/desktop/ws_features.html

Kan også være lidt sulten med resourcer men fungerer fint.

martin

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-04-05 12:40

On Sun, 17 Apr 2005 01:00:47 +0200, Martin wrote:

> Hvorfor det?

Jeg gætter på det fordi Linux generelt på mig virker mere stabilt end
Windows.

Hvis dine oplevelser er anderledes, så skal du selvfølgelig bare
ignorere mit gæt.

> Hvad skal jeg klikke på?

Det véd jeg sørme ikke. Lidt arbejdsindsats har du vel forventet selv
at skulle gøre?

Du kunne jo f.eks. klikke på "Evaluations" under "QUICK LINKS" og
hente en prøveudgave, så du kan se om det er noget, før du køber det?

> Tager du pis på mig? En side hvor der bare står test?

På min maskine kommer der *ikke* en side hvor der bare står test.

Jeg får en nyhedsforside til QEMU-projektet. I menuen findes
punkterne: "News", "About", "Roadmap", "QEMU Accelerator", "Download",
"Status", "Supported OSes", "User Docs", "Technical Docs", "FAQ",
"Mailing Lists", "Links", "License".

Som jeg skrev lige efter:

> [...]

Eftersom du ikke har beskrevet dine behov er det svært for os andre at
komme med konkrete anbefalinger.

Mvh.

--
"I wanted a computer, not a glorified fruit machine." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk