i8042.c: Can't read CTR while initializing~
Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-04-05 21:31

For at få gavn af min processors hyperthreading har jeg installeret
pakken kaldet 'linux-686-smp' med apt-get i Ubuntu. Når jeg starter
computeren med den nye kerne, får jeg fejlmeddelelsen "i8042.c: Can't
read CTR while initializing i8042.", og oven i købet virker mit PS2-
keyboard ikke (min USB-mus gør).

Jeg har søgt på Google efter en løsning, og er kommet på disse to:

1. Tilføj 'i8042.noacpi=1' til kerneparametrene.
....eller...
2. Slå "USB emulation" fra i BIOS.

Det første virker ikke, og jeg har ikke en option i BIOS ved det
navn (2), så jeg har brug for jeres hjælp.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-04-05 14:56

Lars Stokholm wrote:

> Når jeg starter
> computeren med den nye kerne, får jeg fejlmeddelelsen "i8042.c: Can't
> read CTR while initializing i8042.", og oven i købet virker mit PS2-
> keyboard ikke

Det er der jo ikke noget overraskende i 8042 er jo PS/2
controlleren, så der er jo ikke noget overraskende i at
et PS/2 tastatur ikke virker, når 8042 ikke kan
initialiseres. Men jeg ved ikke lige, hvad CTR dækker
over.

> Jeg har søgt på Google efter en løsning, og er kommet på disse to:
>
> 1. Tilføj 'i8042.noacpi=1' til kerneparametrene.

Så ville det jo være rart at kunne se om kernen faktisk
har forstået den option. Hvis ikke kernen selv forstår
den bliver den vidst bare givet med som environment til
init. Og den environment variabel vil der så aldrig
nogensinde være nogen, der kigger på.

> ...eller...
> 2. Slå "USB emulation" fra i BIOS.

Det er vist nærmere en PS/2 emulation. Altså den bruger
USB mus og tastatur til at emulere PS/2 mus og tastatur.

> Det første virker ikke, og jeg har ikke en option i BIOS ved det
> navn (2), så jeg har brug for jeres hjælp.

Jeg har set den på BIOS i en af mine maskiner, men jeg
kan ikke lige huske præcis hvad den hed. Noget med
legacy support eller noget i den retning. Kan du finde
noget, der lyder rigtigt?

--
Kasper Dupont