Newbie tumpe ....
Fra : Gnyffe

Dato : 14-04-05 16:39

Har lige installeret SUSE 9.1.
KDE 3.2
Har fået min net printer indstalleret efter en lang kamp.
Har forgæves forsøgt at installere FF, men når jeg vælger at åbne filen
istedet for at DL den, kan jeg godt køre en installation, men når jeg lukker
FF er den væk.
Når jeg DL filen og så vil åbne den kan jeg ikke se nogen install.exe fil
Med KMail kan jeg godt modtage men ikke send mails (TDC) ??!!??

Næ, en trussel til Windows bliver det aldrig.

Any help ??

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-05 16:43

Den Thu, 14 Apr 2005 17:38:30 +0200 skrev Gnyffe:

> Næ, en trussel til Windows bliver det aldrig.
>
> Any help ??

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;314458

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Claus

Dato : 14-04-05 18:16

Gnyffe wrote:
> [...]
> Med KMail kan jeg godt modtage men ikke send mails (TDC) ??!!??
>
> Næ, en trussel til Windows bliver det aldrig.

Jeg går ud fra at det er firefox du har installeret. Nu vil du så have
et ikon på skrivebordet:

"start - kontrolcenter - desktop - paneler -k-meny

Men som begynder skal du starte i yast.

start - system - yast install/remove software

Så klarer yast det med at lægge ikoner i menyerne.

Hav tålmodighed broder, og nyd dine nye problemer.

Hilsen Claus

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 14-04-05 19:30

Gnyffe wrote:
> Har lige installeret SUSE 9.1.

Hvad er dine ønsker og bevæggrunde for at skifte ?

> Næ, en trussel til Windows bliver det aldrig.

Det ER allerede en trussel - på nogen områder større end på andre.

> Any help ??

Typisk alt den hjælp du kan forestille dig - dine spørgsmål skal nok
bare være formuleret lidt mere konkret, også er det en god ide at
fortælle hvad du selv har forsøgt.

> mvh

Husker en gammel western - han hed også Mr. Nobody.

Jørn

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 15-04-05 06:46

> Har forgæves forsøgt at installere FF, men når jeg vælger at åbne filen
> istedet for at DL den, kan jeg godt køre en installation, men når jeg lukker
> FF er den væk.

Kører installationen, eller bliver filen måske bare pakket ud? Hvad
mener du med væk? Prøv i en terminal at skrive ($ symboliserer din prompt):
$ firefox

Hvis ikke dette starter firefox, så prøv:
$ updatedb
$ locate firefox

for at se om det ligger et sted på dit system.

> Når jeg DL filen og så vil åbne den kan jeg ikke se nogen install.exe fil

I Linux er programmer (eksekverbare filer) ikke kendetegnet ved at hedde
..exe til efternavn, men ved at have en bestemt rettighed tilknyttet.

Da jeg downloadede firefox fik jeg filen
"firefox-1.0.2.installer.tar.gz", som er en pakket fil som skal pakkes
ud (det kan min filemanager gøre for mig ved højreklik, og det kan din
sikkert også). Derpå får man en firefox-installer mappe, i denne mapper
ligger blandt andet filen: firefox-installer som kan køres, hvorved
installeren starter.

Forøvrigt som en anden også har foreslået: Tjek om ikke firefox er
tilgængelig som en pakke til dit system (tror det er Yast du skal bruge
til dette). Hvis den er, så er det langt lettere at få det til at virke
ved at installere en sådan pakke.

> Med KMail kan jeg godt modtage men ikke send mails (TDC) ??!!??

Jeg kender ikke KMail, men er din smtp-server sat rigtigt op i
mailprogrammet?

> Næ, en trussel til Windows bliver det aldrig.

Hmm, jeg tror heller ikke at Linux erstatter Windows foreløbig, men jeg
mener det er et reelt alternativ i mange situationer. Jeg medgiver gerne
at der er en del indlæring - men det var der garanteret også med Windows
første gang du så det. Muligvis er Linux vanskeligere, men til gengæld
syntes jeg også at mulighederne for at få sig arrangeret som man ønsker
er noget større. Desuden er det *kæmpe* udvalg af gode, *gratis*
programmer da en bonus. Under Windows syntes jeg at mange af de såkaldte
gratis programmer er fyldt med ad-ware, spy-ware eller alligevel viser
sig at koste penge hvis man vil bruge dem ordentligt.

Mvh. Kasper

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 15-04-05 12:05

> Kører installationen, eller bliver filen måske bare pakket ud? Hvad
> mener du med væk? Prøv i en terminal at skrive ($ symboliserer din prompt):
> $ firefox

Jeg tror/håber ikke at . er i din path, så du skal skrive ./firefox for
at indikere at det er den fil som ligger der hvor du står du ønsker at
eksikvere.

Jørn

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 16-04-05 10:56

> Jeg tror/håber ikke at . er i din path, så du skal skrive ./firefox
> for at indikere at det er den fil som ligger der hvor du står du
> ønsker at eksikvere.

Medmindre han har fået installeret firefox korrekt (og altså med den
eksekverbare fil i f.eks. /usr/bin/), men bare ikke har fået oprettet et
ikon, og derfor som newbie måske ikke ved hvordan han skal starte den.
Det var det jeg ville have ham til at teste, ved at prøve at køre
programmet fra en prompt.

Mvh. Kasper