Mounte flere USB drev
Fra : JS

Dato : 12-04-05 14:00

Nu har jeg fundet udad hvordan jeg mounter mine USB drev (iPod, 120GB
Maxtor, Digital Kamera i ny og næ) automatisk ved opstart ved at skrive
nogle linier i /etc/fstab.

Det er ret smart at man ved at skrive følgende i fstab filen kan se
indholdet på sit USB drev:

/dev/sdb2 /media/ipod vfat user,umask=000,noauto 0 0
/dev/sda1 /media/maxtor vfat user,umask=000,noauto 0 0

Problemet er at jeg nogen gange bytter om på mine USB drev eller ikke har
sat dem begge i fra start af. Dette resultere i at min iPod ikke altid
ligger på sdb2.

Når jeg så skal bruge min iPod skal jeg være sikker på at den ligger på sdb2
ellers skal jeg ind og ændre i fstab for at få den mounted.

Er der ikke en smartere måde at gøre dette på så man altid får sine drev
automatisk mounted uanset om man har dem alle i eller i omvendt rækkefølge?

Mvh
Johs

Fra : Henrik Farre

Dato : 12-04-05 15:10

tir, 12 04 2005 kl. 15:00 +0200, skrev JS:

> Er der ikke en smartere måde at gøre dette på så man altid får sine drev
> automatisk mounted uanset om man har dem alle i eller i omvendt rækkefølge?

Til dette skal du bruge udev. Nu ved jeg ikke lige hvilken distribution
du køre, men udev er standart på de fleste nye distributioner.

På den måde kan du få din ipod til altid at dukke op som /dev/ipod osv

Læse denne side for information omkring udev regler:
http://www.reactivated.net/udevrules.php

Jeg bruger f.eks. dette til at få min Palm Pilot til at dukke op
som /dev/pilot

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre - http://www.rockhopper.dk

Get Firefox! - http://www.spreadfirefox.com/?q=affiliates&id=31865&t=1

Fra : JS

Dato : 13-04-05 00:50

Henrik Farre wrote:

> [...]
> http://www.reactivated.net/udevrules.php
>
> Jeg bruger f.eks. dette til at få min Palm Pilot til at dukke op

Ok det ser ud som om det er måde at gøre det på men havde håbet på en lidt
nemmere løsning Da det kun er et luksus problem tror jeg det må vente
til sådan en feature bliver en standard funktionalitet i linux.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 12-04-05 15:11

JS <d44sf@44ada.com> writes:

> [...]
>
> Når jeg så skal bruge min iPod skal jeg være sikker på at den ligger på sdb2
> ellers skal jeg ind og ændre i fstab for at få den mounted.

Jeg har samme problem. Jeg er kun nået så vidt som til at overveje,
at man da må kunne skrive et script til hotplugd, der fanger hvilket
device enheden bliver tildelt, og så mounte enheden på det korrekte
mountpunkt.

Husk nu at fortælle hvis du finder en løsning.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Farre

Dato : 13-04-05 09:06

ons, 13 04 2005 kl. 01:50 +0200, skrev JS:

> Ok det ser ud som om det er måde at gøre det på men havde håbet på en lidt
> nemmere løsning Da det kun er et luksus problem tror jeg det må vente
> til sådan en feature bliver en standard funktionalitet i linux.

Det faktisk en nem løsning, hvis du køre udev, skal du bare have en
linje!

Prøv at tjekke:
http://www.google.dk/search?q=ipod
+udev&start=0&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox&rls=org.mozilla:en-US:unofficial

Fra
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Using_an_iPod_With_Gentoo_Linux#Connecting_Your_iPod
(Ja den er til Gentoo, men udev er ligeglad :)

File: /etc/udev/rules.d

BUS="scsi", SYSFS{model}="iPod ", KERNEL="sd*", NAME="%k",
SYMLINK="ipod"

Fra : JS

Dato : 13-04-05 11:27

"Henrik Farre" <look@my.signature.txt> skrev i en meddelelse
> [...]

http://www.google.dk/search?q=ipod
+udev&start=0&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox&rls=org.mozilla:en-US

Er det den her side du mener:

https://www.redhat.com/archives/fedora-list/2005-January/msg00110.html

Fra : Henrik Farre

Dato : 13-04-05 11:55

ons, 13 04 2005 kl. 12:26 +0200, skrev JS:

> Er det den her side du mener:
>
> https://www.redhat.com/archives/fedora-list/2005-January/msg00110.html

Faktisk de fleste af dem som google fandt. Jeg synes at det link til
gentoo-wiki.com var ret godt.