Kan ikke bruge min ipod i Ubuntu
Fra : JS

Dato : 11-04-05 21:59

Jeg prøver at få min iPod til at du i Ubuntu unden den store success.

Jeg har prøvet denne kommando (min iPod er ikke sat i):

user@ubuntu $ tail -f /var/log/messages
Apr 11 22:33:12 localhost kernel: SCSI device sdb: 39063024 512-byte hdwr
sectors (20000 MB)
Apr 11 22:33:12 localhost kernel: sdb: Write Protect is off
Apr 11 22:33:12 localhost kernel: /dev/scsi/host1/bus0/target0/lun0: p1 p2
Apr 11 22:33:12 localhost kernel: Attached scsi removable disk sdb at scsi1,
channel 0, id 0, lun 0
Apr 11 22:33:12 localhost scsi.agent[5336]: disk
at /devices/pci0000:00/0000:00:0c.2/usb4/4-2/4-2:1.0/host1/1:0:0:0
Apr 11 22:33:12 localhost usb.agent[5328]: usb-storage: already loaded
Apr 11 22:41:46 localhost kernel: VFS: Can't find a valid FAT filesystem on
dev sdb.
Apr 11 22:44:16 localhost kernel: VFS: Can't find a valid FAT filesystem on
dev sdb.
Apr 11 22:51:58 localhost kernel: VFS: Can't find a valid FAT filesystem on
dev sdb.
Apr 11 22:52:48 localhost kernel: usb 4-2: USB disconnect, address 5
Apr 11 22:54:21 localhost kernel: VFS: Can't find a valid FAT filesystem on
dev sda.

Så har jeg prøvet at sætte min iPod i og skrevet det samme:

Så ser det sådan her ud:

Apr 11 22:33:10 localhost kernel: Type: Direct-Access
ANSI SCSI revision: 02
Apr 11 22:33:12 localhost kernel: sdb: Spinning up disk.....ready
[...]
Apr 11 22:54:22 localhost kernel: VFS: Can't find a valid FAT filesystem on
dev sda.
Apr 11 22:55:40 localhost kernel: usb 5-2: new full speed USB device using
address 6
Apr 11 22:55:41 localhost kernel: usb 5-2: new full speed USB device using
address 7
Apr 11 22:55:44 localhost kernel: usb 4-2: new high speed USB device using
address 7
Apr 11 22:55:44 localhost kernel: scsi2 : SCSI emulation for USB Mass
Storage devices
Apr 11 22:55:44 localhost kernel: Vendor: Apple Model: iPod
Rev: 1.53
Apr 11 22:55:44 localhost kernel: Type: Direct-Access
ANSI SCSI revision: 02
Apr 11 22:55:45 localhost kernel: sdc: Spinning up disk....ready
Apr 11 22:55:45 localhost kernel: SCSI device sdc: 39063024 512-byte hdwr
sectors (20000 MB)
Apr 11 22:55:45 localhost kernel: sdc: Write Protect is off
Apr 11 22:55:45 localhost kernel: /dev/scsi/host2/bus0/target0/lun0: p1 p2
Apr 11 22:55:45 localhost kernel: Attached scsi removable disk sdc at scsi2,
channel 0, id 0, lun 0
Apr 11 22:55:45 localhost usb.agent[5681]: usb-storage: already loaded
Apr 11 22:55:45 localhost scsi.agent[5687]: disk
at /devices/pci0000:00/0000:00:0c.2/usb4/4-2/4-2:1.0/host2/2:0:0:0

Jeg har lavet følgende dir:

/mnt/ipod

Jeg har så prøvet følgende:
mount -t vfat /dev/sdc /mnt/ipod

men så får jeg denne fejl:

user@ubuntu $ sudo mount -t vfat /dev/sdc /mnt/ipod
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sdc,
or too many mounted file systems
user@ubuntu $

Hvad gør jeg galt???

Fra : Mikael Rasmussen

Dato : 11-04-05 22:10

JS wrote:

> user@ubuntu $ sudo mount -t vfat /dev/sdc /mnt/ipod
> mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sdc,
> [...]

Jeg tror du skal kigge på sdc med fdisk og se om der ikke er lavet
partitioner på den.

Prøv en 'fdisk -l /dev/sdc' som root.

Den vil liste de partitioner der er på sdc og deres størrelser.

Jeg vil gætte på at 'mount -t vfat /dev/sdc1 /mnt/ipod' vil virke for dig.

Mvh.
   Mikael.

Fra : JS

Dato : 11-04-05 22:21

Mikael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Den vil liste de partitioner der er på sdc og deres størrelser.
>
> Jeg vil gætte på at 'mount -t vfat /dev/sdc1 /mnt/ipod' vil virke for dig.

Nu finder den ikke noget på sdc, men finder i stedet føgende på sda:
user@ubuntu $ sudo fdisk -l /dev/sda

Disk /dev/sda: 20.0 GB, 20000268288 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 2431 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 5 40131 0 Empty
/dev/sda2 * 6 2431 19486845 b W95 FAT32
user@ubuntu $

Det passer meget godt på min iPod. Men der står jo at den er FAT32 og ikke
vfat.

Hvis jeg skriver:

sudo mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/ipod

får jeg denne fejl:

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sda1,
or too many mounted file systems

Skal jeg om formatere min iPod til vfat og vil den så du i windows stadigvæk
hvis jeg gøre dette?

Fra : Sune Vuorela

Dato : 11-04-05 22:29

On 2005-04-11, JS <d44sf@44ada.com> wrote:
> [...]
> /dev/sda2 * 6 2431 19486845 b W95 FAT32
>
> Det passer meget godt på min iPod. Men der står jo at den er FAT32 og ikke

FAT32 er så meget det samme som vfat at der ikke opstår problemer.

> Hvis jeg skriver:
>
> sudo mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/ipod

Hvis du prøver at se på output fra fdisk, så er det /dev/sda2 der er
partitionen med masser af plads. Så er det den du skal forsøge at
mounte.

(nu ved jeg intet om ipods, men ville gætte på at der ligger
ipod-software på /dev/sda1 )

--
Sune

Fra : JS

Dato : 11-04-05 22:42

Sune Vuorela wrote:

> [...]
> mounte.
>
> (nu ved jeg intet om ipods, men ville gætte på at der ligger

ok nu har jeg lavet et /media/ipod dir som jeg har chmod 777. Jeg har så
kørt:
mount -t vfat /dev/sda2 /media/ipod

og det gav ikke nogen fejl. Men når jeg trykker på:

Hard Disc (sda2) [/media/ipod]

Får jeg: "Access denied to /media/ipod"

Fra : Sune Vuorela

Dato : 11-04-05 22:50

On 2005-04-11, JS <d44sf@44ada.com> wrote:
> [...]
> kørt:
> mount -t vfat /dev/sda2 /media/ipod
>
> og det gav ikke nogen fejl. Men når jeg trykker på:

....det er forbandelsen ved vfat (Og lignende)
De har ikke rettigheder i filsystemet, så alle filer og mapper får
rettighederne 700 - og ejer sættes som standard til vedkommende der
mounter.

Du kan læse man mount for at se hvilke options du skal sætte til mount
for at få den mountet som dig. (det er vidst noget med -o gid=XXX)

--
Sune

Fra : Jacob Larsen

Dato : 11-04-05 23:00

Fra : JS

Dato : 11-04-05 23:07

Fra : JS

Dato : 11-04-05 23:03

Sune Vuorela wrote:

> [...]
>
> Du kan læse man mount for at se hvilke options du skal sætte til mount
> for at få den mountet som dig. (det er vidst noget med -o gid=XXX)

Ok jeg har prøvet at skrive dette i min fstab fil:

/dev/sda2 /media/ipod vfat ro,auto,uid=1000,gid=1000 0 0

Men den bliver ikke mounted automatisk ved opstart. Har du en ide om hvad
jeg gør galt?

Fra : Sune Vuorela

Dato : 11-04-05 23:16

On 2005-04-11, JS <d44sf@44ada.com> wrote:
> Ok jeg har prøvet at skrive dette i min fstab fil:
>
> /dev/sda2 /media/ipod vfat ro,auto,uid=1000,gid=1000 0 0
>
> Men den bliver ikke mounted automatisk ved opstart. Har du en ide om hvad
> jeg gør galt?

hmm... det der auto findes ikke som option. Det kan den sikkert ikke
lide. Hvorfor har du ro på? Skal man ikke kunne skrive på sådan en
ipod-fætter ?
(og umiddelbart lyder det lidt skørt at den skal mountes automatisk ved
boot - det er vel ikke altid den er i maskinen)

Og er du sikker på at den får /dev/sda hver gang?

--
Sune

Fra : JS

Dato : 11-04-05 23:20

Sune Vuorela wrote:

> (og umiddelbart lyder det lidt skørt at den skal mountes automatisk ved
> boot - det er vel ikke altid den er i maskinen)

Nå nej det kan der være noget om, men jeg syntes bare det er lidt bøvlet at
jeg skal mounte den i root hver gang jeg kommer ind i Linux. Det burde vel
være muligt ligesom i winXP at den mounter den hvis den er i og hvis den
ikke er i sker der ikke noget.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 11-04-05 23:20

On 2005-04-11, JS <d44sf@44ada.com> wrote:
> [...]
> være muligt ligesom i winXP at den mounter den hvis den er i og hvis den

Det findes også.. (men jeg bruger det ikke)

Men umiddelbart ville jeg mene at det burde være standard i hoary...

--
Sune

Fra : JS

Dato : 11-04-05 23:32

Sune Vuorela wrote:

> Det findes også.. (men jeg bruger det ikke)
>
> Men umiddelbart ville jeg mene at det burde være standard i hoary...

hvis jeg bruger krusader i root mode og mounter sda2 så kan jeg fint se de
filer der der på min iPod fra fx konqueror. Men hvis jeg skriver i en
shell:

sudo mount -t vfat /dev/sda2 /media/ipod

så bliver min iPod mounted, men jeg kan ikke få adgang til filerne fra
konqueror.

Er det ikke muligt at skrive en kommando i shell der svarer til at mounte
min iPod med krusader?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-04-05 09:30

Jacob Larsen <jlar01@kom.aau.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Jeg ville foreslå "user,umask=000,noauto" som options. Så behøver du
> ikke have den i maskinen når den starter, og kan mounte som alm. user.
> Samtidig kan du skrive til den, hvilket jeg går ud fra er en af idéerne
> med at slutte den til computeren.

Eller brug autofs?

/Rasmus

I think the sum of intelligence on the internet is constant.
Only the number of users grows.
- Uwe Ohse in the monastery
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 12-04-05 10:34

JS <d44sf@44ada.com> writes:

> [...]
>
> sudo mount -t vfat /dev/sda2 /media/ipod
>
> så bliver min iPod mounted, men jeg kan ikke få adgang til filerne fra

Er du logget ind som root hele tiden? Hvis ikke, så prøv noget i stil
med

sudo mount -t vfat -o uid=`id -u` /dev/sda2 /media/ipod

Så bliver dine filer tilgængelige fra din almindelige brugerkonto.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jesper Krogh

Dato : 12-04-05 10:38

I dk.edb.system.unix, skrev Thomas Bjorn Andersen:

> [...]
>
> sudo mount -t vfat -o uid=`id -u` /dev/sda2 /media/ipod
>
> Så bliver dine filer tilgængelige fra din almindelige brugerkonto.

Intentionen er god nok, men det virker da ikke?

$ sudo id -u
0

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
.... der er blevet medlem af Free Software Foundation i denne uge:

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-04-05 10:41

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> writes:

> Intentionen er god nok, men det virker da ikke?
>
> $ sudo id -u
> 0

Backtickekspansionen sker da inden sudo kaldes.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://www.unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Jesper Krogh

Dato : 12-04-05 10:43

I dk.edb.system.unix, skrev Thorbjoern Ravn Andersen:

> Backtickekspansionen sker da inden sudo kaldes.

Ja, det har du da fuldstændigt ret i.. (/me slår mig selv oveni hovedet
:-/)

Jesper

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 12-04-05 10:49

> Intentionen er god nok, men det virker da ikke?
>
> $ sudo id -u
> 0

Sku' du ikke hellere prøve med

>sudo echo `id -u`
105

??

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Jesper Krogh

Dato : 12-04-05 10:58

I dk.edb.system.unix, skrev Peter Dalgaard:

> Sku' du ikke hellere prøve med

> 105
> ??

Jo, det var en fejl herfra.

Jesper

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 12-04-05 11:22

> Intentionen er god nok, men det virker da ikke?

Det gør det nu.

> $ sudo id -u
> 0

Ja, men der er `'er om id -u i kommandoen ovenfor, så den bliver
afviklet af kommandofortolkeren, og dens uddata indsat i den kommando
der bliver givet til sudo.

% sudo `id -u`
Password:
sudo: 1000: command not found

..Henrik

--
"Jeg kan godt se at med Gentoo som alternativet, så kan Windows ikke
være så slemt."               -- Jacob Sparre Andersen