Bedste distro til laptop
Fra : Steen Suder

Dato : 11-04-05 13:24

Jeg skal til at installere en ny laptop (IBM R50) og kommer i den
forbindelse til at tænke over hvilken distro, der pt. er den "bedste"
til laptops.

Med "bedste" mener jeg bedst i understøttelse af laptopspecifik hardware
som f.eks. div ACPI-løsninger, PCMCIA-kort og herunder navnligt netkort
(WLAN), Suspend To RAM, Suspend To Disk osv.

Jeg plejer at bruge den aktuelle Mandrake til laptops, men er der
distroer, der er "bedre"?

--
Steen Suder

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-04-05 13:49

On Mon, 11 Apr 2005 14:24:26 +0200, Steen Suder wrote:

> Jeg plejer at bruge den aktuelle Mandrake til laptops, men er der
> distroer, der er "bedre"?
Ubuntu eller Suse skulle være gode bud. Fortrækker selv, af de nævnte,
Ubuntu, men benytter selv Debian. Ubuntu er dog mere automatiseret og
klargjort fra starten af.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Claus

Dato : 11-04-05 14:03

Michael Rasmussen wrote:

> Ubuntu eller Suse skulle være gode bud. Fortrækker selv, af de nævnte,
> Ubuntu, men benytter selv Debian. Ubuntu er dog mere automatiseret og
> klargjort fra starten af.

Suse har en maillist man kan snuse rundt i for at danne sig et indtryk:

http://lists.suse.com/archive/suse-laptop/2005-Apr/

Hilsen Claus

Fra : Steen Suder

Dato : 11-04-05 14:23

Michael Rasmussen wrote:

> Ubuntu eller Suse skulle være gode bud. Fortrækker selv, af de nævnte,
> Ubuntu, men benytter selv Debian. Ubuntu er dog mere automatiseret og
> klargjort fra starten af.

Debian bruger jeg selv på alle systemer og er min foretrukne distro.
Dog synes jeg at Mandrake er "nemmere" end Debian til laptops.

SuSE er jeg aldrig rigtigt blevet venner med, så Ubuntu er nok det
bedste bud.

--
Steen Suder

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-04-05 15:31

On Mon, 11 Apr 2005 15:22:49 +0200, Steen Suder wrote:

> SuSE er jeg aldrig rigtigt blevet venner med, så Ubuntu er nok det bedste
> bud.
Du kan læse et review om installation af Ubuntu på R50 her:
http://www.osnews.com/story.php?news_id=9650
Bemærk dog, at det er den tidligere release, så den nyeste burde gøre
et endnu bedre job.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Dennis Hedegaard

Dato : 11-04-05 13:56

Jeg har en Dell Inspiron 5150, jeg kører Fedora Core på den (overvejer
dog at skifte til gentoo). Det kører fint og kræver ikke det store
arbejde for at få det til at virke.

--
Dennis Hedegaard
----------------------

Fra : Max Andersen

Dato : 11-04-05 14:09

Steen Suder wrote:
> [...]
> (WLAN), Suspend To RAM, Suspend To Disk osv.
>
> Jeg plejer at bruge den aktuelle Mandrake til laptops, men er der

Af mangel på tid til test og forskning, så kører jeg problemfrit med
SuSE 9.2 på min T42P ,dog uden at fingeraftrykslæseren virker

Jeg kører med ifplugd på mit giganet kobber, og automatisk på mit
trådløst, så det virker automatisk, ligemeget om jeg er hjemme eller på
jobbet.

Jeg er meget tilfreds med SuSE, dog har jeg planer om at teste ubuntu,
mepis, m.v. hvis jeg finder en gammel bærbar.

Max

Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 11-04-05 14:28

Steen Suder wrote:
> [...]
> (WLAN), Suspend To RAM, Suspend To Disk osv.
>
> Jeg plejer at bruge den aktuelle Mandrake til laptops, men er der

Slackware 10.1 kører fortræffeligt på min R50e. Mangler dog at få set på
wlan.... men hvem gidder at bruge det :)
Husk at vælge laptop-kernen under installation, ellers skal du til at
compile din kerne selv - det er selvfølgeligt også sjovt...... Suspend
funktionerne er vidst stadig eksperimentelle - men igen hvem gidder at
bruge dem ;)

/mikkel

Fra : Martin Schultz

Dato : 11-04-05 20:46

Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk> skrev 2005-04-11:
> [...]
> (WLAN), Suspend To RAM, Suspend To Disk osv.
>
> Jeg plejer at bruge den aktuelle Mandrake til laptops, men er der

Jeg ved ikke hvordan den er i forhold til mandrake men mepis
virker fint på min laptop og autodetekterede alt hardware.

DEn har også strømstyrings funktioner slået til automatisk.

Martin
med mindre andet er angivet.